Test: Peugeot 3008 Hybrid4 GT

Peugeot 3008 Hybrid4 GT
Motor: 1,6-liters PureTech bensinmotor + elmotor, 300 hästkrafter, 520 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 5,9 sekunder
Toppfart: 240 km/h
Vikt: 1 937 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4447/1841/1623mm
Pris: 499 900 SEK (testbil cirka 505 000 SEK)

Peugeot är inte förknippade med högteknologi, prestanda och premiumkvalitet bland de svenska bilköparna. Frågan är om det är dags att ändra uppfattning? Vi lägger i Högsta Växeln och provkör Peugeot 3008 i värstingutförande med 300 hästkrafter och ser om premiumtillverkarna fått en utmanare. 

Exteriören bjuder på typiska SUV-former och grillen levererar ett hånflin som tydligt skickar signaler om att det här är en bil att räkna med. Testbilen  är lackerad i en vit kulör som gör att kontrasten till det svartlackerade taket blir tydlig och bidrar till att skapa ett elegant men samtidigt dynamiskt utseende. Helheten är något splittrad och det är inte helt tydligt om fokus ligger på sportighet eller sofistikerad elegans. 3008 fick en facelift i början på september men som testbilen tyvärr saknade. Med faceliften tar exteriördesignen ett steg upp och harmoniserar bättre med Peugeots övriga modellutbud.

Konkurrenter
Ford Kuga
Nissan Qashqai
Seat Ateca
Volkswagen Tiguan

Att sittpositionen är hög och att det känns som en SUV gör också sitt för köregenskaperna. När Peugeot 3008 pressas lite hårdare märks det att fokus inte har varit att erbjuda enastående kurvprestanda. Istället kan man på franskt manér glida fram med bibehållen värdighet utan att behöva utrustas med njurbälte. Att slippa studsa över varje liten ojämnhet men samtidigt förfoga över rejält med kraft för att kunna genomföra snabba transporter är faktiskt inte helt dumt. Bara för att bilen har en rejäl motor behöver inte resten av bilen utrustas för att klara av Nordslingan på kortast möjliga tid vilket känns otroligt befriande i en tid då varje SUV med större motor får ett stenhårt chassi och en komfort i paritet med en kyrkbänk.

Trots att utsidan bjuder på vissa intressanta inslag är det insidan som räknas, i alla fall om man ser till hur den franska designavdelningen verkar ha resonerat. Inredningen verkar hämta inspiration från såväl rymdskepp som fransk haute couture och växelspaken ser ut att ha tagits direkt från Star Wars. Sätena är klädda i hajskinnsfärgad alcantara och är väl avvägda mellan att ge bra sidostöd och samtidigt erbjuda silkeslen komfort. Sittpositionen i bilen är väldigt hög och det märks att man sitter i en SUV samtidigt som man också känner sig väl omsluten men utan att det känns klaustrofobiskt. 

Drivlinan känns stundtals starkare än de 300 hästkrafter som den ska leverera enligt specifikationen vilket kan bero på att det finns två elmotorer på såväl fram- som bakaxel. Elmotorerna levererar båda kring 100 hästkrafter var och kombineras med en 200 hästkrafter stark bensinmotor. Den här kombinationen gör att transporten till 100 km/h går på snabba 5,9 sekunder. Drivlinan upplevs stundtals som ryckig vid fullgasaccelerationer när batterierna inte är fulladdade. Här finns det konkurrenter som med hjälp av bensinmotorn klarar av att ladda upp batteriet snabbare än vad Peugeot gör vilket medför att all kraft finns tillgänglig på ett mer responsivt sätt. 

Peugeot är inte flyhänt på småvägar men levererar i gengäld fin komfort och rejäla kraftresurser samtidigt som miljöaspekten också beaktas. Toppfarten på 135 km/h på eldrift medför att kortare sträckor av motorvägspendling kan göras med nollutsläpp vilket borgar gott i dessa tider då miljö- och elektrifieringsaspekten väger tungt för många spekulanter. Kvalitetskänslan är bättre än vad man förväntar sig och helhetsupplevelsen är klart på den nivån att premiumtillverkarna bör känna sig hotade. Nu är det bara upp till köparna att avgöra om man kan tänka sig att köra franskt.   

Betyg

Exteriör:
Interiör:
Körglädje:
Valuta för pengarna:
Relativ praktikalitet:
Ha-begär:
Relativ prestanda:
Teknik:
Motorljud:
Komfort:
Total poäng: 3.9

Sammanfattning

Fin kvalitetskänsla, härlig komfort och väl tilltagna kraftresurser med möjlighet att köra utan utsläpp. Helt enkelt ett bra recept för en bil som tillför fransk flärd i vardagen. Att infotainmentsystemet inte lever upp till vad konkurrenterna presterar får man försöka leva med.