Jaguar F-TYPE R Coupé AWD
Motor:
 5.0-liters V8:a bensin, 550 hästkrafter, 680 newtonmeter, fyrhjulsdrift.
Kraftöverföring: 8-växlad automatväxellåda.
Acceleration:
0-100 på 4.0 sekunder.
0-200 på 12.4 sekunder.
Toppfart: Begränsad till 300 km/h
Mått (längd/höjd/bredd): 4470/1297/1923mm
Pris: 1 164 900 SEK (testbil 1 363 300 SEK)

Jaguar F-TYPE är inget mindre än E-TYPEs efterträdare; en bil som Enzo Ferrari sa var den vackraste bilen som någonsin skådats. Jaguar F-TYPE R är monsterversionen som med en kompressormatad 550 hästkrafters motor har nog med prestanda för att vara lika skräckinjagande som en riktig jaguar. Den tillhör den yttre gränsen för vad som klassas som sportbil. Supersportbilsgränsen flyttas konstant och i skrivande stund ligger gränsen vid ungefär 600 hästkrafter. Med ett AWD-system är denna bil något mer lämpad för våra breddgrader och har dessutom ett annat fokus än sitt bakhjulsdrivna syskon som (precis som en Mercedes-AMG GT S) livnär sig på däck. Det är en direkt konkurrent till Mercedes sportbil AMG GT S och frågan är hur Jaguar, ett bilmärke med en enastående historia tolkar vad en modern sportbil egentligen är. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera Jaguar F-TYPE R AWD.

Exteriör: 10/10
Att kalla Jaguar F-TYPE för något annat än bland de vackraste bilarna någonsin borde lagstadgas som förbjudet. Det är definitionen av skönhet och man kan tillbringa timmar med att endast uppskatta bilens utseende. Det är en bil man mer än gärna tvättar för hand eftersom man då får uppskatta varje linje på nära håll. Det kan även poängteras att omvärlden också tycker det – man får obscena mängder uppmärksamhet och antalet individer som gör tummen upp kan liknas med Kinas befolkning. Jaguar har verkligen gjort varenda liten detalj helt utan minsta fel. Varje gång man åker någonstans med bilen kan man förvänta sig mer uppmärksamhet än The Beatles på en konsert och man bör vara medveten om att en fickparkering kräver nerver av stål. Man får en märkbar publik som står och iakttar en.

DSC03353

Interiör: 7/10
För att konkurrera med bilar som Mercedes-AMG GT S och Porsche 911 Turbo har Jaguar sparat in på interiören. Det är åtminstone så det känns. Det är inte riktigt som man sitter i en vandrarhem men det är ändå inte tillräckligt speciellt för en bil som har en exteriör som denna och ett hjärta för den delen; den har personlighet. Cockpiten i en AMG GT S känns som en betydligt mer speciell plats där varenda detalj är så genomtänkt som möjligt. Allt för att göra det  till en så förarorienterad plats som möjligt. En Jaguar F-TYPE har istället en kupé som har blivit grövre utformad, där finliret inte nödvändigtvis har tagits i akt hela tiden. Det är dock något man reflekterar över en gång innan man förtrollas av det bilen i övrigt erbjuder och rent ergonomiskt är det inga problem för mig som är 185 centimeter lång. För min kära kollega å andra sidan – som är 196 centimeter lång – är det en helt annan femma.

DSC03532

 

Körglädje: 10/10
En Jaguar F-TYPE R AWD:s renommé bygger till stor del på ljudet den avger samt bilens själ. Att den gör 0 till 100 på “bara” 4 sekunder och är begränsad till 300 kilometer i timmen gör att den är snäppet söligare än en Mercedes-AMG GT S. Det är trots det inte en långsam bil någonstans och egentligen är en 0 till 100 tid på en bil som denna helt ointressant. Det är snarare det som händer efter 100 kilometer i timmen som är av intresse. Med sina 550 hästkrafter och en kompressor är det som att bli sparkad av en häst i ryggen när man trycker gasen i botten oavsett hastighet. Den känns betydligt mer brutal än konkurrenterna i det att den skriker och vrålar som en besatt och ett kompressorilande är betydligt trevligare för öronen än vad ett turboljud är enligt min mening.

