Elbilar har tagit över allas bil-relaterade nyhetsflöden likt myggor på en norrländsk camping. I takt med att elbilar har blivit mer mainstream har de gått från att uteslutande fokusera på att vara just elbilar. Istället har målsättningen i vissa fall blivit att vara mer som traditionella bilar med undantag av att drivmedlet finns i våra vägguttag. Audi e-tron är ett exempel på en bil som inte gör så mycket väsen av att vara just en elbil. BMW började sin elbilsresa med i3 som ser ut som en Pokémon och häromveckan visade de upp iX som ser ut som en Citroën korsad med en limpa. Trots ett visst fokus på att tillverka elbilar som skriker just elbil på samma sätt som en vegan skriker vegan har de nu tagit en annorlunda approach genom att helt elektrifiera en redan befintlig modell, närmare bestämt X3. Låt oss ta reda på om den är lika alldaglig som den ser ut genom att lägga i Högsta Växeln och provköra nya BMW iX3.

Priser och prestanda

iX3 Charged
286 hk, 400 Nm
459 km räckvidd
från 769 000 SEK

iX3 Charged Plus
286hk, 400Nm
453 km räckvidd
från 840 500 SEK

Det enda som egentligen avslöjar att iX3 de facto är just en elbil är avsaknaden av utblås, de blåa exteriördetaljerna, samt alla i-beteckningar som har pepprats över bilen. Förutom att man inte kan lägga till utblås går det att välja bort alla indikationer som tyder på att det är just en elbil det rör sig om med undantag av att den inte låter något. Det innebär att en iX3 blir mindre av ett statement och imageförhöjare och mer av en ordinarie bil som helt enkelt råkar vara eldriven. Det är en trend jag ser som positiv då det innebär att tillverkarna måste lägga mer fokus på andra aspekter än bara drivlinan.

Vår första kontakt med X3 var för nästan fyra år sedan när vi som första svenska media provkörde då helt nya X3 M40i. Då, likt andra gånger vi har testat X3, konstaterade vi att den är en vettig bil som tar sig an vardagen med bravur och som väcker ha-begär. Att BMW väljer just X3 som plattform för en elbil är därför inte särskilt förvånande. Interiört liknar den vilken X3 som helst – kvalitetskänslan är hög, man sitter bekvämt, och reglagen tillika infotainmentsystemet är intuitiva.

På klassisk BMW-manéer går iX3 bara att få bakhjulsdriven men med det sagt kickar antisladden in (även om man stänger av den helt) om bakändan släpper för mycket. Till sin högra fots förfogande har man 286 hästkrafter och 400 newtonmeter som levereras direkt. Till skillnad från exempelvis en Audi e-tron eller Mercedes-Benz EQC är inte resultatet dramatisk, utan snarare väldigt lugnt. Accelerationen är snäppet långsammare än en X3 30i men känns snabbare än så. Det är inte elbilen för de som vill skrämma livet på sina passagerare.

Batterierna är placerade långt ner i bilen vilket resulterar i en relativt låg tyngdpunkt. På landsväg är därför iX3 förvånansvärt kompetent och tar sig genom kurvor helt platt. Styrningen saknar dock feedback och hela upplevelsen känns tämligen syntetisk. Räckvidden är drygt 45 mil om man kör som om gammelmormor sitter bredvid med en varm skål soppa men man kommer ungefär 38 mil om man kör i takt med trafiken. På motorväg är bilen tyst och bekväm. iX3 går även att snabbladda och batterierna inkräktar heller inte på utrymmena i bilen, men minskar markfrigången.

Det som är charmen med iX3 är egentligen hur otroligt ”ordinarie” den känns. Den är en elbil för de som inte känner att behov av att pracka på alla i sin omgivning deras livsstil. Den är lagom rapp, har bra räckvidd, kan laddas snabbt (om infrastrukturen så tillåter), är rymlig, och välutrustad från start. Priset är likt många elbilar högt men lägre än sina konkurrenter. Det blir mer en fråga om vad man önskar av en elbil. Prestanda som ger en whiplash eller hållbarhetstänk? BMW iX3 är elbilen för dig som vill ha en konventionell bil med en mer okonventionell drivlina, utan behov av att skrika det till hela världen.

Foto: William Koitrand.

BETYG
Första intryck
Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (344 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.