Högsta Växeln vinkar adjö till BMW i8

BMW har en rik historia av att tillverka oväntade sportbilar. På 50-talet chockade de världen med den V8-drivna 507 som på senare år har uppnått kultstatus. 1987 visades Z1 upp, en tvåsitsig roadster som i grunden var en 3-serie men med dörrar som gled ner i karossen med ett knapptryck. Nästa decennium kom Z8, en modern klassiker som aldrig var någon säljsuccé, trots att den en gång rattades av självaste Mr. Bond. 2011 visade BMW upp ett radikalt koncept för framtidens sportbil. Ett år senare var i8 verklighet, i mångt och mycket i nämnvärt oförändrad skepnad.

Idén var att visa världen hur en hållbar sportbil skulle kunna se ut. I8 var därför en laddhybrid med en kaross tillverkad av kolfiberförstärkt plast. De två elmotorerna i kombination med den tre-cylindriga bensinmotorn producerade 362 hästkrafter vilket låter betydligt mindre än det kändes, mycket tack vare det omedelbara vridmomentet från elmotorn.

I8 visade sig vara något närmre en säljsuccé än BMW:s tidigare radikala sportbilar men utan att ens komma i närheten av sina närmsta konkurrenter. 2020 markerar därför slutet av livet för modellen och som brukligt inleds början av slutet med en särskild hyllningsmodell.

BMW har till synes valt att inspireras av vuxenfilmssfären med namnet Ultimate Sophisto. Modellen tillverkas i en ytterst begränsad upplaga om 200 enheter och skiljer sig från vanliga i8, utöver att vara både dyrare och ovanligare, genom en smärre mängd kopparfärgade detaljer. För att vinka adjö till en ytterst vågad BMW-modell lånade vi en i8 Roadster Ultimate Sophisto och drömde oss tillbaka till alla goda minnen vi har med modellen.

När Högsta Växeln, precis som i8, ännu var i sin linda hämtade vi ut ett typiskt blått exemplar som vi körde till Trollstigen i Norge. För första gången fick vi då uppleva en sportbil som lyckades kombinera prestanda från en Porsche 911 med en bränsleförbrukning från en Kia Rio. På de kurviga nordnorska bergsvägarna fick vi uppleva bilens förvånansvärt explosiva natur samtidigt som vi också snabbt insåg att de smala däcken begränsade kurvtagningsförmågan. Resan var oerhört lyckad och BMW i8 var en perfekt kompanjon.

Något år senare tog vi oss till Bukarest i Rumänien där vi hämtade ut en grå BMW i8 som gjorde oss sällskap till två av kontinentens mest spektakulära bergsvägar; Transfagarasan och Trans-Bucegi. Ner för berget kunde vi köra helt på el och ladda upp batterierna vilket kom till god användning när vi sedan aktiverade sportläget för att gasa tillbaka upp. 2018 lanserades i8 Roadster, något vi tog till vara på genom att ta oss till Miami där en cabriolet är lika viktig att ha som en tjock plånbok och en välfungerande lever.

Det tar oss tillbaka till dags dato där sanningen är att BMW i8 Roadster Ultimate Sophisto egentligen inte är ett särskilt tilltalande alternativ till vanliga i8. Kopparinslagen är fula och prislappen på tok för hög, men den med djupa fickor lär uppskatta bilens låga produktionstal och den enorma uppmärksamhet man får när man kör runt i vad som ser ut som ett taklöst rymdskepp. Det är dock inte utan en liten tår i ögat som vi vinkar adjö till BMW i8, en oerhört futuristisk och beundransvärd modell som säkerligen kommer att bli en framtida klassiker, precis som dess okonventionella släktingar.