Karls blogg: Motorer med udda cylindervolym, del 1

En vanlig missuppfattning om oss biltokar är att det enda vi bryr oss om är acceleration, toppfart och motorljud som kan väcka en hel kyrkogård. Nog är det få av oss som inte är svaga för sådant, men intresset är allt som oftast mer sofistikerat än så. I många av oss bor till exempel en liten James May – som låter sig fascineras av allt vad ingenjörskapsbedrifter heter – och som med ett ögonblicks nyck kan skicka iväg oss på timslånga resor över internets väldiga vidder. Det kan till exempel ske när vi för första gången får vetskap om en bil någon märklig teknisk lösning. Av det skälet följer nedan en sammanställning av fyra förhållandevis fåcylindriga bilar som utmärker sig genom udda slagvolym.

Tre cylindrar

Koenigsegg Gemera kommer att få en rak trea på 2,0 liter.

Vi börjar med få cylindrar och jobbar oss uppåt. Ljudet av en trecylindrig motor får mina mungipor att lyfta som ett JAS-plan, varför jag är mycket nöjd med att användningen av dem ökar som om det vore handsprit i dessa dagar. En sportigt lagd bil med trepip brukar man dessutom lättare kunna vrida ur och lyssna på utan att landa i spenaten eftersom det sällan rör sig om några oerhörda kraftpaket. Såvida man inte talar om den kommande Koenigsegg Gemera, det vill säga. Utöver eldrift har den en förhållandevis stor rak trea på två liter blankt. Dess 600 hästkrafter skickas ned i marken via framhjulen!

Fyra cylindrar

Daihatsu Copen såldes som så kallad Kei car i Japan, vilket innebar att dess raka fyra hade en slagvolym på 659 kubikcentimeter.

Fyrcylindriga motorer är bland det minst spännande som existerar i bilväg. Undantag finns, som den V4 som sitter i min kollega Gustafs Saab 96, men den definieras inte av någon udda slagvolym. Det gör däremot den första generationens Daihatsu Copen! Den tillhör nämligen den japanska bilkategorin Keijidōsha, som exempelvis åtnjuter särskilda skatteregler och vars definitioner bland annat utgörs av en slagvolymsbegränsning à 660 kubikcentimeter. De fyra cylindrarna rymmer tillsammans 0,659 liter.

Fem cylindrar

Hummer H3 erbjöds inte bara med V8, utan också med en 3,7 liter stor rak femma.

Fem cylindrar är för mig synonymt med förnuftiga bilar från Volvo och riviga sådana från Audi. Ingen av dessa har emellertid någon uppseendeväckande slagvolym, utan för det får man lyfta blicken. Gör man det är en av de saker man ser den så kallade Atlas-radmotorn från GM, som tillverkades i bland annat femcylindrigt utförande. En av de bilar som erbjöds med denna skapelse var – hör och häpna – Hummer H3. Från 2007 till 2010 hade den en cylindervolym på hela 3,7 liter.

Sex cylindrar

Mazda MX-3 kunde inte bara fås med fyrcylindriga motorer, utan erbjöds också med en 1,8-liters V6:a.

Det finns fler intressanta sexor i världen än jag loggar timmar på den tyska bilannonsplatsen Mobile under en årsperiod, och flera av dem har konstig cylindervolym. Nu råkar själva inspirationskällan till den här artikeln vara en av dem, varför den har en given plats. Motorn i fråga är en V6:a på ynkliga 1,8 liter, som erbjöds i Mazda MX-3. Fram till i går fanns en av dem till salu på Blocket, men nu tycks den vara försvunnen. Med tanke på att exemplaret i fråga hade modifierats till Tokyo över-Drift – så att säga – tvivlar jag på att den blev såld för den begärda summan.

De läsare som inte känner att de har en inre James May, och som därför känner sig uttråkade av att de bilar och motorkonfigurationer som avhandlats i dag är för vanliga (med undantag för Gemera), uppmanas att återvända hit om en vecka. Då kommer jag nämligen att ta itu med fyra mer ovanliga motorkonfigurationer, som också de utmärker sig med sin udda slagvolym. Jag lovar att mångcylindertörsten ska släckas!

Läs del 2 här