När jag skriver detta befinner jag mig på ett hotellrum i Oman. Med undantag för några få redaktionsmedlemmar har vi åkt hit i syfte att bekräfta Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglios status som Årets Högsta Växeln-bil 2018; Joel kommer att dela med sig av våra intryck i detalj framöver. Jag kan dock avslöja att bilen fortfarande har förmågan att trollbinda oss likt få andra, och uppe på mitt rosa moln har jag nu slagits av en tanke. Högsta Växeln har aldrig delat med sig av historien bakom il Quadrifoglio, fyrklövern som pryder denna blixtsnabba SUV. Det är därför hög tid att jag gör det.

Som många säkert vet var Enzo Ferrari racerförare för Alfa Romeo innan han började tillverka sina egna fordon. Han ingick i ett racingstall med tre andra förare, varav en var hans vän Ugo Sivocci. Denne hade Enzo Ferrari plockat över till Alfa eftersom de tidigare jobbat ihop för ett företag kallat Construzioni Meccaniche Nazionali, eller CMN; Sivocci var – till stor hjälp för den då tämligen barskrapade Ferrari – faktiskt den som sett till att de där blev kollegor från första början. Värvningen kan således betraktas som en gentjänst.

Enligt sägnen ska Sivocci ha varit en skicklig förare, vars avkastning i form av vinster tyvärr inte stod i proportion till hans insatser. Trött på denna orättvisa behandling från den italienska racerbanegudens sida målade han inför 1923 års Targa Florio därför en fyrklöver på sin bil. Måhända att det bara var lite extra tur han erfordrade – han vann nämligen.

Även om målandet av ett turens tecken i högsta grad visar prov på vidskepelse var det knappast något som hade en nämnvärd negativ inverkan på den tidens bilar, rent mekaniskt. Logiskt var därför att den gröna fyrklövern blev symbolen för hela stallet, och den målades mot en bakgrund i form av en snedställd kvadrat. Kvadraten var naturligtvis vit, för att bilen skulle ha den italienska flaggans färger, och formen innebar alltså ett hörn för var och en av stallmedlemmarna.

Alla Alfisti som läser detta vet givetvis att fyrklövern numera huserar på en vit triangel – såsom på vår låne-Stelvio – men varför det är så är inte alldeles givet. Skälet är tyvärr tämligen dystert. Sivocci dog nämligen senare samma år som hans Targa Florio-vinst, när han testkörde den nya Alfa P1 på Monza. Bilen hade ännu inte prytts med den turbringande fyrklövern. Till Sivoccis minne har Alfa efter hans frånfälle dekorerat alla racerbilar med klövern, men för att hedra honom har kvadraten förlorat ett hörn och blivit en triangel.

En av redaktionens rookies som på sistone fattat tycke för V6-motorer. Den allra bästa designades av Giuseppe Busso, för oss som inte behöver en bil som startar varje dag.