Test: Dacia Duster

Dacia Duster Prestige 4×4 (2020)
Motor: 1,3-liters, 4-cylindrig, bensin, 130 hästkrafter, 240 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-växlad manuell, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 11,1 sekunder
Toppfart: 186 km/h
Vikt: 1 395 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4341/1804/1682mm
Pris: 161 400 SEK (testbil cirka 208 400 SEK)

Dacia är bilmärket som säljer bilar som inte ska kosta skjortan. Modellerna är designade för att användas, om det så är att ta sig från punkt A till B eller att resa genom vildmarken. Märkets slogan lyder ”mycket bil, litet pris” och Duster är modellen som ska erbjuda en robust känsla och bra terrängegenskaper. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på om Dacia Duster är lika robust som den är prisvärd.

Duster uppdaterades under 2018 och fick då en skönhetsbehandling i form av nya LED-ljus fram och ny form på bakljusen, samt några andra smärre detaljer. Modellen ser dock fortfarande ut att höra hemma på en skogsväg snarare än inne i en storstad, där övervägande del av många andra crossover verkar hålla hus.

Det är dock på insidan man märker att Duster är en robust bil. Inga knappar och vred är känsliga eller prydda med glas i läckra former utan allt är plasttäckt eller gummerat. När man öppnar dörren är det som att bilen välkomnar en att kliva in med leriga gummistövlar snarare än tjusiga loafers. Infotainmentsystemet är enkelt att förstå sig på, kanske för att det paketerar ungefär lika många funktioner som en grafräknare. Ett stort plus är dock att det finns Apple CarPlay för inkoppling av iPhone.

När det kommer till köregenskaper är det knappast någon överraskning att prestandan inte är något att hänga i julgranen. Bensinmotorn på 130 hästkrafter är tyst och räcker till för att ta sig fram i terrängen, men inte för att vinna några race när trafikljuset slår om till grönt. Den sexväxlade manuella lådan fungerar fint och är väldigt distinkt men själva växellådsspaken är gigantisk. Visst bidrar den till en robust känsla men den är samtidigt inte särskilt skön att hålla i. En annan detalj som förbryllar är att varvräknaren inte har någon rödmarkering så att försöka tajma växlingarna precis innan varvstoppet är fysiskt omöjligt.

När det kommer till komfort i form av funktioner finns det inte särskilt mycket att lyfta fram. Duster kan stoltsera med utrustning som AC, farthållare och parkeringssensorer bak. Och nej, det handlar inte om någon bil från början av 2000-talet även om det kan låta så på utrustningslistan, men det är heller inte vad Dacia står för. Det mest basala och användbara finns utan att krångla till det med diverse tekniska bekvämligheter. Duster har åtminstone mjuk fjädring som gör den bekvämare än vad man kan tro. Dock bjuder sätena på väldigt lite support vilket snabbt resulterar i ryggont på lite längre resor.

Dacia Duster med bensinmotor är en bil som erbjuder det man vill ha, om det skulle råka vara briljanta terrängegenskaper och ett relativt lågt inköpspris. Funktioner som låg utväxling på första växeln för ökad framkomlighet i riktigt tuff terräng och ett tydligt vred för att låsa fyrhjulsdriften ger en vink om om vad Duster faktiskt ska användas till. Den är praktisk på många sätt och väcker ha-begär om det är en robust crossover man är ute efter. Den teknik som finns tillgänglig är helt och hållet dedikerad till att hjälpa till vid terrängkörning och är det komfort man är ute efter finns det många bättre alternativ. Dacia Duster är en bil med ett specifikt syfte, att erbjuda en robust känsla – och det gör den galant.

Betyg

Exteriör:
Interiör:
Körglädje:
Valuta för pengarna:
Relativ praktikalitet:
Ha-begär:
Relativ prestanda:
Teknik:
Motorljud:
Komfort:
Total poäng: 3.8

Sammanfattning

Dacia Duster är en prisvärd SUV med fantastiskt terrängegenskaper. Är det komfort och lyx man är ute efter bör man dock leta vidare. Duster ska erbjuder en robust känsla och det gör den väldigt bra.