BMW X1 18d sDrive
Motor:
 2.0-liters, fyrcylindrig diesel, 150 hästkrafter, 330 newtonmeter.
Kraftöverföring: 8-växlad automatväxellåda, framhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 9.2 sekunder.
Toppfart: 205 km/h
Mått (längd/höjd/bredd): 4439/1612/1821 mm
Pris: 319 500 SEK (testbil cirka 415 000 SEK)

BMW X1 20d xDrive
Motor:
 2.0-liters fyrcylindrig diesel, 190 hästkrafter, 400 newtonmeter.
Kraftöverföring: 8-växlad automatväxellåda, fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 7.6 sekunder.
Toppfart: 219 km/h
Mått (längd/höjd/bredd): 4439/1612/1821 mm
Pris: 355 500 SEK (testbil cirka 460 000 SEK)

Detta bildspel kräver JavaScript.

Nya BMW X1 är en av de mest kontroversiella bilarna någonsin om man frågar mig. Det är en – tappa inte hakan nu – framhjulsdriven BMW. Även i xDrive-utförande är den framhjulsdriven så länge inte bakhjulen behövs i situationen man har till hands. Anledningen till detta är att bilen delar bottenplatta med 2-serie Active- och Grand Tourer samt Mini så det är ett väldigt ekonomiskt sätt för BMW att dels locka till sig nya kunder men också utöka inkomsterna. Jag förstår givetvis att ett företags största intresse rimligtvis är att att tjäna pengar men jag anser ändå att det ingår i BMW:s CSR – Corporate Social Responsiblity – att faktiskt ta hänsyn till vad en riktig BMW i själva verket är. De har tagit mottot: “för dig som älskar att köra” och bryter abrupt mot mottot när de introducerade bilar som de 2-serierna jag nämnde ovan samt nya BMW X1. Vi fick möjligheten att köra både 18d- samt 20d-motorerna som har 150 respektive 190 dieselhästkrafter. Den 18d vi fick låna var helt  framhjulsdriven medan 20d hade xDrive som egentligen är framhjulsdrift där bakhjulen flikar in lite då och då. Frågan är om BMW totalt har sålt sin själ när de lanserade dessa bilar eller om det finns en gnutta BMW trots det kontroversiella beslutet att ha framhjulsdrift. Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya BMW X1.

Exteriör: 7/10
Nya BMW X1 är precis som beteckningen lyder en del av BMW:s X-serie. Den har alltså samma designspråk som BMW X5 och X6 och rent utseendemässigt ser det absolut ut som en BMW. Den ser ut som en X5 som krympt i tvätten men inte nog med att den är nedskalad utan proportionerna har också förändrats. Hjulen är snäppet för små vilket gör att det ser ut som Shrek i ballerinaskor. Bortsett från det är det absolut inte en ful bil men den förblir oerhört beige i designen vilket troligtvis reflekterar människor som väljer att köpa nya BMW X1 – beigea eftersom de uppenbarligen inte vet vad en riktig BMW är. Det man kan ge beröm åt är det faktum att den är betydligt mer SUV-liknande jämfört med föregångaren.

DSC_0090

Interiör: 18d: 6/10 20d: 7/10
Eftersom det är en BMW så är alla delar BMW vilket är precis som man vill. Men det är dock två elefanter i kupén så att säga. En är växelspaken som ser ut att vara en hybrid mellan en växelspak från Mini och en från Renault. Jag förstår inte varför de åtminstone inte kunde bibehålla den riktiga BMW-växelspaken? Är det möjligtvis för att ingenjörerna sa ifrån eller har det att göra med att BMW:s egentliga växelspak är för oortodox för de som köper en X1? Den andra elefanten i kupén är sätespositionen. Istället för att sitta långt in i bilens hjärta och själ som man gör i exempelvis en BMW X5 eller X6 så känns det som att man sitter på bilen. Istället för att känna sig omfamnad av bilen är det som att den försöker att hysa bort en. Dynamisk körning relaterar mycket till sätespositionen och viktfördelningen. Om det känns som att man sitter på en trampbil är det knappast en invit till att köra som en BMW bör köras. Den enda skillnaden mellan 18d och 20d var egentligen att 20d var försedd med lädersäten medan 18d hade tygsäten.

