Volkswagen Tiguan provkörd

Elektrifiering, elektrifiering och ännu mer elektrifiering har varit det rådande mantrat inom fordonsindustrin det senaste decenniet. Därför har Volkswagen valt att lansera den storsäljande modellen Tiguan i laddhybridutförande i samband med ett ansiktslyft av modellen. Det är dock inte enbart hybriddrivlinan som är ny utan Tiguan finns numera i en R-modell också. Vi har åkt till Volkswagens hemstad Wolfsburg för att lägga i Högsta Växeln och undersöka om Tiguan kan behålla sin position som bästsäljande SUV i Europa. 

En ny exteriör och interiör

Till att börja med har modellen fått ett förfinat utseende såväl interiört som exteriört. Volkswagen har designat om VW-logotypen och R-logon vilket bidrar till en modernare upplevelse. Interiören har även den uppdaterats och bjuder nu på ett mer modernt utseende med blanka touchknappar och mer tekniskt raffinerade displayer än föregångaren. Överlag är kvalitetskänslan väldigt god men sätena är oavsett utrustningsnivå lika spännande som en parkbänk. Komforten är inte dålig men designmässigt bidrar inte sätena med särskilt mycket positivt och drar tyvärr ner helhetsintrycket som i sig är väldigt gott.

Utöver visuella uppdateringar har även olika tekniska funktioner adderats. Bland annat en uppgraderad funktion av farthållaren som med hjälp av kartinformation, GPS:en och kameran i fronten anpassar farten åt en. Bilen accelererade sedan upp i den aktuella farten varierande snabbt beroende på vilket körläge som var inkopplat och i sportläget tryckte den på ordentligt. En funktion som gjorde provkörningen till en dans på rosor när man körde på den tyska landsbygden där hastigheten varierade frekvent.

Hur ser det ut under huven?

Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion
200 hästkrafter, 400 newtonmeter
7-stegad DSG
Toppfart på 216 km/h
0-till-100 på – sekunder

Säljstart i november

Dieseldrivlinorna har förbättrats för att möta miljöaktivisternas önskemål och är nu utrustade med dubbla SCR-katalysatorer som förbättrar utsläppsvärdena. Jag provkörde den starkaste dieselmotorn, 2.0 TDI, som levererar 200 hästkrafter och 400 newtonmeter. 2.0 TDI är det motoralternativ som i kombination med fyrhjulsdrift ger Tiguan mest påtagliga SUV-egenskaper och är den drivlina som troligen passar den svenska marknaden optimalt om man ska ta med familjen på fjällsemester eller köra på grusvägar sista biten till sommarstugan. Motorn ger bra med kraft och omkörningar eller snabbare motorvägstransporter kommer aldrig att vara ett problem.

Elektrifiering är ett måste

Volkswagen Tiguan eHybrid
245 hästkrafter, 400 newtonmeter
6-stegad DSG
Toppfart på 205 km/h
0-till-100 på 7,5 sekunder
Räckvidd på el (WLTP): 50 km

Säljstart i november

I kontrast till de konventionella diesel- och bensindrivlinorna och för att möta mantrat om elektrifiering provkördes även nya eHybrid. Drivlinan har hämtats direkt från Golf GTE och erbjuder 245 hästkrafter samt 400 newtonmeter och driver via en 6-växlad dubbelkopplingslåda på framhjulen. Just det här med framhjulsdrift skulle kunna bli lite av en akilleshäl för hur framgångsrik Tiguan blir i Sverige. Drivlinan i sig bjuder på ett mycket förfinat hybridsystem men redan vid lite gas i låg hastighet spinner framhjulen loss relativt mycket innan antisladdsystemet griper in och styr upp kalaset. Det här beteendet borgar tyvärr för otrygga egenskaper när bilen används på fjällsemestern, vilket den lär göra då det är en utmärkt familjebil. Kan man dock stå ut med att vara försiktig på gasen i låga hastigheter så erbjuder eHybriden förvånansvärt god komfort och 50 kilometers räckvidd på el.

Det finns även en R-variant

Volkswagen Tiguan R
320 hästkrafter, 420 newtonmeter
7-stegad DSG
Toppfart på 250 km/h
0-till-100 på 4,9 sekunder

Säljstart i november

Tillsammans med eHybriden är R-modellen de största nyheterna och vilken nyhet det är. Tiguan R imponerar verkligen under hela provkörningsrundan med snäva kurvor såväl som långa svepande där chassit och den nyutvecklade bakaxeln som är specifik för R verkligen fick bekänna färg. Den nya bakaxeln,med namnet R Performance Torque Vectoring, kan till skillnad från det vanliga 4Motionsystemet variera 100 procent av kraften mellan bakhjulen vilket minskar understyrning och bidrar till ett neutralt väguppträdande. Skillnaden från det vanliga fyrhjulsdriftsystemet kunde inte varit större och i kombination med rejäla bromsar, breda Pirelli P-Zerodäck och ett välbalanserat chassi är Tiguan R riktigt rolig att köra.

Med det här ansiktslyftet klarar Tiguan att följa med in i framtiden och blir dessutom elektrifierad samt riktigt underhållande att köra beroende på vilken variant man väljer. De nya drivlinorna och den förbättrade estetiken såväl interiört som exteriört gör återigen Tiguan till ett intressant alternativ och de höga försäljningssiffrorna lär hålla i sig. Nu väntar vi längtansfullt till att nya Tiguan ska komma till Sverige så vi kan genomföra ett längre test.