Jeep Compass
Motor: 1,4-liters, 4-cylindrig, bensin, 170 hästkrafter, 250 newtonmeter
Kraftöverföring: 9-växlad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 9,5 sekunder
Toppfart: 200 km/h
Vikt: 1615 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4394/1819/1644mm
Pris: 309 900 SEK (Testbil ca 350 000 SEK)

För ett tag sedan skulle en SUV vara kolossal och kapabel i terrängen. På senare år har fler och fler köpare börjat använda biltypen för att skjutsa barnen till dagis och åka till jobbet beläget inne i stadskärnan. Det innebär att den stora storleken och de många terränginstrumenten har blivit överflödiga funktioner. Det föddes crossovers som var mindre och under de senaste åren har kompakta SUV:ar, ofta med framhjulsdrift och mycket små yttermått, blomstrat. Jeep har alltid varit kända för sina terrängkapabla fordon men har på senare tid behövt anpassa sig efter kundernas behov. Märket har tillverkat allt från avskalade, råa maskiner till lyxiga SUV:ar. Nya Compass ska passa in på stadens gator, men samtidigt behålla den typiska Jeep-känslan att kunna ta sig fram överallt. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på om Jeep Compass är en vettig blandning mellan smidighet och kompetenta egenskaper även bortom asfalterade vägar.

Redan vid första anblick ser man att Compass liknar en typisk Jeep. Markfrigången är hög och formen liknar den större Grand Cherokee. Den ser relativt snäll ut bakifrån med de mjukt formade bakljusen och allmänt enkla bakdel. Framifrån uppfattas den dock som robust och tämligen ståtlig, men inte nog för att föraren i bilen framför ska bli skraj av storleken när denne får syn på den i backspegeln.

Interiören är en blandning av besvärliga lösningar för att manövrera diverse funktioner och reglage som är lika udda som en rosa katt. Det krävs exempelvis en kvällskurs innan en person med normalhögt IQ kan hantera vindrutetorkarna ordentligt. Infotainmentsystemet är relativt snyggt, men ungefär lika slött som en sengångare med solsting. En irriterande detalj är att knapparna för sätes- och rattvärmen (som styrs via skärmen) inaktiveras när bilen går in i start/stop-läge. Det innebär att man inte kan reglera det när man står stilla med bilen utan istället måste släppa blicken från vägen vid framfart.

Kompakt-SUV:ar har aldrig varit den mest körglada biltypen och Jeep Compass är inget undantag. Bensinmotorn med 170 hästkrafter är fullt godkänd för att kunna hänga med i trafiken men den niostegade automatlådan förstör hela upplevelsen. Trots att man tar det lugnt med gaspedalen är automatlådan lika oförutsägbar som en busig treåring vilken gör färden allt annat än mjuk och komfortabel. Vid kraftigare acceleration ger motorn ifrån sig ett förvånansvärt grovt och högt ljud, men bilen rör sig trots det knappt framåt. Det konstanta varvandet innebär att bränsleförbrukningen ökar så mycket att det kräver att man bosätter sig i USA för att inte behöva gå i personlig konkurs.

När det kommer till praktikalitet är det som många andra lite mindre SUV:ar inget svart hål som visar sig när man öppnar bagageluckan. Bagageutrymmet är acceptabelt men inte mer än det och medan baksätet har plats för tre människor kommer ingen att sitta komfortabelt när platserna väl är fyllda.

Jeep Compass är en kompakt-SUV med terrängegenskaper som överträffar det mesta i segmentet. Den bjuder på en udda körupplevelse på grund av drivlinan som är ytterst omedgörlig. Man kan säga att Compass är en udda fågel i en populär bilklass. Den har sina charmiga sidor men det mesta irriterar snarare än att skapa känslomässiga band som exempelvis en Alfa Romeo kan göra. Om man sätter körupplevelse i första rummet finns det många bättre och roligare alternativ men är det terrängegenskaper som står högst upp på listan är Jeep Compass ett säkert val för att slippa köra fast.

BETYG
Exteriör
7
Interiör
3
Körglädje
2
Valuta för pengarna
6
Relativ praktikalitet
6
Ha-begär
4
Relativ prestanda
5
Personlighet
7
Motorljud
5
Komfort
6
Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.