Honda CR-V
Motor: 1,5-liters, 4-cylindrig, bensin, 173 hästkrafter, 220 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-växlad manuell, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 9,8 sekunder
Toppfart: 208 km/h
Vikt: 1663 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4600/1855/1689mm
Pris: 260 900 SEK (Testbil ca 342 500 SEK)

Honda CR-V är lika populär som sockervaddsståndet på ett nöjesfält. Den är nämligen världens bäst säljande SUV. Märket har relativt få bilar i modellutbudet så att lyckas med CR-V är för Honda viktigare än det är för en hjärtkirurg att inte göra fel under en operation. Ungefär en fjärdedel av bilarna som produceras kommer att komma till Europa och resterande fördelas ut världen över, med landet på andra sidan Atlanten som viktig marknad. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på om nya Honda CR-V är ett lika kompetent helhetspaket som den tidigare har varit.

När det kommer till design är det inte mycket som är nytt. CR-V har i mina ögon aldrig varit en kandidat för att vinna några skönhetspriser. Det som är nytt med designen är att formerna är rundare än någonsin. Fronten ser onekligen stilren ut med linjer som smälter ihop med strålkastarna och varselljus som består av smala, eleganta LED-lampor. Bak sveper ljusen mer än vad de någonsin har gjort och det gör enligt mig att designen i helhet fungerar bättre än innan. Bakljusen på den utgående modellen ser i mina ögon ut som två rakryggade tennsoldater.

Öppnar man förardörren och kliver in märker man snabbt att den interiöra layouten varken är futuristisk eller särskilt stilren. Spakar och vred är dock placerade lika vettigt som ett stabilt pensionssparande. Det är enkelt att leta sig fram till rätt knappar utan att släppa ögonen från vägen och tack och lov manövreras klimatanläggningen via vred och inte någon extra skärm. Det digitala mätarhuset är väl beblandat med de analoga mätarna för bränslenivå och temperatur, och det fungerar klanderfritt. Infotainmentsystemet ser numera lika integrerat ut som en inbyggd kyl och vid användning flyter systemet på som en smörbit i en teflonpanna.

Så fort man startar bilen och kör iväg uppdagas det att Honda CR-V inte är gjord att slängas runt snäva kurvor på landsvägar. Bilen känns nämligen ungefär lika sportig som snabbmatsälskande långtradarchaufför. Fjädringen är mjukt inställd och den glider över ojämnheter i vägen på ett sätt som påminner om hur jag tänker mig att det vore att färdas på moln. CR-V är en komfortinriktad bil och det märks, och uppskattas.

Bilen vi körde var utrustad med en bensinmotor som producerar 173 hästkrafter och som skickar kraften till alla fyra hjul via en briljant sexväxlad manuell växellåda. Det går att få en automatlåda men det är en CVT som vid belastning tjuter mer än en gråtande bebis. Ljudet som motorn ger ifrån sig är relativt högt, och vägljudet i lite högre farter likaså. Hade ljudnivån i kupén varit lägre hade premiumkänslan tveklöst varit högre.

En viktig detalj och ett starkt säljargument för CR-V är praktikaliteten. Det är mycket få bilar i samma klass som erbjuder lika mycket förvaring och utrymme som CR-V. Så fort man äntrar förarplatsen märks det hur luftig insidan är och både i fram- och baksätet finns så många förvaringsutrymmen att man ibland undrar om magi har varit inblandad för att göra plats för allt. Nytt är även möjligheten att frakta totalt sju personer och jag kan inte tänka mig att det skulle vara några som helst problem med tanke på hur rymlig den är.

Honda CR-V är en kompetent SUV som klarar det mesta utan konstigheter. Den är kanske inte bäst på något specifikt, men den är bra på det mesta. Man brukar säga att japansk kvalitet inom bilvärlden är något av det mest pålitliga man kan hitta. Testbilen vi hade valde dock en kväll att vägra starta och fick därför bärgas till verkstad. Ett fel som antagligen hade med startspärren att göra. Det är knappast en händelse som ska representera hela märkets image men det är trots allt intressant att veta att Honda som är kända för sin driftsäkerhet kan få problem ibland. Honda CR-V är en optimal familjebil och en kompetent SUV. Den är prisvärd med den manuella växellådan och onekligen ett bra helhetspaket. Det är helt enkelt inte så svårt att förstå varför Honda CR-V behåller titeln som världens bäst säljande SUV.

BETYG
Exterör
Interiör
Körglädje
Valuta för pengarna
Relativ praktikalitet
Ha-begär
Relativ prestanda
Teknik
Motorljud
Komfort
Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.