Förra veckan skrev jag om fyra olika bilar vars motorer kännetecknades av märklig slagvolym. Ni fick läsa om en bil med tre cylindrar, en med fyra, en med fem och en med sex cylindrar, alltså ganska alldagliga cylinderantal. Jag lovade att vi den här veckan skulle ta itu med sådant som är lite mer exotiskt; nedan följer en sammanställning av mer cylinderstinna bilmotorer, givetvis fortfarande på temat udda slagvolym.

Läs del 1 här

Åtta cylindrar

En Ferrari 208 GTB som säljs via Blocket
En 155-hästars sugmotor på två liter är mindre än vad de flesta väntar sig av en Ferrari.

Eftersom spännande åttacylindriga motorer, likt sina sexcylindriga kompisar, finns i drivor tänker jag avgränsa mig genom att fortsätta på Blocket-temat, där jag avslutade senast. En bil som fortfarande finns till salu där är nämligen den mycket ovanliga 208, från Ferrari! Likt den Daihatsu som nämndes förra veckan är skälet till den märkliga slagvolymen – som i det här fallet är samma två liter som i Koenigsegg Gemera – skatter. Över den gränsen ger de italienska taxeringsreglerna upphov till en rejäl prispremie, och Ferrari trodde sig kunna fylla skattekilen med denna tvålitersvariant av deras 308. Att endast antalet tillverkade exemplar stannade på 160 kan sannolikt tillskrivas V8:ans toppeffekt, som faktiskt var en ännu lägre siffra. Inte undra på att motorn ganska snart försågs med turbo.

Tio cylindrar

En svart Dodge Viper ACR
Från och med 2008 hade Dodge Vipers V10-motor en slagvolym på hisnande 8,4 liter!

Ferrarins behov av överladdning fanns däremot inte i V10-motorn som satt i Dodge Viper. Det berodde på att amerikanerna som byggde bilen gav blanka fan i vad eventuella italienska köpare skulle behöva pröjsa staten för att få köpa en. Under sitt sista decennium låg cylindervolymen på 8,4 liter. För att sätta det i perspektiv överstiger det motsvarande siffra för Bugattis W16-motor.

Tolv cylindrar

Ferrari 125S, tillverkarens första modell
De tolv cylindrarna i Ferrari 125S inte större än snapsglas. Finska snapsglas, förvisso.

De minsta cylindrarna i hela min sammanställning som helhet hör hemma i en V12:a. De är så små att det ryms tre av dem bara i volymskillnaden mellan ovan nämnda motorer från Chrysler respektive Bugatti. Resultatet är en tolvcylindrig V-motor på ynka 1,5 liter, vilket betyder att varje enskild cylinder är 125 kubikcentimeter stor. Av denna siffra kommer modellnamnet för den skapelse den hamnade i: Ferrari 125 S – också känd som världens första Ferrari.

Sexton cylindrar

Konceptbilen Cadillac Sixteen
Tack vare cylinderavstängning hade V16-motorn i Cadillac Sixteen kunnat bli en bil för Greta Thunberg. Not!

I termer av 16-cylindriga bilar är Bugattis alla skapelser sedan 2005 svåra att ignorera. Med sina åtta liters slagvolym har de likväl halvliterscylindrar som vilken Volvo som helst. Det känns nästan som att det inte funnits andra gatbilar med så många cylindrar, men turligt nog är det bara nästan sant. Under 1930-talet designade Cadillac hela två olika V16-motorer och även om de var allt annat än kommersiella framgångssagor lade de grunden för konceptbilen Sixteen, som visades upp 2003. Slagvolymen låg på 13,6 liter, men i syfte att begränsa bränsleförbrukningen kunde tolv av 0,85-literscylindrarna stängas av – för att i praktiken lämna kvar en enkel fyrcylindrig motor på 3,4 (!) liter till vardagens bestyr.

En av redaktionens fashionistas, som på sistone fattat tycke för V6-motorer. Den allra bästa designades av Giuseppe Busso, för oss som inte behöver en bil som startar varje dag.