2020 – året då vi tvingades växla ner

2019 var ett riktigt pangår för Högsta Växeln. Vi besökte över 20 länder på fem kontinenter och testade allt från Bugatti Chiron i Frankrike till Aston Martin DBS Superleggera i Förenade Arabemiraten till Volvo XC90 Excellence i Indien för att inte tala om att vi råkade dränka en Ford Ranger Raptor i Nya Zeeland och åkte med i nya Ford Mustang Mach E i Los Angeles. Varje år har vi som målsättning att toppa det föregående året. Hittills har vi lyckats år efter år och vi hade storslagna planer inför 2020 även om vi kände att 2019 skulle vara svårslaget.

I januari körde vi en BMW X4 M Competition till Sveriges kallaste plats – Vuoggatjålme som har ett köldrekord på -53 grader – där möttes vi av en temperatur på strax över nollstrecket. Det gick inte som planerat med andra ord. I februari tog vi en Porsche 911 Carrera 4S till de österrikiska alperna. I mars testade vi nya Bentley Continental GT Convertible i Florida.

Sen kom Corona.

Precis som för många andra gick våra planer i kras. Storslagna äventyr sattes på paus och allt kastades om. Men eftersom vi är unga och kvicktänkta kom vi istället på flera pandemivänliga alternativ. I maj körde vi nya Renault Megane RS Trophy-R på ett flygfält i Göteborg. I juni tvingades vi byta ut den amerikanska västkusten och Los Angeles där vi skulle ha testat Polestar 1 och istället göra det på den svenska. Vi testade nya Land Rover Defender i Stockholm istället för i Afrika. Midsommar tillbringades med en Volkswagen Grand California på Kebnekaise-toppen. I juli vinkade vi adjö till BMW i8 och provkörde nya Polestar 2 och så åkte vi även till Gotland med BMW M8 Competition.

I september fick vi även förmånen att med största försiktighet åka till Tyskland och köra 344 knyck i nya Bentley Flying Spur och i oktober drog vi även en vända till Italien för att testa Ferrari Roma. Vi har också på en visning av Pininfarina Battista. Vi körde även Porsche 718 Boxster GTS 4.0 på bana. I november fick vi testa nya Cupra Formentor, BMW iX3 och Porsche Taycan Turbo. Vi körde även nya Audi RS6 till Åre för att åka skidor bakom den.

Corona till trots, blev inte 2020 helt tokigt.

Pandemiåret gav oss dels möjligheten att se betydligt mer av Sverige. Det gav oss också möjlighet att sätta igång med vår nya videosatsning men viktigast av allt inte ta något för givet. Efter att ha rest kors och tvärs under hela 2019 och verkligen maximerat året i termer av upplevelser blev 2020 istället ett sätt för oss att nollställas. Förhoppningen är att 2021 kommer att vara bättre än 2020 men kanske inte riktigt så spektakulärt som 2019. Vi har haft gott om tid att komma med nya idéer och se över vår verksamhet.

Jag ser fram emot att ha med er på den resan.

Gott nytt år!