Mercedes-Benz GLB 200d SE Edition(2020)
Motor: 2-liters 4:a, diesel, 150 hästkrafter, 320 newtonmeter
Kraftöverföring: Åttastegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 9,0 sekunder
Toppfart: 204 km/h
Vikt: 1 700 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4634/2020/1658mm
Pris: 359 900 SEK (testbil 416 250 SEK)

Praktikalitet är ett begrepp som sällan förknippas med något upphetsande, men det är något som är väsentligt för en klar majoritet av bilköpare. Det är en av många anledningar till att SUVar säljer som popcorn på en biograf. Mercedes erbjuder i dagsläget sju SUV-alternativ varav det näst minsta heter GLB och fyller det (inte så) enorma gapet mellan GLA och GLC. Tyskarna har lagt fullt fokus på att bilen ska vara så praktisk som det går. Låt oss ta reda på om den är SUV-världens nya schweizerkniv genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Mercedes-Benz GLB 200d.

Funktion före form har bevisligen varit mottot när GLB designades. Den ser ut som en hybrid mellan en flyttlåda och en flodhäst med tanke på proportionerna. De korta överhängena möjliggör en hel del interiörsutrymmen men får GLB att se aningen besynnerlig ut. På insidan möts man av en ocean av praktiska fack och utrymmen. Det är högt i tak och det finns gott om plats i baksätet. GLB går att få med sju säten, något vår testbil inte var utrustad med, men det lär vara lika mycket plats i handskfacket som i tredje sätesraden. Interiören upplevs bitvis som premium men det finns många inslag av billiga material. Infotainmentsystemet är snyggt men kräver en hel del fipplande innan man kommer underfund med det.

200d är den version av GLB som säljer bäst, det vill säga en 150-hästars dieselmotor utan fyrhjulsdrift. Att ha en SUV utan fyrhjulsdrift förblir för mig en gåta men smaken är som baken. Den åttastegade dubbelkopplingslådan är kvick och växlar sömlöst och bilen upplevs som pigg. Att ha växelväljaren på sidan av ratten är dessutom en briljant funktion som frigör mycket utrymme i mittkonsolen. GLB trivs bra på motorväg och känns ordentligt ihopskruvad. Ljudnivån i kupén är låg och GLB fungerar alldeles utmärkt som långfärdsbil, särskilt med hänsyn till att förbrukningen sällan överstiger en halv liter per mil om man inte har på tok för bråttom.

På landsväg parerar GLB vägens ojämnheter med finess och dess kompakta dimensioner innebär att den känns förhållandevis smidig. Vid hårt gaspådrag uppenbarar sig framhjulsdriften och dieselmotorn gör sig hörd men vid mer sansad körning går motorn tyst och jämnt med väldigt lite vibrationer. Styrningen är välkalibrerad och rent generellt är GLB 200d en väldigt avslappnande bil att köra. Att välja till fyrhjulsdrift och en lite större motor hade dock förgyllt hela upplevelsen. Dessutom går det inte att undgå det faktum att det finns mer praktiska samt prisvärda konkurrenter om man inte är så märkesfixerad.

GLB 200d är Mercedes svar på praktikalitetsorienterade konkurrenter som den betydligt billigare Škoda Kodiaq och den mer äventyrliga Land Rover Discovery Sport. GLB är definitionen av mångsidig vars helhjärtade fokus på funktionalitet gör den till ett attraktivt alternativ i SUV-träsket. I 200d-utförande  saknas en del krut och fyrhjulsdrift men det förblir ett relativt prisvärt sätt att ha en stjärna på grillen. GLB är mer premiumorienterad än många av konkurrenterna men saknar det där lilla extra för att motivera prislappen.

BETYG
Exteriör
Interiör
Körglädje
Valuta för pengarna
Relativ praktikalitet
Ha-begär
Relativ prestanda
Teknik
Motorljud
Komfort
Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.