Toyota RAV4 Hybrid
Motor:2,5-liters, 4-cylindrig, bensin, 218 hästkrafter, 221 newtonmeter
Kraftöverföring:Automatisk steglös CVT, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h:8,4 sekunder
Toppfart:180 km/h
Vikt:1800kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4600/1685/1855mm
Pris: 299 900 SEK (Testbil ca 370 000 SEK)

Toyotas RAV4 är en av märkets flera olika SUV:ar. Namnet RAV4 har tidigare stått för ”recreational activity vehicle” och fyran i modellnamnet indikerar att bilen har fyrhjulsdrift (går även att välja med tvåhjulsdrift). Nu har Toyota dock ändrat sig och menar att namnet betyder ”robust accurate vehicle”, om det är för att överförtydliga hur robust bilen är eller av någon helt annan anledning får vi nog aldrig veta svaret på. RAV4 har funnits på marknaden sedan år 1994 och tagit sig igenom fyra generationer. Sex år efter att den fjärde generationen introducerades är det nu dags för en helt ny. Femte generationen har en helt ny design och erbjuds bara med ett enda motoralternativ i Sverige. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på vad nya Toyota RAV4 har att komma med i SUV-djungeln.

Det råder ingen tvekan om att nya RAV4 är klart mer spännande att vila ögonen på än föregångaren som kunde fungerat som sömnpiller för hyperaktiva barn. Den ser tuffare och mer robust ut än någonsin, och designen uppmuntrar enligt mig till att bege sig ut i skogen snarare än att glida runt på innerstadsgatorna. Interiören har fått sig ett rejält lyft och den robusta känslan som exteriören utstrålar fortsätter även på insidan. Flera av vredena är gummerade och så stora att även de med kraftig närsynthet skulle ha lätt att hitta. Instrumentpanelen har fått en digital skärm som visar hastighet och annan nyttig information. Interiören i nya RAV4 är inte särskilt vacker eller stilren, men den är väldigt tydlig. Det finns knappar för de flesta funktioner och mittskärmen sitter högt placerad för att man ska slippa ta blicken från vägen alltför lång tid. Infotainmentsystemet är relativt kvickt och enkelt att använda, men det ser inte särskilt roligt eller snyggt ut och backkamerans upplösning ser ut att vara densamma som i en kameramobil från tidigt 2000-tal.

Som tidigare nämnt går det bara att köpa nya RAV4 med ett motoralternativ. Det är en hybrid med en 2,5-liters bensinmotor som skjutsar iväg bilen tillsammans med en elmotor som ger en total effekt på 218 hästkrafter (222 med fyrhjulsdrift). Den steglösa växellådan gör att det tar ett tag för bilen att svara på gaspådrag. Vid normal framfart, särskilt i stadstrafik, fungerar hybridsystemet och växellådan ypperligt jämnt och fint. Det är när man trycker gasen i botten när det slår om till grönt eller om man ska göra en omkörning som man märker hur trög lådan upplevs. När den väl har kommit upp i varv känns den dock relativt rapp men då ger bilen ifrån sig ett ljud som får en att tro att det flyger ett stridsflygplan precis ovanför.

På kurviga vägar märks det snabbt att RAV4 har sitt fokus på komfort snarare än sport. Styrningen känns avdomnad och det lutar en hel del i snäva kurvor. Den framhjulsdrivna versionen understyr lätt om den pressas för hårt. Den är dock en komfortabel bil att färdas i. Fjädringen är mjuk och i stadstrafik låter den lika lite som en stum mus, mycket tack vare hybridsystemet. Även i motorvägsfart upplevs den som relativt tyst i kupén, om man inte väljer att gasa på och köra om det vill säga.

Nya Toyota RAV4 konkurrerar i en stenhård bilklass. Alternativen är många, men hybridalternativen är relativt få. Den nya designen och interiören är ett stort steg upp och hjälper till att höja ha-begäret. Den är inte särskilt rolig att köra men behaglig att färdas i, och är det just körglädje man är ute efter finns det bättre alternativ. Toyota RAV4 är utan tvekan den mest robusta hybriden i SUV-djungeln, och jag är säker på att det kommer att attrahera många miljömedvetna äventyrare.

BETYG
Exteriör
Interiör
Körlädje
Valuta för pengarna
Relativ praktikalitet
Ha-begär
Relativ prestanda
Teknik
Motorljud
Komfort
Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.