DSC03523

Det läskiga med en Jaguar F-TYPE R är att man känner sig odödlig bakom ratten. Man tar över fysikens lagar och det makalösa motorljudet gör att man gasar på lite extra vid varenda tillfälle man får. I höga hastigheter blir bilen mer levande och känns väldigt aggressiv. Den verkar ha en dold agenda som går ut på att försöka lönnmörda en. Bromsar du hårt i ordentligt höga hastigheter så gäller det verkligen att ha huvudet på skaft. Det är en levande bil som man måste göra sitt yttersta för att få pli på. AWD-systemet fungerade för det mesta alldeles utmärkt. Vid vått underlag hade systemet dock väldigt svårt att bemästra de 550 hästkrafterna vilket i min värld anses vara helt rimligt. Att sladda bilen kräver obscent höga farter och att  fyrhjulsdrifta en bil för närmare en och en halv miljon kräver antingen avsaknaden av vett eller en körförmåga utöver det vanliga. Även på grus har fyrhjulsdriften övertaget och precis som på asfalt krävs det oerhört höga hastigheter för att göra en fyrhjulssladd. Trycker man ner bromsen hårt och gasen likaså och släpper bromsen vilket i ett bakhjulsdrivet monster som exempelvis Mercedes-AMG GT S eller även Mercedes-AMG C63 S leder till att bakdäcken förintas så skjuter istället Jaguar F-TYPE R AWD fram som en skållad råtta. Ansiktet hänger absolut inte med på noterna.

Det farligaste med en Jaguar F-TYPE R AWD är troligtvis att fyrhjulsdriftsystemet är så infernaliskt förtroendeingivande – som jag konstaterat känner man sig odödlig. Tittar man på statistiken så ökar mängden olyckor med fyrhjulsdrivna bilar för att folk helt enkelt litar för mycket på fyrhjulsdriften I vanlig ordning kan man köra en Jaguar F-TYPE R i vilka hastigheter man än behagar men det bör poängteras att bilen trots allt inte är lika skonsam som sin tyska motpart och att man ärligt talat bör ta det lilla lugna om man inte vill åka raka spåret till graven. Det känns som en bakhjulsdriven bil, vilket det förvisso är tills framhjulen tappar minsta lilla grepp, och om situationen kräver det så kan upp till 70 procent av kraften skickas till framaxeln. Det är ett oerhört intelligent system som inte rubbar den balans man uppskattar hos bakhjulsdrivna bilar.

DSC03506

Valuta för pengarna: 9/10
Grundpriset på en Jaguar F-TYPE R AWD är 1 164 900 SEK. För fyrhjulsdriften betalar man 60 000 SEK vilket egentligen bara är värt slanten om man tillhör den mognare skaran av konsumenter – det är tveklöst ett vettigt val. Men på en bil som just Jaguar F-TYPE känns det lämpligare med bakhjulsdrift då det passar bilen bättre. Att ha fyrhjulsdrift känns lite som att man tar bort en del av upplevelsen genom att tämja en sann best. Rent prismässigt är Jaguar en av de billigaste sportbilarna man kan köpa i segmentet den tillhör men det finns grund för prissättningen. Som konstaterat har interiören inte tilldelats en enorm del av budgeten och trots att den väger nästan exakt lika mycket som en Mercedes-AMG GT S (1650 kilogram mot 1645 kilogram) känns den betydligt tyngre. Att den dessutom har 40 hästkrafter mer men ändå är 0.3 sekunder långsammare till 100 samt 1.4 sekunder långsammare till 200 är rätt udda. Troligtvis har det mycket att göra med växellådorna – en F-TYPE R har inte en dubbelkopplingslåda som konkurrenten från Mercedes har. Sådana siffror spelar dock inte någon större roll när man köper en sådan här bil om man nu inte ska tävla med bilarna. Att prisskillnaden är 200 000 SEK i grundutförande är nog inte heller helt avgörande eftersom när man köper en bil av sådan här magnitud så är det viktigaste hur bilen får en att känna och vad man har för preferenser. En Jaguar F-TYPE R AWD kan endast ses som den sämre bilen rent tekniskt och till viss grad även dynamiskt men faktum kvarstår att den typiske konsumenten antingen inte bryr sig eller inte märker av någon skillnad. En Jaguar är häftigare och råare och känns på något viss mer passande. Det är en bil med mer själ och karisma medan Mercedes-AMG GTS köps av pedanten vilket är passande då det är en tysk bil. Hade det varit den bakhjulsdrivna varianten vi fått låna hade valuta för pengarna fått sig en tiopoängare eftersom fyrhjulsdriftsystemet knappast är nödvändigt, speciellt inte med tanke på att det väger 90 kilo och kostar 60 000 SEK. Vi anser inte att det lämpar sig för en bil av den här kalibern. Det är som att sätta ett koppel på en leopard – man hindrar bara dess fulla potential.

