Redan 1996 såg man för första gången Cupra som beteckning på Seats racingbilar. 1997 kom den första väglagliga bilen i form av Seat Ibiza GTI Cupra Sport. 19 år senare, 2018 – samma år som Cupra blev ett eget bilmärke – kom avskedsmodellen Seat Leon Cupra R ST. Den första modellen som salufördes som just en Cupra blev Ateca men nu har det blivit dags för spanjorerna att komma med en helt egen modell – Formentor. Den är helt utvecklad av det nya märket och kommer aldrig säljas som en Seat. För att ta reda på om Cupra är något att hänga i julgranen begav jag mig till Södertälje. Låt oss lägga i Högsta Växeln och provköra nya Cupra Formentor.

Fotograf: William Koitrand

 

310 hk, 400 Nm
0 – 100 km/h på 4,9 sek
Toppfart 250 km/h

Cupra som märke är tänkt att tilltala de som vill sticka ut och vara unika. Rent prismässigt placerar de sig mellan Volkswagen och Audi. Det är inte nödvändigtvis en fråga om att Cupra uteslutande kommer att tillverka prestandamodeller, som listan med kommande drivlinor pekar på. På provkörningen fick jag testa lanseringsmodellen – Formentor VZ som med 310 hästkrafter och fyrhjulsdrift når 100 knyck på under 5 sekunder. Trots att Formentor de facto är en SUV sitter man lågt och racingstolarna klädda i blått nappaläder är riktigt bekväma. Baksätet är även det rymligt och rent generellt är det mycket rymdkänsla.

Från 459 900 SEK
Leveransstart i oktober

Resultatet i Formentors fall är en körupplevelse som påminner mycket om koncernsyskonet Volkswagen T-Roc R. Bilen är genuint snabb och växellådan svarar (för det mesta) snabbt. Fyrhjulsdriftssystemet är skickligt när det kommer till att fördela kraften och man känner hur det delegerar ut kraften där det behövs. Vår provkörning begränsades av det faktum att det var 14 grader varmt och bilen var försedd med vintersulor. Det inkräktade på greppet och däcken kändes väldigt mjuka. Med det sagt gick det ändå att pinna på bra utan att Formentorn hade invändningar.

Kommande drivlinor
Diesel, 150hk, manuell, framhjulsdrift
Bensin, 150hk, manuell, DSG, framhjulsdrift
Bensin, 190hk, DSG, fyrhjulsdrift
Laddhybrid, 204hk, DSG, framhjulsdrift
Laddhybrid, 245hk, DSG, framhjulsdrift

Cupra Formentor erbjuder en körupplevelse som heter duga. Den är lättmodulerad i kurvor och de olika körlägena erbjuder märkbar skillnad. I Cupra-läget pumpas det fake-motorljud genom högtalarna vilket låter som ett racingspel och när man har växellådan i sportläget får man ”eco-tips” som tycker att man borde ha den i ordinarie läge istället. Vad är syftet med det? I komfort är bilen tyst och bekväm, särskilt med de mjuka vinterdäcken på 19-tumsfälgarna och kändes komfortabel nog för att kunna köras långt i. I Cupra-läget (och även sport-läget) är bilen rapp och känns aggressiv och är exceptionellt lättkörd. Den störs inte av ojämna sörmländska landsvägar och inte heller av att man kör satan med den, men den erbjuder heller aldrig renodlad körglädje. Fast det är inte heller det man förväntar sig.

Cupras nyaste (och första riktiga) modell är tänkt att bana vägen för ett märke som är till för de som vill sticka ut, ett steg över volymmodeller och ett steg under premiummodeller. Att det kommer att gå att köpa en Formentor med framhjulsdrift och en 150-hästars diesel ger därför lite otydliga budskap men enligt Cupra själva handlar det mer om designen och att man ska se unik ut även om man har samma drivlina som en instegs-Golf. I lanseringsutförande och 310 hästkrafter är det dock en helt annan femma. Märket har lyckats väl med designen både interiört och exteriört och körupplevelsen är precis i linje med vad man förväntar sig av en bil av den kalibern. Det faktum att Seat och Cupra kommer att hålla hand under den överskådliga framtiden gör det nog aningen förvirrande för konsumenter. Det gäller att man vänjer sig vid att förklara för alla vad Cupra är för något…

BETYG
Första intryck
Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (344 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.