Test: Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI 4MOTION (2016)
Motor: 2.0-liters 4:a diesel, 184 hästkrafter, 380 newtonmeter.
Kraftöverföring: 6-växlad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 7.8 sekunder.
Toppfart: 219 km/h
Mått (längd/höjd/bredd): 4562/1515/2027 mm
Pris: 293 900 SEK (testbil cirka 390 000 SEK)
Läs vår recension av nya Volkswagen Golf Alltrack här!
Även om vi på Högsta Växeln föredrar bilar som BMW i8, Mercedes-AMG GT S, Range Rover Sport SVR och Jaguar F-TYPE R så lever vi i verkligheten. Samma verklighet som de flesta lever i, en verklighet där alla bilar bär en tråkig kulör och antingen är en Volvo eller en Volkswagen. Anledningen till detta är att de flesta saknar både kapital samt intresse för att köra bilar människor drömmer om. En bil är enligt vissa ett redskap som är till för att förflytta sig från punkt A till punkt B. Det är med andra ord definitionen av en bruksbil. Kraven är ofta inte omöjliga att nå upp till – praktikalitet och ekonomi är två ledord i jakten på en bruksbil. Det är anledningen till att vi även recenserar mer vardagliga bilar och ingen bil skriker vardaglig högre än vad en diesel-Volkswagen gör – trots den extremt uttjatade dieselskandalen och så vidare. Vi har lagt vantarna på vad vi skulle kalla för bruksbilarnas bruksbil – nya Volkswagen Golf Alltrack med en 2.0-liters, 4-cylindrig dieselmotor på 184 hästkrafter. Vi har redan sett en miljon sådana klä de svenska vägarna och frågan är om gemene man har någon bilsmak att tala om. Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Volkswagen Golf Alltrack.
Exteriör: 7/10
Enligt den pressinformation vi fick i samband med att vi hämtade bilen är Golf Alltrack ”både personbil och SUV i ett” och den har ”skärmbreddare och tröskelbreddare som både ser sportiga ut och skyddar karossen.” Att de skyddar karossen stämmer absolut men att Golf Alltrack är personbil och SUV i ett är väldigt vågat av Volkswagen att konstatera. Forsättningsvis ser inte plastbitar särskilt sportiga ut på samma sätt som att Göran Persson inte skulle anses vara hunkig om han gick ner några kilogram. Utseendet är absolut inte fy skam, bilen ger ett robust intryck vilket är tilltalande – Volkswagen Passat Alltrack var nämligen den bäst sålda Passat-modellen under 2014. Ett utseende som är motsatsen till polariserande.
Interiör: 8/10
Interiören på nya Volkswagen Golf Alltrack kan inte beskrivas som annat än ”lagom” och även om Volkswagen konstaterar hur det speglar bilen sportiga offroad-karaktär så är det exakt samma interiör som man finner i en helt vanlig Golf Sportscombi med några smådetaljer. Det vill säga att interiören är väldigt välplanerad, infotainmentsystem är intuitivt och allt är av den kvalitet som man förväntar sig.
Körglädje: 7/10
Även om körglädjen som upplevs bakom ratten på en Volkswagen Golf Alltrack är väldigt bruksbilmässig och neutral i det att bilen egentligen bara är till för att agera transportmedel är det en roligare bil än vad man förväntar sig. Väljer man dieselmotorn till Golf Alltrack får man samma motor som återfinns i Volkswagen Golf GTD som mer eller mindre är Golf GTI:s syskon. Det finns en hel del vridmoment tillgängligt och bilens beteende är lika lätt att förutspå som en Miljöpartists syn på förbränningsmotorer. Om man så behagar kan man slunga en Golf Alltrack i kurva efter kurva med fullt bibehållen kontroll – just Volkswagen bygger bland de mest lättkörda bilarna som man kan få tag på – det är praktiskt men inte särskilt underhållande.. 4MOTION-system är även det briljant och vi testade bilen i terräng och även om det kanske inte var Dakar-rallyt så var det betydligt mer än vad gemene man kommer att utsätta sin Volkswagen för. Ibland känns bilen bakhjulsdriven och att fyrhjulssladda går med lätthet. Det är en oerhört kapabel bil som lämpar sig utmärkt som transportmedel och som även har en sportigare sida om man så vill. Det är givetvis ingen Mazda MX-5:a men det är å andra sidan inte en Kia Soul EV heller. Det går inte att belysa hur väl en Volkswagen Golf Alltrack faller under defintionen ”lagom.”
Valuta för pengarna: 6/10
Om man insisterar med att ha en bil som har blivit besudlad med plast i samma storleksklass som Golf Sportscombi har man inte enormt med val. Golf Alltrack med 184 hästars dieseln och DSG-låda kostar från 293 000 SEK men för 6000 SEK mindre får man en Seat Leon ST Xperience. Om man å andra sidan skruvar på huvudet ordentligt så kommer man fram till att man inte behöver en massa plastdelar och en bil som är höjd med 35 millimeter. Att få GTD-motorn i en vanlig Sportscombi går inte men istället kan man få 150 hästars dieseln för ungefär 30 000 SEK mindre vilket rimligtvis borde vara lagom om man nu har bilen som bruksbil. Annars finns Seat Leon ST med 184-hästars dieseln och den kostar från 246 000 SEK. Alltså hela 50 000 SEK mindre. Det bör poängteras att Volkswagen Group äger Seat vilket innebär att en Seat och en Volkswagen är samma bil. Det man betalar för hela ”Alltrack-stuket” är inte värt slanten trots den svenska marknadens besatthet av att låtsas vara scouter.