Körglädje: 6/10
Som jag nämnde i början är BMW:s motto: “för dig som älskar att köra” så rimligtvis är en BMW X1 också körglad även om den är framhjulsdriven som 18d är – den delar trots allt bottenplatta med Mini; körglada bilar som dessutom är framhjulsdrivna. Vi kan börja med styrningen som är linjär, responsiv och väldigt behaglig. Det är bra feedback och man känner var framhjulen befinner sig. Med en diesel på 150 hästkrafter händer absolut ingenting när man trycker gasen i botten men kör man bilen på ett mer “lagom” sätt känns den rappare än vad man kanske förväntar sig. Det är inte en bil man törstar efter att köra utan den duger som transportmedel och man kommer från A till B. Man skäms dock lika mycket som Bill Clinton när han åkte fast för otrohet. Man inbillar sig att folk i riktiga BMW-bilar tittar på en i sin X1:a och suckar högt. BMW har till viss mån lyckats bibehålla ett mått körglädje men det är tack vare att det är en Mini under skalet och inte en BMW.

DSC_0177

BMW X1 20d xDrive är alltså försedd med 190-hästars dieselmotorn – kassakon för modellen. Trots ett påslag av 40 hästkrafter till och två extra drivande hjul känns bilen knappast snabbare än 18d. Den enda märkbara skillnaden är egentligen att på vinterunderlag så tar xDrive kontrollen och bilen känns stabil medan 18d beter sig precis som alla andra framhjulsdrivna bilar i snöoväder – oresonligt. Som tur är fick vi dock endast provköra X1 20d i 3 dagar då det hade blivit lite logistiska problem hos BMW så istället fick vi byta in den mot en BMW 330d – en helt briljant bil som verkligen visar klart och tydligt vad BMW kan och bör bygga för bilar.

DSC_0165

Med nya BMW X1, oavsett om man väljer 18d motorn med så kallad sDrive eller 20d-motorn med xDrive finns det körglädje som har inspirerats av Mini istället för av BMW vilket gör att bilarna inte känns som BMW. Det är viktigt att poängtera att körglädje är relativt – en BMW ska kännas som en BMW på samma sätt som man förväntar sig att en chokladkaka smakar choklad och inget annat. Klär man av bilen BMW-emblemet och tittar på BMW X1 som bara en bil är den absolut körglad till viss mån men både 18d och 20d är två stycken väldigt beigea bilar. Det är en bil till för de som inte är insatta i bilvärlden. Problemet ligger i att X1 de facto inte är en riktig BMW utan snarare lurendrejeri.

Valuta för pengarna: 1/10
Med ett grundpris på 319 500 SEK är BMW X1 18d sDrive kriminellt överprissatt. För endast 20 000 SEK mer kan du få en bakhjulsdriven BMW 320d Touring som alltså har en 190-hästars diesel istället för en 150 hästars. Den är dessutom bakhjulsdriven och 3-serien är den bästa bilen i sitt segment vilket i sin tur gör det till en av de bästa bilarna som finns tillgänglig för gemene man. För priset av en X1 20d xDrive kan man få en bakhjulsdriven BMW 330i Touring – en bil som vi tycker är en av de vettigaste bilarna till salu just nu. Insisterar med man dock med diesel och fyrhjulsdrift kan man få en 320d xDrive Touring för ungefär 5000 SEK mer.

DSC_0189

Vissa kanske tänker: “en X1 är ju mer praktisk och man sitter högre och säkrare” vilket jag endast kan stämpla som ren och skär idioti. Först och främst rymmer BMW X1 endast 10 liter mer i bagageutrymmet och det är när baksätet är framskjutet så mycket som det går. För det andra sitter man i en BMW 3-serie istället för på som man gör i en X1 vilket gör att man har mer kontroll och därför minskar risken för att vara med i en olycka. För det tredje är alla moderna bilar oerhört säkra och det kommer aldrig finnas ett scenario där man skulle ha klarat sig bättre om man istället satt i en X1 – en möjlighet är att man istället väljer att lämna bilen hemma eftersom att den är så förkastlig. En BMW 3-serie Touring är en helt briljant familjebil som sannerligen besjälar allt BMW står för. Personen som ansvarat för prissättningen av BMW X1 måste ha haft en dålig dag för den är helt ologisk. De tar sin sämsta modell och konkurrerar med sin bästa modell. Frågan är vad de försöker få ut av det. Anledningen till att X1:orna får en poäng är att man åtminstone får en bil för pengarna.

