Jag älskar Citroëns komfortinriktade filosofi. Precis som vid lanseringen av C4 Cactus är parollen för de första provkörningarna av nya C5 Aircross ”Comfort is the new cool”, och visst har fransmännen fortfarande lika rätt. På grund av den extra styvheten som krävs i fjädringen, med anledning av den förhöjda tyngdpunkten, har moderna suvar nästan uteslutande upplevts som stötiga de senaste åren. Den åkomman vill Citroën råda bot på – och inte en krona har lagts på att marknadsföra bilen som sportig eller dynamisk. Något så udda har nog inte världen sett sedan någon bestämde sig för att bygga ett lutande torn i Pisa. Vet fransoserna vad de gör, eller är C5 Aircross bara marknadsföring utan substans? För att ta reda på det hoppade jag på ett plan till, öh… Afrika! Var skulle man annars lansera en komfortinriktad suv i början av november?

Konkurrenter
Renault Kadjar
Kia Sportage
Nissan Qashqai
Ford Kuga
Med flera.

Nya C5 Aircross byggs på samma plattform som bland annat Peugeot 3008, och det märks – inte minst på pappret. Motorer, växellådor och interiörkomponenter känns igen från flera andra EMP2-modeller. Spekulanter kan välja mellan en trepipig bensinmotor på 130 hästar, en rak fyra med 180 kusar i stallet eller två olika fyrcylindriga dieselspisar med 130 respektive 180 hästkrafter. Ingen av motorerna är helt perfekt, men närmast briljans kommer 180-hästars bensinaren. Den 8-stegade automatlådan fungerar klockrent vid normal körning men mindre så vid mer spirituella tillfällen.

Vad är nytt?
– Byggs på plattformen EMP2
– Flera legobitar delas med Peugeot 3008, 5008 och DS 7
– Avancerad fjädringsteknik med dämpade slutlägen
– Stolar med extra stoppning
– Laddhybrid kommer 2020

Bland getter, åsnor och motorcyklar är det inte helt lätt att kryssa sig fram genom stadsmiljö. Yttermåtten är dock precis tillräckligt kompakta för att det aldrig ska bli riktigt jobbigt. Den för klassen höga markfrigången är en riktig räddare i nöden när en decimeterhög grushög ligger över hela vägbanan. På tal om besvärlig terräng, nya C5 Aircross säljs med ett utökat antal extra körlägen för att kompensera för det faktum att bilen endast är framhjulsdriven. Systemet är egentligen bara en känsligare antispinn, men förvånansvärt nog fungerar det fruktansvärt väl. Man kan aldrig helt ersätta fyrhjulsdrift, men vi lyckades klättra upp för riktigt branta backar och rejält lösa sandkullar utan att någonsin tappa greppet. Imponerande!

Fakta
Modellen säljs i Kina sedan 2017
– Svenska priser, utrustningsnivåer och modellvarianter ej officiella i dagsläget. Presenteras innan nyår. Cirkapris någonstans mellan 300 och 350 tkr för 180 hk bensin eller diesel.
– Endast framhjulsdrift. Fyrhjulsdrift finns inte att tillgå, inte heller i den kommande laddhybriden.
– Stort fokus på komfort.

Något annat imponerande är komforten. Här har Citroën verkligen lyckats, inte minst med utrymmen (även om baksätet kunde ha varit liiiite större) och fjädringen. Det sistnämnda är kanske mest imponerande. Precis som i C4 Cactus är fjädrarnas slutlägen dämpade i båda ändarna, vilket resulterar i att rörelseenergi som annars skulle ha trängt in i kabinen förvandlas till värme under chassit, långt borta från passagerarna. Briljant! Systemet gör sig extra bra i C5 Aircross, tack vare den extra tyngden, och särskilt så över de större ojämnheterna (sådana fanns det gott om på den marockanska landsbygden).

Att satsningen på komfort inskränker körupplevelsen undgår knappast någon, men här bör ändå nämnas att den som önskar adrenalinfyllda stunder på väg till barnens dagis gör bättre i att köpa något annat. Varför man skulle vilja det går dock över huvudet på mig.

Och så var det ju det där med designen. Min mamma lärde mig att man ska vara tyst om man inte har något snällt att säga, så det här blir en kort kommentar. I mina ögon är den barnsliga exteriören ett grovt misstag. Varför inte rikta in sig mot en bredare kundgrupp? Nåväl, insidan ser i vart fall bra ut, de digitala förarinstrumenten i synnerhet. Synd bara att kontrollerna för saker som klimatanläggningen knappast kan kallas lättanvända.

Efter tre lärorika dagar i Afrikas nordvästra hörn är jag splittrad. Å ena sidan älskar jag C5 Aircross. Det uppfinningsrika, kompromisslösa fokuset på komfort är precis vad jag vill ha i en suv av denna kaliber. Varför ödsla energi på att låtsas som om någon faktiskt bryr sig om exalterande kurvtagningsförmåga, när man kan göra som Citroën? Å andra sidan gör bilens barnsliga utsida att jag aldrig skulle köpa en själv. Jag säger inte att Citroën gör fel genom att försöka sticka ut, men unika föremål blir inte automatiskt snygga. Med det sagt – smaken är som baken, och om du gillar vad du ser är nya C5 Aircross helt klart ett alternativ som du inte får missa.