Test: Volkswagen Tiguan

Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion (2021)
Motor: 2-liters tvärställd 4:a, diesel, 200 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 7stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 7,5 sekunder
Toppfart: 216 km/h
Vikt: 1815 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4511/1635/1859 mm
Pris: 416 900 SEK
(Testbil ca 500 000 SEK)

Föreställ dig att du har dille på mellanmjölk, käkar tacos varje fredag, lämnar passivt aggressiva lappar i tvättstugan och tycker att Sällskapsresan minsann är en riktig klassiker. Men du är lite smått trendig varför du vill ha en SUV. Dock är du inte tillräckligt nymodig för att testa på något eldrivet för du banne mig tycker att diesel är det finaste som du hört talas om sedan du konfirmerade dig. Då kanske Europas bästsäljande SUV, Volkswagen Tiguan, är något för dig. Låt oss ta reda på om den är så mellanmjölkig som den framstår genom att lägga i Högsta Växeln och recensera uppdaterade Volkswagen Tiguan.

Vi stiftade först bekantskap med uppdaterade Volkswagen Tiguan i oktober förra året vid Volkswagens huvudkontor i Wolfsburg, Tyskland. Exteriört rör det sig om en omdesign av VW-emblemet, en ny kylargrill, bredare strålkastare och en ny bakre stötfångare. Interiört möts man av uppdaterat infotainment, förbannade touchknappar med haptisk feedback och i det stora hela har skärmen fått mer ansvar för olika funktioner. I största allmänhet en logiskt utformad och genomtänkt interiör men med ett antal irritationsmoment i synnerhet. I övrigt erbjuder interiören många praktiska fack, ytor som i många fall känns premium men i vissa fall väldigt plastiga och bagageutrymmet kan lätt förväxlas med en grotta.

Konkurrenter
BMW X1
Citroën C5 Aircross
Dacia Duster
Ford Kuga
Honda CR-V
Hyundai Tucson
Jeep Compass

Drivlinemässigt har den omåttligt populära 190-hästars dieseln uppgraderats till, håll i er, 200 kusar. Receptet är knappast revolutionerande men det är ett recept från en kokbok som pumpar ut över 10 miljoner bilar per år. Den uppdaterade dieselmotorn är bättre ur miljöhänsyn och känns raffinerad men uppmanar knappast till inspirerande körning. I symbios med den sjustegade dubbelkopplingslådan sker växlingen helt obemärkt. Men Tiguan försöker inte vara något den inte är och känns ärlig i sin framtoning. På våra grova svenska vägar känns nya Tiguan något stötig. Man sitter dock bra med god sikt och bilens flyttkartongsinspirerade design bidrar sannerligen till bra sikt åt alla håll och kanter.

Fler konkurrenter
Kia Sportage
Mazda CX-5
Mercedes-Benz GLB
Nissan Qashqai
Peugeot 3008
Renault Kadjar
Seat Ateca
Toyota RAV4
Volvo XC60

En ny Tiguan rullar ut från en av fyra fabriker var 35:e sekund; det är över 900 000 bilar per år. Dess omåttliga popularitet har direkt att göra med hur väl den passar in i vardagen. Av den anledningen har uppdateringen av Tiguan varit lika konservativ som en katolsk präst. Den har gjort en utomordentligt vettig bil snäppet bättre på de flesta håll och har sannerligen det som krävs för att locka till sig de som inte tycker att det inte är midsommar på riktigt om man inte dansar till Små grodorna. Tiguan är inte särskilt upphetsande men den kan liknas med ett genomskinligt kinderägg. Den bjuder inte på några överraskningar men är genomtänkt så det bara skriker om det.

Betyg

Helhet:
Total poäng: 4.0

Sammanfattning

Hatar du överraskningar? Då har du hittat rätt. Uppdaterade Volkswagen Tiguan gör exakt det som står i produktbeskrivningen. Den är praktisk, helt okej att ratta, hyfsat bekväm och har lagom med prestanda. Är du ute efter en riktigt vettig bil och tycker att en SUV känns som rätt val har vi svårt att rekommendera något annat. Det helhetspaket som Tiguan erbjuder är snäppet vassare än alla konkurrenter. Inte undra på att Volkswagen har sålt över 6 miljoner exemplar.