Porsche 911 Carrera 4S tar sig an Alperna

Läs vår recension av Porsche 911 Carrera 4S här.

Vår resa till Alperna genomfördes innan reserestriktionerna på grund av COVID-19.

Sedan urminnes tider har svenskar flockats till skidbackarna när det har vankats  sportlov. Redan 1985 åkte Lasse Åberg i rollen som Stig-Helmer Olsson skidor i Alperna. I filmen åkte de buss hela vägen ner från Sverige, något som låter lika trevligt som att dra in hockeypulver i näsan. Men vad händer om man istället gör resan till en del av målet? Sportlovet är väl ändå ett perfekt tillfälle att köra sportbil istället för en tråkig SUV. Vi valde därför nya Porsche 911 Carrera 4S att ta oss och vårt gepäck från Stuttgart till läckra Lech.

Med sina 57 år på nacken är 911 det självklara valet i sportbilsvärlden precis som Lech är den självklara skidorten i alpvärlden, åtminstone i termer av exklusivitet. Frågan är om den åttonde generationen 911 lever upp till sin frodiga historia. Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och ta oss an de österrikiska Alperna med nya Porsche 911 Carrera 4S.

Resan påbörjades givetvis i Porsches hemstad Stuttgart och efter att ha korsat Atlanten och tagit tåget ner från Frankfurt hade min förväntan byggts upp till lavinartade nivåer. Jag möttes av en knallröd Porsche som minst sagt tillhörde släkten 911 rent designmässigt. Receptet har varit detsamma sedan 1963 men det har vässats till rejält under åren. Personligen är jag ett enormt fan av hur nya 911 ser ut.

Jag slängde ner mitt resgods i det 132 mjölkförpackningar stora bagageutrymmet fram och undrade hur min kära kollega Andreas skulle få plats med sina grejer. Första stoppet var flygplatsen i Stuttgart där jag skulle hämta honom för vidare färd mot München. Efter lite meck fick vi in allt bagage bakom förarstolarna (baksätena fälls ner likt en hylla) och kunde därefter trycka gasen i botten på Autobahn.

Vi var begränsande till 240 knyck på grund av vinterdäcken men att toppfarten ska vara 306 enligt Porsche känns fullt rimligt. Den tar sig upp till 240 med samma lätthet som Anja Pärson tar sig nedför en skidbacke. Man trycker gasen i botten och den fullständigt flyger fram. Trots att bilen ”bara” har 450 hästkrafter får den ner kraften i backen utan en sekunds betänketid tack vare den helt fenomenala åttastegade dubbelkopplingslådan och tack vare att svansmotorn gör att bakdäcken har en herrans massa grepp. Den känns sanslöst stabil och tillmötesgående i hastigheter långt över det tillåtna i Sverige och till skillnad från exempelvis en McLaren 570GT känns det inte ansträngande att trycka på för kung och fosterland.

Efter att ha tillbringat natten i München var det dags att köra till Lech som tillhör ett av  världens största skidsystem. Eftersom det var sportlovsveckor i flera länder än Sverige var det fler än vi som hade samma plan. Vi valde att ta bakvägarna genom Tyskland och Österrike eftersom motorvägarna var fullständigt smockade. På slingriga bergsvägar i foten av de österrikiska Alperna flyger 911 fram likt en olympisk skidåkare och varenda raksträcka lämpar sig för att köra om.

Ju närmre Lech vi kom, desto mer började vi klättra. Svepande landsvägar förvandlades till hårnålskurvor. Temperaturen var ljummen, knappast optimalt för våra vinterdäck, men ändock gick det att hålla hög snittfart. Styrningen förmedlar vägens skick (men är inte lika kommunikativ som tidigare generationer) och man är ständigt medveten om hur mycket man pushar bilen och hur mycket den har kvar att ge. Den tar sig uppför berg likt en snöskoter. I Sport Plus-läget är gasresponsen direkt , och avgasröret tjuter mekaniskt men det finns helt klart en del förbättringspotential i termer av akustik. Symbiosen mellan bilen och föraren är imponerande och lyckligtvis hade vi keramiska bromsar som inte tvekade en sekund i Alperna.

Även i så kallade alpförhållanden trivdes Porsche 911 som fisken i vattnet tack vare sin förutsägbarhet. Till skillnad från den Ferrari GTC4Lusso vi testade för två  vintrar sedan satte inte snön käppar i hjulet för vår framfart – om inte annat blev det helt enkelt bara lättare att sladda. Ju närmre man kommer Lech, desto mer exklusivt blir det. Byn utstrålar en sanslös aura av stora tillgångar och det känns lite som att varenda kotte hade kunnat köpa vår bil på plats.

Intressant nog fick vi betydligt mer uppmärksamhet i 911:an  än vi hade kunnat ana. Rimligtvis är det för att den är så pass ny men den tilltalade  onekligen en hel drös med potentiella kunder. Många ångrade säkert att de hade tagit sin fyrhjulsdrivna SUV till Alperna när de lika  hade kunnat krydda till sportlovet ytterligare.

Nya Porsche 911 Carrera 4S erbjöd sannerligen en mer våghalsig inställning till sportlovet, en mer tematisk sådan. Den fick plats med allt vårt bagage och inte nog med att vi kunde njuta av skidåkningen, vi kunde även njuta av bilturen både före och efter. Bilen är oerhört trivsam och känns tjänstvillig. Anledningen till all uppmärksamhet har inte heller nödvändigtvis att göra med att den är ovanlig, för det är den verkligen inte. Utan snarare har det att göra med hur ikonisk den är.

Porsche 911 är en sportbil som man kan ta sig an livet med utan att kompromissa och efter åtta generationer är receptet vattentätt. Den må inte vara lika ha-begärlig som en Aston Martin Vantage eller en McLaren 570GT men eftersom 911 framstår som så rimlig är den realisternas drömbil. Särskilt om du åker skidor i Lech.