Relativ praktikalitet: 8/10
Personligen anser jag att BMW X1 nästan tillhör sitt egna lilla segment. Ja, det är en kompakt-SUV och ettan i “X1” placerar bilen tydligt i hierarkin men rent storleksmässigt och utrymmesmässigt känns den större rent relativt jämfört med 1-serien. I vilket fall som helst sägs det att de främsta konkurrenterna är Audi Q3, Mercedes-Benz GLA, Range Rover Evoque och så vidare. Bilen är två liter mer praktisk än en Mazda CX-5 och 45 liter mer praktisk än en Audi Q3. Dock så slår Range Rover Evoque X1:an när det kommer till bagageluckan. BMW X1 har dock väldigt gott om utrymme i baksätet och på så vis är den oerhört funktionell.

DSC_0140

Ha-begär: 1/10
Det är nästan så att jag hellre skulle ha åkt kollektivt resten av livet än att tvingas irra runt i nya BMW X1 men en bil är trots allt en bil.

Relativ prestanda: 18d: 9/10 20d: 10/10
BMW X1 18d sDrive är med sina 150 hästar och framhjulsdrift ungefär lika spännande som en konferens om tygets historia. Med en 0 till 100 tid på 9.2 sekunder är det inte en sportigt lagd bil – det är en långsam bruksbil oberoende av hur man ser det. Jämför man med motsvarande Audi Q3 så är X1:an de facto 0.1 sekunder snabbare. Motsvarande GLA är nästan en hel sekund långsammare. Med tanke på att BMW X1 delar bottenplatta med Mini är den även mer dynamisk på landsväg.

BMW X1 20d xDrive är utförandet de flesta lär slå till på. Även om just 20d motorn känns fullt tillräcklig i exempelvis en 3-serie eller 5-serie kändes den fjuttigare i BMW X1. Att gå från 18d sDrive till 20d xDrive var absolut ingen större förändring, trots att det ändå handlar om 40 hästkrafter och två till drivande hjul. X1 med 20d-motorn och fyrhjulsdrift är betydligt snabbare än konkurrenterna. Varken X1 18d eller 20d kan klassas som prestandabilar. De är bruksbilar med bruksbilsmotorer och med sin oerhört finkalibrerade styrning samt en hel del grepp i symbios med mycket vrid när man har varven uppe känns den betydligt snabbare än vad man till en början tror.

Personlighet: 5/10
Det är ingen hemlighet att tyska bilar är väldigt kliniska av sig. BMW X1 är inget undantag och både X1 18d och X1 20d avger väldigt lika vibbar. De har samma personlighet som Åsa Romson har (kan jag tänka mig) och med det menar jag att de försöker för mycket med att vara riktiga BMW:ar på samma sätt som Romson försöker att vara en riktig politiker. Båda misslyckas totalt.

DSC_0109

Motorljud: 8/10
Absolut ingenting att skriva hem om här. Båda motorerna låter som dieslar men det är inte för klattrigt eller allt för påträngande. Det är väl egentligen som man förväntar sig för bilar i respektive prisklass.

DSC_0153

Komfort: 5/10
På komfortfronten var båda X1:orna i det absolut hårdaste laget. Bilarna var väldigt känsliga mot diverse ojämnheter i vägbanan – trots att de marknadsför sig själva som SUV:ar. Det var även en hel del ljud som tog sig in i kupén och sätena var heller inte särskilt bekväma. I det stora hela verkar det som att komfort var rätt långt ner på listan när X1:an utvecklades.

DSC_0146

Totalt: 18d: 56/100 20d: 58/100
Det finns två sätt man kan gå till väga när man ska recensera nya BMW X1. Antingen ser man nya X1 som en BMW. Eller så ser man nya X1 som bara en bil, ett fordon. Det tillvägagångssättet man väljer må inte var avgörande för slutsatsen men det har i varje fall en stor inverkan. Som en BMW är tyvärr nya X1:an en katastrof. Jag säger tyvärr för att man förväntar sig betydligt mer från ett märke som BMW. Som bil är nya X1 heller ingen höjdare. Den är på tok för dyr för att motivera ett köp och den erbjuder knappast lika mycket för pengarna som konkurrenterna. Jag hade inte skyhöga förväntningar när jag satte mig bakom ratten på BMW X1 men ändå lyckades den göra mig djupt besviken. Hade BMW X1 kostat kanske hundra tusen kronor mindre hade det möjligtvis varit en annan melodi som hade spelats. Men tyvärr känns den som en plastikopererad modell – inte riktigt äkta. Nya BMW X1 – en X-trem flopp.

Marcus Berggren
marcus.berggren@hogstavaxeln.com

Chefredaktör och medgrundare. Bosatt i Miami och har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.