Om man blint ska följa bilvärldens trender är receptet för en kassako inte särskilt komplicerat. Man börjar med en SUV, lägger till elektrifiering, och vips så har man en storsäljare. Problemet är att det finns många aktörer som använder sig av samma kokbok så det gäller att man utmärker sig på annat vis. Fords senaste tillskott heter Kuga Plug-In Hybrid och är en av 14 kommande elektrifierade modeller som Ford ska lansera. Den är en viktig satsning för Ford men frågan är om den håller måttet. Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och provköra nya Ford Kuga Plug-in Hybrid i Stockholm.

Jämte föregångaren ser nya Kuga ut som Blake Lively bredvid Susan Boyle. Den ser mogen och prydlig ut och passade bra i den röda lack vår testbil bar. På insidan är det dock en annan historia. Utseendemässigt har jag inga invändningar men kvalitetskänslan var i paritet med en optimistjolle. Dörrarna är lika lätta som pappersark och man skulle ha svårt att hitta mer plast på en återvinningscentral. Dock är instrumentpanelen digital och informativ och infotainmentsystemet fungerar fint även om det knappast är klassledande.

När det kommer till upplevelsen bakom ratten är nya Kuga en blandad historia. Å ena sidan fungerar den utmärkt som laddhybrid – den påstådda räckvidden på 56 kilometer är förankrad i verkligheten och övergången mellan förbränningsmotor och el sker sömlöst. Trots sina 225 hästkrafter känns dock nya Kuga PHEV oerhört slö. Gasen i botten resulterar i en fördröjning på ett antal sekunder innan drivlinan inser vad det är föraren vill och den sticker iväg. Det är troligtvis en konsekvens av att Ford har fallit i CVT-fällan. Som växellåda är den skriande effektiv, vilket passar biltypen, men låter bedrövligt och hänger inte riktigt med i svängarna. Fortsättningsvis känns det som att ratten är kopplad till framhjulen med hjälp av en gummisnodd och styrningen känns därför oerhört gummiaktig.

På motorväg är bilen mjuk, bekväm och  är överlag trivsam. På landsväg är det knappast en balettdansös man har att göra med men den upplevs som mer flyhänt än vad dess vikt (1844 kilogram) ger intryck av. Baksätet är skapligt, bagageutrymmet enormt och Kuga  som en genomtänkt proposition.

Har då nya Ford Kuga PHEV det som krävs för att bli storsäljare? Eftersom den rent ut sagt värdelösa Mitsubishi Outlander PHEV sålt så bra som den gjort bör Ford kunna håva in stålarna. Som laddhybrid fungerar som sagt Kuga PHEV väl men den undermåliga interiörskvaliteten samt att elmotorn piper högt är två irritationsmoment. Med det sagt är nya Kuga PHEV ändock ett förståndigt men trist val som troligtvis kommer att sälja som ansiktsmasker i coronatider. Vi ser mer fram emot de renodlade förbränningsvarianterna. Likväl är saken biff att Ford har tillverkat en ny storsäljare, särskilt sett till förra generationens framgångar.

Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.