Mazda CX-5
Motor: 2,5-liters bensinmotor, 194 hästkrafter, 258 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 9,2 sekunder
Toppfart: 195 km/h
Vikt: 1 693 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4550/1840/1680mm
Pris: 309 900 SEK (testbil cirka 399 800 SEK)

Mazdas mellanstora SUV, CX-5, lanserades 2012 och blev snabbt en storsäljare, mycket tack vare dess premiuminspirerade kvalitetskänsla och tilltalande designspråk. 2021 års upplaga av bilen kommer bland annat med ett gäng interiöra uppdateringar och en ny flaggskeppsmotor. Låt oss lägga i Högsta Växeln för att undersöka hur japanernas familjefraktare står sig mot konkurrenter såsom Volkswagen Tiguan och Peugeot 3008

Attraktiv exteriördesign har på senare år blivit ett starkt kännetecken för Mazda. CX-5 är, likt tillverkarens övriga modeller, atletiskt utformad med elegant svepande linjer och en aggressiv front som utstrålar pondus. I min mening har vi att göra med en av marknadens bäst designade SUV:ar. Ännu mer imponerande än bilens utvändiga design är emellertid interiören. Inredningen pryds av högkvalitativa materialval och logiskt utplacerade reglage/knappar med extremt god taktil känsla – byggkvalitén står i paritet med de flesta premiumalternativ på marknaden. De som köper en CX-5 kan också glädjas åt det faktum att infotainmentsystemet kontrolleras genom ett fysiskt snurreglage, likt i en BMW, snarare än via en touchskärm. 

Att köra är CX-5 förhållandevis flink och styrningen är precis med god feedback. Den 2,5 liter stora bensinmotorn, som är ny för årets modell, är likaså tillräckligt responsiv, även om drivlinan inte är den mest raffinerade. Den 6-stegade växellådan upplevs som aningen långsam medan sugmotorn vid hårt gaspådrag tjuter likt en stucken gris. I egenskap av familjekärra, med komfort som högsta prio, skulle också en mjukare åktur vara önskvärt – chassit upplevs som aningen stötigt på ojämnt vägunderlag. Nåväl, man kan inte få allt här i världen, även om den övergripande känslan är att Mazda CX-5 inte riktigt lever upp till de förväntningar som tillkommer av en så väldesignad exteriör tillika interiör. 

Sammanfattningsvis har vi att göra med en riktigt kompetent SUV som lär stå högt i kurs bland de som prioriterar lyx och finess till ett konkurrenskraftigt pris. Det finns förvisso mycket förbättringspotential kring framförallt drivlinan, men detta tillkortakommande vägs i mångt och mycket upp av premiumkänslan som förmedlas genom bilens höga byggkvalitet. 

BETYG
Helhet
Italien-fantast som väljer stil och profil framför praktikalitet. Alfa Romeo är inte helt oväntat ett personligt favoritmärke.