Cupra Ateca (2021)
Motor:
2,0-liters, 4-cylindrig, bensin, 300 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,9 sekunder
Toppfart: 247 km/h
Vikt: 1626 kg
Mått (längd/bredd/höjd):
4397/1841/1615mm
Pris: 449 900 SEK
(testbil cirka 471 600 SEK)

Det är ganska precis tre år sedan som Cupra varumärkesmässigt slog sig fria från Seat. Först ut på marknaden från prestandabilstillverkarna var Ateca som likt modellnamnet antyder är en uppumpad variant av spanjorernas familjära kompakt-SUV. Nåväl, med undantag för den i designtermer tvivelaktiga skölden som numera pryder bilens grill. Det kan ifrågasättas varför märkesloggan ser ut som en Transformers-figur. I övrigt utlovar Cupra själva en adrenalinstinn men ändock sofistikerad och komfortabel körupplevelse. Vi lägger i Högsta Växeln för att utreda om så verkligen är fallet! 

Ateca är med sina 300 hästkrafter, fyrhjulsdrift och en snabbt arbetande dubbelkopplingslåda ett riktigt krutpaket, något som återspeglas i det faktum att bilen gör 0-100 km/h på under 5 sekunder. Tursamt är väl då att hjulen kan utsmyckas med ett gäng rejäla Brembo-bromsar i storlek XL som illa kvickt sätter stopp för vansinnesfärden. Ja, det är sannerligen uppenbart att vi begåvats med någonting utöver en vanlig familjekärra. Det görs om inte annat tydligt genom bilens avgasrör i fyrtal. I övrigt är designen för det mesta lik dess mer nedtonade systermodell. 

Trots höga fartambitioner är Ateca inte rätt val för de spekulanter som värderar en genuint involverande körupplevelse. Likt de flesta konkurrerande sportmodeller inom Volkswagen-koncernen premieras istället bekvämlighet och bekymmersfritt åkande. Styrningen är förvisso skarp och den aktiva fjädringen hänger i sportläge med enkelhet kvar i kurvigt väglag, trots att bilen känns aningen överstyrd. Men att framföra Ateca är sällan engagerande. Den kräver inte din uppmärksamhet på det sätt som ett fordon av dess kaliber kan förväntas göra. Att motorljudet kan liknas vid en Dyson-dammsugare är såklart inte heller behjälpligt i den aspekten, det vill säga om du inte pungar ut för det utrustningsalternativ som medför en uppsättning Akrapovič-rör baktill.  

Den tilltänkta målgruppen för modellen är istället de som i första hand söker ett åkdon av hög komfort och praktikalitet, men som uppskattar de extra fartresurser som kommer med Cupra-märkningen. Bilen färdas mjukt över ojämnheter i vägen och ljudnivån är klart godkänd. Likaså är testbilens sportigt inspirerade stolar riktigt bekväma samtidigt som de håller dig på plats någorlunda väl. I egenskap av mellanklass-SUV berikas Ateca också med ett spatiöst baksäte liksom bagageutrymmet utan problem bör kunna svälja en semesterpackning. 

Interiören känns överlag välbyggd och materialvalen är genomgående av hög kvalitet. Den kritiske skulle däremot kunna argumentera för att designen är tråkig och aningen mörk, men det är i högsta grad en smakfråga. Infotainmentsystemet som huvudsakligen styrs genom en 10,25 tums touchskärm är både lättarbetat och responsivt, likt i de flesta VW-bilar. Tacksamt nog har man också valt att behålla ett antal fysiska reglage och knappar vilket framförallt medför större användarvänlighet och mindre distraktioner vid aktiv körning. 

Cupra Ateca är sammanfattningsvis en ruggigt snabb familje-SUV som gör det mesta rätt. De som förväntar sig en faktiskt sportbil riskerar emellertid att bli besvikna. För 449 000 kr är det också ett relativt prisvärt paket sett till prestanda, kvalitetskänsla och praktikalitet. Däremot kan man ställa sig undrande till huruvida märket faktiskt lyckats differentiera sig från moderskeppet Seat.  

BETYG
Exteriör
Interiör
Körglädje
Valuta för pengarna
Relativ praktikalitet
Ha-begär
Relativ prestanda
Teknik
Motorljud
Komfort
Italien-fantast som väljer stil och profil framför praktikalitet. Alfa Romeo är inte helt oväntat ett personligt favoritmärke.