Bentley Continental GT V8 Convertible (2020)
Motor: 4,0-liters V8, bensinmotor, 550 hästkrafter, 770 newtonmeter
Kraftöverföring: Åttastegad automat, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0-100 km/h: 4,1 sekunder
Toppfart: 318 km/h
Vikt: 2355 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4850/1399/2187mm
Pris: 2 000 000 SEK
(testbil cirka 3 000 000 SEK)

Läs vår recension av W12 Coupén här.

“In the drop Bentley, ain’t no stoppin’ me”. Will Smiths låt Miami målar sannerligen upp den så kallade magiska staden som en samlingsplats för de som vill visa upp sina dineros. Det är inte konstigt att staden ofta kallas för Nordamerikas Monaco. Frågan är om låten de facto återspeglar verklighetens Miami. Varför inte ta reda på det i ett fordon som klär staden lika väl som rullskridskor klär Miami Beach? Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Bentley Continental GT V8 Convertible.

Utöver det oändliga huvudutrymmet är det bästa med en cabriolet att de ofta passar i valfri färg. Bentley tog sannerligen tillvara på det och den knallblåa Kingfisher-lacken klädde Miamis pastellfärgade arkitektur bättre än en kilt på en skotte. Utseendemässigt är Continental GT i cabrioletutförande en riktig läckerbit. Den inbringar ett ledigare intryck än coupén – som sig bör – och lyckas med konststycket att se både muskulös och elegant ut. Att den är svindyr råder det inga tvivel om och uppmärksamheten man får är påtagligare än alkoholsmaken i en häxblandning.

På insidan möts man av ett hantverk som hade fått en Rolls-Royce att rodna. Finishen är enastående, lädret är utsökt, infotainmentsystemet är ungefär 90 miljarder gånger bättre än i föregångaren. Det är en behagligare plats att vistas på än i en villa på Fisher Island (USAs dyraste postkod). Att korsa en kontinent i nya Continental är ungefär lika ansträngande som att ta en tupplur. Det var visserligen fallet i förra generationen också men den nya generationen känns märkbart mer raffinerad.

Det största problemet jag hade med förra generationen Continental GT som jag för två år sedan körde längs den italienska Rivieran var dess uppenbara viktproblem. Den kändes trög så fort motorvägen förvandlades till landsväg. Nya Continental är dock genuint atletisk och även i cabrioletutförande rör den sig med förvånansvärd belevenhet, åtminstone i den grad att den nosar på adjektiv som rolig. Det är dock inte på slingriga landsvägar (som det är glest med i Florida) där Continental GT är i sitt esse.

Istället är det på motorväg och större landsväg som dess milslukartendenser kommer fram. Bentley Continental GT Convertible är sanslöst bekväm och med taket uppfällt är den lika tyst som förra generationens coupé. Med hänsyn till cabrioletutförandet på vår testbil samt det faktum att vi testade bilen i Miami behövde givetvis dess glidarfärdigheter sättas på prov. Som cabriolet är Continental GT briljant, luftkonditioneringen och de ventilerade sätena lyckas väl med att säkerställa att man som ockupant inte förgås. Dessutom garanterar det närmare 90 000-kronor-dyra Naim-ljudsystemet att precis alla kan vara med och lyssna på Will Smiths Miami.

Om det är något Continental GT har tillräckligt med är det fartresurser. Gasen i botten resulterar i att man slungas fram på ett nästintill våldsamt men ändock värdigt vis. Accelerationen är flagrant och ihållande upp i hastigheter mer lämpade för tyska autobahn. Det finns noll anledning för mig att betvivla toppfarten på 318 knyck. Oavsett hastighet är bilen lika bekväm och Bentley har lyckats riktigt väl med att kalibrera fjädringen i de olika körlägena. Man gör bäst i att låta den vara i det så kallade Bentley-läget (en briljant avvägning mellan sportighet och komfort). I sportläget blir bilen för stridslysten för sitt eget bästa.

Miami är en potpurri av extravagans och skrävleri. En knallblå Bentley Continental GT Convertible passar sannerligen in och leder till den sortens uppmärksamhet som många i Nordamerikas Monaco söker. Som cabriolet är den fullständigt briljant och är troligtvis den bästa GT-bilen på marknaden just nu. I V8-utförande avger den ett mustigt skall och bilen utstrålar en smakfull muskularitet och ingenjörerna har lyckats väl med att dölja bilens 2335 kilogram. Nya Continental GT förblir old school men om inte annat passar det bilens GT-aura och man får en teatralisk upplevelse som heter duga. Som Will Smith konstaterade känner man sig sannerligen ostoppbar.

Konfigurera din Bentley Continental GT V8 Convertible här.

BETYG
Exteriör
Interiör
Körglädje
Valuta för pengarna
Relativ praktikalitet
Ha-begär
Relativ prestanda
Teknik
Motorljud
Komfort
Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.