Ett av de billigaste sätten att bli del av SUV-världen är genom att köpa en Renault Kadjar. Precis som min kollega Oskar Ydenius nämnde i sin recension av förra generationen är det en bil för de som vill sitta högt men betala lågt. Vår recension av den bilen var positiv vilket bevisligen gav effekt då över 450 000 stycken har sålts sedan lanseringen 2015. Frågan är om uppdaterade Kadjar fortsätter framgångssagan nu när segmentet erbjuder ett lika brett sortiment som en fransk vinbutik. Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och provköra uppdaterade Renault Kadjar.

De stora nyheterna är uppdaterad design både exteriört och interiört och självklart även nya motorer. Jag la vantarna på den nya 1,3-liters 160-hästars varianten med 270 newtonmeter, framhjulsdrift och dubbelkopplingslåda. Växellådan växlar snabbt och metodiskt och gör att bilen känns piggare än vad prestandan ger nys om. Självklart är det inget fartmonster det är tal om men man behöver åtminstone ingen kikare om man ska köra om på en större landsväg. Styrningen är relativt stum men man känner åtminstone av var bilen befinner sig på vägen. Fjädringen är åt det styvare hållet men upplevs aldrig som stötig, troligtvis för att emulera känslan av sportighet utan att äventyra förmågan att ta sig an ojämnheter och hål i vägen.

Renault skröt även om offroad-kapaciteten under presentationen men dessvärre fick vi inte möjlighet att testa den fyrhjulsdrivna varianten. Oavsett utförande har dock Kadjar imponerande markfrigång även om de som köper den lär köra i terräng lika ofta som kungen med sin Ferrari. Sittpositionen är hög och interiören domineras givetvis av plast men den känns ändock någorlunda kvalitativ, speciellt med hänsyn till priset.

Vi fick även möjlighet att testa den nya 1,8-liters 235-hästars motorn i Renault Talisman som förvandlar den till en komfortabel kryssare; en bil som onekligen är mycket underskattad och har hamnat i skymundan. Fortsättningsvis fick vi sätta tänderna i nya Renault Megane RS som äntligen har kommit till Sverige men som vi tidigare har kört i Spanien. Jag fick möjlighet att köra bilen på en konbana på Trosta Park men vinterdäck och isfläckar begränsande möjligheten att verkligen pressa den. Den är oerhört följsam och extremt välbalanserad. Vi ska utan tvekan sätta den ordentligt på prov när våren gör intåg.

Uppdatering av Renault Kadjar har helt enkelt gjort en prisvärd SUV, öh, prisvärdare. Om du vill haka på SUV-trenden men ofta använder dig av uttrycket  ”plånkan is at home” är du helt rätt ute. Ledorden under utvecklingsprocessen verkar ha varit komfort och funktionalitet, något som är rätt fokus i den här änden av segmentet. Kadjar har fler konkurrenter än en Rubiks kub har fyrkanter, men till trots lyckas den utmärka sig.

Chefredaktör och medgrundare. Bosatt i Miami och har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.