Polestar 1 (2020)
Motor: 2,0-liters, R4, bensin, tre elmotorer, totalt 609 hästkrafter, 1000 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 4,2 sekunder
Toppfart: Begränsad till 250 km/h
Vikt: 2 345 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4585/1935/1352mm
Pris: 1 699 000 SEK (testbil cirka 1 750 000 SEK)

Sedan Volvo valde att knoppa av Polestar som ett eget märke har de fått mycket uppmärksamhet. Den första modellen med det mycket talande namnet ”1” är intressant på så vis att den egentligen inte alls är som en Polestar ska vara. Den är en laddhybrid som tillverkas i en högst limiterad upplaga som ser ut som en Volvo S90 Coupé, raka motsatsen till kommande Polestar-modeller. För att ta reda på hur fängslande den nya bilen faktiskt är tog vi oss ner till Marstrand för en västkust-roadtrip till Klädesholmen. Låt oss alltså lägga i Högsta Växeln och recensera Polestar 1.

Inledningsvis är det bästa säljargumentet för Polestar 1 hur fruktansvärt ovanlig och unik den är. Men om man tillåter sig själv att blicka förbi de något märkliga omständigheterna som kringgärdar bilen så inser man att detta skulle kunna vara en superbil. Den mest intressanta aspekten med Polestar 1 är nämligen dess drivlina.

Under huven sitter en ruskigt trimmad två-liters bensinfyra från Volvo som tillsammans med tre elmotorer (varav två sitter på varsitt bakhjul) levererar över 600 hästkrafter vilket är en astronomisk mängd kraft. Men det är inte kraften som är den sanna rubriksgöraren utan snarare de 1000 newtonmeter man som förare bjuds på. Polestar 1 är dock inte en superbil utan en grand tourer och då är förmågan att kunna förvandla kilometrar till metrar allra viktigast.

Apropå drivlinan kommer den i grund och botten från Volvos T8-modeller men den har förstärkts och kryddats till med lite extra elmotorer och batterier. Resultatet är en laddhybrid som faktiskt fungerar att köra som en elbil 12 mil enligt Polestar själva vilket för en gångs skull faktiskt stämmer överens med verkligheten.

Vi kan snabbt konstatera är att det här är en bil som fungerar alldeles utmärkt i höga hastigheter men den måste också imponera på landsväg. Accelerationen är minst sagt påtaglig men den är långt ifrån våldsam. Det är på något sätt som att bilen accelererar men den gör det utan dig. Man är inte riktigt del av vad som händer. Det man å andra sidan definitivt känner väldigt tydligt är hur duktiga Polestars ingenjörer har varit på att skyffla runt kraften mellan de olika däcken. Det sitter trots allt en elmotor på vardera bakhjul. Det har en enorm påverkan på hur väl den här tunga (2,35 ton) besten tar kurvor.

Polestar må vara ett eget märke men det märks tydligt att 1 härstammar från konceptbilen Concept Coupé som år 2013 visades upp av Volvo. Fördelen med det är att den är oerhört elegant. Samtidigt kan man argumentera för att bilen smälter in lite för mycket, särskilt sett till den saftiga prislappen. Polestar 1 är likväl slank, bred och minimalistiskt smakfull. Detaljer såsom mönstret i grillen är inspirerade av Volvo P1800 och helheten är riktigt snygg utan att sticka ut alltför mycket. Mycket lagom. Mycket svenskt.

Invändigt är det väldigt mycket copy-paste från en Volvo, en mer välutrustad sådan. Fördelen med det är att man vet hur, och framförallt att, tekniken fungerar. Samtidigt kan jag inte hjälpa att tycka att interiören inte alls matchar den mycket unika körupplevelsen. Det är synd. Även fast det är läder överallt sitter jag och tittar på en Volvo-ratt med ett Polestar-märke. Det blir tydligt att det 2014 var en Volvo när bilen fortfarande hette Volvo Concept Coupe.

Det jag verkligen älskar med Polestar 1 är det sätt som den sticker ut. Vid en snabb anblick ser det ut som vilken Volvo som helst. Tittar du lite närmare ser du hur underbart bred den är, proportionerna är nästintill perfekta. Eleganta linjer. Folk omkring dig uppskattar dig eftersom en Polestar 1 inte är skrikig. Det här är för semi-posören som inte vill glida runt i en knallgrön Lambo som alla hatar, för den som inte är högljudd och skrytig.

Till slut tog Polestar 1 oss från Marstrand till vackra Klädesholmen, två oerhört vackra Västkust-orter. När det nu börjar bli dags att konkludera denna roadtrip och recension måste vi också avhandla vad kalaset går loss på. Svaret är tyvärr en smärre förmögenhet; 1,75 miljoner för att vara mer exakt. Om man ska försöka bedöma bilen på ett objektivt sätt blir det därför svårt eftersom den är så förbannat dyr. Vi är nästan inne på smått begagnad Bentley- eller Ferrari-territorium. Polestar 1 är, till skillnad från ovan nämnda märkens vanligaste modeller, fruktansvärt ovanlig. Polestar 1 är underbart konstig, orimlig och ologisk. Samtidigt är den en fruktansvärt elegant GT-bil. För det kan man inte göra annat än att älska den.

BETYG
Exteriör
Interiör
Körglädje
Valuta för pengarna
Relativ praktikalitet
Ha-begär
Relativ prestanda
Teknik
Motorljud
Komfort
Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.