Relativ praktikalitet: 9/10
Med ett bagageutrymme på 605 liter ligger Volkswagen Golf Alltrack jämt med Seat Leon ST och bara 5 liter mindre än en Skoda Octavia. Med andra ord är det en oerhört praktisk bil och passar nog de flestas behov. Det finns som vanligt i Volkswagen en hel del fack och praktiska lösningar.
Ha-begär: 5/10
Jag har sagt det förr och jag säger det igen – nya Volkswagen Golf Alltrack är precis som sin storebror, Volkswagen Passat Alltrack, en Svensson i stövlar. Det är en bil som är lagom på alla sätt. Vill du ha en bil som gör det man förväntar sig och har förmågan att ta dig från punkt A till B utan några problem är Golf Alltrack ett utmärkt val. Även om vi på Högsta Växeln inte förstår oss på besattheten av att försöka bygga en bil som helt plötsligt förknippas med att bestiga Kilimanjaro bara för att den har massa extra plast på sig så kan vi konstatera att en Golf Alltrack är en rationellt bilköp. Det är en bruksbil så det bara skriker om det.
Relativ prestanda: 6/10
Med en 0 till 100 tid på 7.8 sekunder är nya Volkswagen Golf Alltrack 0.6 sekunder långsammare till 100 än sin koncern-kamrat Seat Leon ST Xperience om det nu är av intresse för en eventuell köpare. Efter att ha kört både Seat Leon Cupra samt Seat Leon Cupra ST och jämfört med exempelvis Golf GTI, Golf R och Golf R Sportscombi kan jag konstatera att kördynamiken i Seat:erna nästan är att föredra. Seat är trots allt en spansk bil och känns mer passionerad på något vis. Ingen överraskning att Volkswagen Golf Alltrack inte gör något oväntat förutom bilen har utmärkt fyrhjulsdrift.
Motorljud: 7/10
Motorljudet i nya Volkswagen Golf Alltrack är precis som man förväntar sig. Man hör att det är en diesel men ljudet gör inte särskilt mycket intrång i kupén. Trots att bilen har samma motor som Volkswagen Golf GTD har den inte alls samma charmiga turboljud – man hör det inte för fem öre faktiskt. En väldigt neutral motor helt enkelt.
Komfort: 7/10
En Volkswagen Golf Alltrack är en bekväm och mjuk bil – sätena är ergonomiska och man behöver inte gå till en kiropraktor efter varje bilfärd – precis som man förväntar sig. Om något är ljudnivån i kupén snäppet för högt – det låter mycket från däcken. Bortsett från det finns det båda plats fram och bak i bilen och fyra fullvuxna människor kan åka på en längre tur. Så länge de inte är för långa det vill säga. Det är lite av en lägenhetshotellkänsla över det hela – en blandning mellan hemtrevligt och hotelligt så att säga.
Personlighet: 7/10
Nya Volkswagen Golf Alltrack är en tillitsfull bil som man inte riktigt har några orimliga förväntningar av. Det är med andra ord svårt att bli besviken. Det är som familjens labrador eller barnens guldfisk. Bilen är på något sätt del av familjen och jag ser framför mig hur folk som har en Golf Alltrack ställer frågan: ”ska vi ta Alltracken?” och beger sig till Hammarbybacken för en dags skidåkning. Det är sådana vibbar som Golf Alltrack ger av.
Totalt: 70/100
En lagom bil som får ett lagom betyg. Volkswagen Golf Alltrack erbjuder inte så mycket bortom Svensson-stämpeln och ett bekvämt, behagligt och trevligt transportmedel för hela familjen. Just Alltrack-utförande erbjuder enligt vissa ett mer robust paket som enligt Volkswagen lägger grunden för en mer sportig livsstil. Bara för att man går på spinning 3 gånger i veckan betyder inte det att man behöver en pseudo-terrängbil. Har man en Volkswagen Golf Alltrack firar man midsommar med bravur, åker till Thailand över jul och tycker att det bästa som finns är svensk sommar. Det är ingen oväntad bil och den har ingen dold agenda. Det är ett av de mest stereotypiskt svenska sätten att transportera sig på helt enkelt. Nya Volkswagen Golf Alltrack – definitionen av lagom.
Betyg
Sammanfattning
En lagom bil som får ett lagom betyg. Volkswagen Golf Alltrack erbjuder inte så mycket bortom Svensson-stämpeln och ett bekvämt, behagligt och trevligt transportmedel för hela familjen. Just Alltrack-utförande erbjuder enligt vissa ett mer robust paket som enligt Volkswagen lägger grunden för en mer sportig livsstil. Bara för att man går på spinning 3 gånger i veckan betyder inte det att man behöver en pseudo-terrängbil.