Test: BMW X1

BMW X1 18d sDrive
Motor:
 2.0-liters, fyrcylindrig diesel, 150 hästkrafter, 330 newtonmeter.
Kraftöverföring: 8-stegad automatväxellåda, framhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 9,2 sekunder.
Toppfart: 205 km/h
Mått (längd/höjd/bredd):
4439/1612/1821 mm
Pris: 319 500 SEK
(testbil cirka 415 000 SEK)

BMW X1 20d xDrive
Motor:
 2.0-liters fyrcylindrig diesel, 190 hästkrafter, 400 newtonmeter.
Kraftöverföring: 8-växlad automatväxellåda, fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 7,6 sekunder.
Toppfart: 219 km/h
Mått (längd/höjd/bredd):
4439/1612/1821 mm
Pris: 355 500 SEK
(testbil cirka 460 000 SEK)

Nya BMW X1 är en av de mest kontroversiella bilarna som någonsin rullat ut från Bayern. Anledningen till detta är att den i grund och botten är framhjulsdriven. Även i xDrive-utförande är den framhjulsdriven så länge inte bakhjulen behöver komma till undsättning. Anledningen till detta är att bilen delar bottenplatta med 2-serie Active- och Grand Tourer samt Mini så det är ett väldigt ekonomiskt sätt för BMW att dels locka till sig nya kunder men också utöka inkomsterna. Vi fick möjligheten att köra både 18d- samt 20d-motorerna som har 150 respektive 190 dieselhästkrafter. Den 18d vi fick låna var helt  framhjulsdriven medan 20d hade xDrive som egentligen är framhjulsdrift där bakhjulen flikar in lite då och då. Frågan är om BMW totalt har sålt sin själ när de lanserade dessa bilar eller om det finns en gnutta BMW trots det kontroversiella beslutet att ha framhjulsdrift. Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya BMW X1.


Nya BMW X1 är precis som beteckningen lyder en del av BMW:s X-serie. Den har alltså samma designspråk som BMW X5 och X6 och rent utseendemässigt ser det absolut ut som en BMW. Den ser ut som en X5 som krympt i tvätten men inte nog med att den är nedskalad utan proportionerna har också förändrats. Hjulen är snäppet för små vilket gör att det ser ut som Shrek i ballerinaskor. Bortsett från det är det absolut inte en ful bil men den förblir oerhört beige i designen – funktionalitet är ledordet. Det man kan ge beröm åt är det faktum att den är betydligt mer SUV-liknande jämfört med föregångaren.

Eftersom det är en BMW så är alla delar BMW vilket är precis som man vill. Men det är dock två elefanter i kupén så att säga. En är växelspaken som ser ut att vara en hybrid mellan en växelspak från Mini och en från Renault. Jag förstår inte varför de åtminstone inte kunde bibehålla den riktiga BMW-växelspaken? Den andra elefanten i kupén är sätespositionen. Istället för att sitta långt in i bilens hjärta och själ som man gör i exempelvis en BMW X5 eller X6 så känns det som att man sitter på bilen. Istället för att känna sig omfamnad av bilen är det som att den försöker att hysa bort en. Dynamisk körning relaterar mycket till sätespositionen och viktfördelningen. Om det känns som att man sitter på en trampbil är det knappast en invit till att köra som en BMW bör köras. Den enda skillnaden mellan 18d och 20d var egentligen att 20d var försedd med lädersäten medan 18d hade tygsäten.

BMW:s motto är ”för dig som älskar att köra” så rimligtvis är en BMW X1 också körglad även om den är framhjulsdriven som 18d är – den delar trots allt bottenplatta med Mini; körglada bilar som dessutom är framhjulsdrivna. Vi kan börja med styrningen som är linjär, responsiv och väldigt behaglig. Det är bra feedback och man känner var framhjulen befinner sig. Med en diesel på 150 hästkrafter händer absolut ingenting när man trycker gasen i botten men kör man bilen på ett mer ”lagom” sätt känns den rappare än vad man kanske förväntar sig. Det är inte en bil man törstar efter att köra utan den duger som transportmedel och man kommer från A till B. BMW har till viss mån lyckats bibehålla ett mått körglädje men det är tack vare att det är en Mini under skalet och inte en BMW.