Relativ praktikalitet: 9/10
En Mercedes-AMG GT S har ett bagageutrymme på 350 liter – större än en Ford Focus. En Porsche 911 Turbo har miserabla 115 liter (ungefär som en liten necessär) och Jaguar F-TYPE R Coupé landar på 315 liter. Den är ovanligt praktiskt och duger absolut gott och väl till de flesta ärenden och det var inga problem när jag agerade taxi och skjutsade en vän till flygplatsen eller när jag storhandlade. Om man gör det sistnämnda rekommenderar jag inte att man köper något ömtåligt eftersom det krävs mer disciplin än en armégeneral att köra denna bil lugnt och sansat. Sikten bakåt är förkastlig och döda vinkeln är större än stadshuset. Att parkera är heller ingen vidare syssla eftersom parkeringssensorerna dels är överdrivet känsliga men också väldigt otydliga.

DSC03466

Ha-begär: 10/10
Jaguar F-TYPE R Coupé AWD är en av de coolaste bilarna jag kört. Det är troligtvis marknadens vackraste bil och det är något med en kompressormatad V8:a på 550 hästkrafter som för mer oväsen än Big Bang under huven på en legendarisk Jaguar som får ens hjärta att slå lite extra. Det är ett sådant extremt attraktivt paket och man känner sig sannerligen som de filmstjärnor som under 60- och 70-talet irrade runt i sina Jaguar E-TYPEs. Personligen hade jag skippat AWD-systemet men det är bara för att jag gillar att sladda och ha mig. Det kan  sannerligen konstateras att om man har en bakhjulsdriven version av denna best så krävs det en prenumeration på nya bakdäck varje månad. En brittisk sportbil som tar allt miljösnack och snyter sig med är något man som bilfantast och oktan i blodet tvingas till att älska. Varje gång jag såg en Tesla varvade jag motorn lite extra för att markera vad de går miste om. Inget kan ha mer ha-begär än detta fullblod till bil.

Relativ prestanda: 8/10
Även om siffrorna talar sitt tydliga språk: en Jaguar F-TYPE R AWD är långsammare än sina konkurrenter från Mercedes och Porsche men det är absolut inte en långsam bil vi talar om. Det räcker mer än väl och i vanlig ordning är det spektrum av hastigheter som visas på mätaren inom samma räckhåll som en godispåse är för ett lipande barn på en lördag. Det räcker med att ens passagerare tänker “gaspedal” så har man redan avverkat X antal landskap. Eftersom människan mäter avstånd i tid kan man sannerligen konstatera att en Jaguar F-TYPE R gör världen till en mindre plats. Den ligger tryggt och behagligt i höga hastigheter men det bör poängteras att den blir ett monster vid extremt höga hastigheter om man inte är försiktig. Det ligger stadigt i 200 kilometer i timmen men med tanke på att vårt rikes vägar inte är anpassade till sådan höghastighetskörning och inte heller tillåtet enligt gällande lagstiftning kan det likväl bli oerhört studsigt och kabinljudet blir påtagligt eftersom asfalten vi har är lika grov som Grand Canyon. En Jaguar F-TYPE R känns heller inte lika flink som en AMG GT S men den känns, trots sin sämre accelerationsförmåga, mer som en muskelbil och i det avseendet snabbare när det går rakt fram. Det är något med hur F-TYPE R levererar sina hästkrafter till backen som är intoxikerande och det är nästintill omöjligt att anse att konkurrenterna erbjuder samma sensation. Det känns som att man är Hulkens golfboll när man kör plattan i mattan.

DSC03528

Personlighet: 10/10
En Jaguar F-TYPE R AWD är som ett cirkuslejon. Det må vara någorlunda tamt under kontrollerade förhållanden men det är egentligen en tickande bomb. Vips säger det och så käkar lejonet upp lejontämjaren. Är man lugn och sansad och tar avstånd från bilens fulla potential är det precis som alla bilar och de som har mycket körvana kan köra den utan problem. Jag hade inte gett nycklarna till en nybliven körkortstagare i första taget. Det är lite som att slå upp ett tält mitt i en skog där man vet att det finns både det ena och det andra – man kommer inte direkt att känna sig lugn under nattens gång. Det är trots detta en bil man älskar, precis som en lejontämjare älskar sina lejon.