BMW X1 20d xDrive är alltså försedd med 190-hästars dieselmotorn – kassakon för modellen. Trots ett påslag av 40 hästkrafter till och två extra drivande hjul känns bilen knappast snabbare än 18d. Den enda märkbara skillnaden är egentligen att på vinterunderlag så tar xDrive kontrollen och bilen känns stabil medan 18d beter sig precis som alla andra framhjulsdrivna bilar i snöoväder – oresonligt.

Med nya BMW X1, oavsett om man väljer 18d motorn med så kallad sDrive eller 20d-motorn med xDrive finns det körglädje som har inspirerats av Mini istället för av BMW vilket gör att bilarna inte känns som BMW. Det är viktigt att poängtera att körglädje är relativt – en BMW ska kännas som en BMW på samma sätt som man förväntar sig att en chokladkaka smakar choklad och inget annat. Klär man av bilen BMW-emblemet och tittar på BMW X1 som bara en bil är den absolut körglad till viss mån men både 18d och 20d är två stycken väldigt beigea bilar. Det är en bil till för de som inte är insatta i bilvärlden.

BMW X1 18d sDrive är med sina 150 hästar och framhjulsdrift ungefär lika spännande som en konferens om tygets historia. Med en 0 till 100 tid på 9,2 sekunder är det inte en sportigt lagd bil – det är en långsam bruksbil oberoende av hur man ser det. Jämför man med motsvarande Audi Q3 så är X1:an de facto 0,1 sekunder snabbare. Motsvarande GLA är nästan en hel sekund långsammare. Med tanke på att BMW X1 delar bottenplatta med Mini är den även mer dynamisk på landsväg.

BMW X1 20d xDrive är utförandet de flesta lär slå till på. Även om just 20d motorn känns fullt tillräcklig i exempelvis en 3-serie eller 5-serie kändes den fjuttigare i BMW X1. Att gå från 18d sDrive till 20d xDrive var absolut ingen större förändring, trots att det ändå handlar om 40 hästkrafter och två till drivande hjul. X1 med 20d-motorn och fyrhjulsdrift är betydligt snabbare än konkurrenterna. Varken X1 18d eller 20d kan klassas som prestandabilar. De är bruksbilar med bruksbilsmotorer och med sin oerhört finkalibrerade styrning samt en hel del grepp i symbios med mycket vrid när man har varven uppe känns den betydligt snabbare än vad man till en början tror.

På komfortfronten var båda X1:orna Bilarna var väldigt känsliga mot diverse ojämnheter i vägbanan – trots att de marknadsför sig själva som SUV:ar. Det var även en hel del ljud som tog sig in i kupén och sätena var heller inte särskilt bekväma. I det stora hela verkar det som att komfort var rätt långt ner på listan när X1:an utvecklades.

Det finns två sätt man kan gå till väga när man ska recensera nya BMW X1. Antingen ser man nya X1 som en BMW. Eller så ser man nya X1 som bara en bil, ett fordon. Det tillvägagångssättet man väljer må inte var avgörande för slutsatsen men det har i varje fall en stor inverkan. Som en BMW är tyvärr nya X1:an en katastrof; man förväntar sig betydligt mer från ett märke som BMW. Som bil är nya X1 heller ingen höjdare. Den är på tok för dyr för att motivera ett köp och den erbjuder knappast lika mycket för pengarna som konkurrenterna. Jag hade inte skyhöga förväntningar när jag satte mig bakom ratten på BMW X1 men ändå lyckades den göra mig djupt besviken. Hade BMW X1 kostat kanske hundra tusen kronor mindre hade det möjligtvis varit en annan melodi som hade spelats. Men tyvärr känns den som en plastikopererad modell – inte riktigt äkta. Nya BMW X1 – en X-trem flopp.