Motorljud: 10/10
En Jaguar F-TYPE R:s motorljud är som heroin för kroppen. Man kan aldrig någonsin få nog av det och det låter som om all världens riktiga jaguarer ryter i takt vid gaspådrag. Avgasröret har två inställningar: störande av allmän ordning eller vållande till kroppsskada. I det här fallet dövhet. Kör man med rutorna nere i valfri tunnel och trycker gasen i botten får man genuint ont i öronen – det är som att stå i en högtalare på en stor konsert och det ringer i öronen i flera dagar efteråt. Jag anser att man som förare av en Jaguar F-TYPE R AWD gör en samhällstjänst. Att donera pengar till Röda Korset och så vidare är absolut en fin tanke men att köpa en Jaguar F-TYPE R och irra runt i valfri stadskärna och sprida ljuva toner borde leda till att man får Nobels fredspris. Det är ett bokstavligt öronbedövande ljud och minsta lilla gaspådrag gör att varenda person inom fem kilometers radie vänder sig mot ljudets källa. Det man kommer fram till är att det finns två sorters människor i världen. Den ena sorten tycker att man är en gud och ger en tummen upp och skriker komplimanger som dränks av motorljudet och den andra sorten skulle inte tveka en sekund om möjligheten att skjuta en uppenbarade sig. Ljudet som en F-TYPE R avger är dess signum och även om man har det inställt på det tystare läget lär man väcka hela grannskapet. Det knastrar, smäller och skriker så att man blir helt förbluffad. Jag har sagt det förr och jag säger det igen – en bils motorljud är så otroligt viktigt och Jaguar har sannerligen fokuserat en hel drös med specialister på att just komma fram till det mest briljanta ljudet någonsin. Som konstaterat kan man markera för alla miljönissar att deras åsikter kring bilar kan hoppa i sjön.

Komfort: 9/10
Det som slog mig mest, förutom katapulten till motor, var komforten i bilen. Som jag nämnde ovan är det inte en bil som är lämpad för individer som är alldeles för långa men eftersom de flesta inte är samma gener som långa farbrorn är det inga problem för de flesta. Jag fick även höra av diverse medresenärer att sätena var mycket komfortabla. Fortsättningsvis imponerades jag även av hur bilen tog sig an ojämnheter i vägen och det var rent ut sagt en bekväm bil. Givetvis är den inställd åt det sportigare hållet men den är absolut en lämplig bil för vardagligt bruk eftersom tänderna inte riskerar att skakas ut. Det man kan kritisera är att de enorma däcken gör att det är mycket vägljud som kommer in i kupén men vid i ett sådant tillfälle kan man antingen höja musiken en aning alternativt låta motorn sjunga dig en trudelutt.

DSC03510

Totalt: 93/100
Jaguar F-TYPE R AWD Coupé som det fullständiga namnet lyder är ett försök av Jaguar att nå ut till fler marknader och ett bredare spektrum av konsumenter där just fyrhjulsdrift eftertraktas som till exempel den nordamerikanska och delar av den europeiska marknaden. Den tämjer vad som annars anses vara en irrationell bil att köra när vädret är mindre roligt. Fyrhjulsdriften tvingar F-TYPE R att bete sig lugnt och sansat och greppet den erbjuder även på vått underlag är oerhört imponerande. Det är ett sätt för Jaguar att visa att de bryr sig om väghållning och inte bara om att möjliggöra så akrobatisk körning som möjligt. Är man normalt funtad och planerar att köra sin pärla dagligen är fyrhjulsdriften egentligen det klokaste valet men om man är så tråkig att man låter bilen stå inne under hela vintern så är bakhjulsdriften att rekommendera av rätt solklara skäl. Men oavsett vilket utförande på sin F-TYPE R man väljer så är det ett odjur man får som ryter vid varje tillfälle. Jaguar F-TYPE R – ett minst sagt vrålande vrålåk.

Marcus Berggren
marcus.berggren@hogstavaxeln.com

Chefredaktör och medgrundare. Bosatt i Melbourne, Australien och har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.