Test: Skoda Octavia RS

wpid-wp-1430846956760.jpg
Tråkig? Knappast.

Skoda Octavia RS 2.0 TDI DSG
Motor:
4-cylindrig diesel, 184 hk, framhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 7.8 sekunder
Toppfart: 210 km/h
Längd: 4685 mm
Pris: 291 800 SEK (testbil cirka 331 200 SEK)

Grått, tjeckiskt och billigt. Detta var min uppfattning om Skoda när min vecka med en Octavia RS började. Jag kan tveklöst konstatera att mina förväntningar var lägre än en kristen far har på sin rebelliske sons musik. Dessutom såg jag knappast fram emot att behöva berätta att jag körde en Skoda Diesel. Historien om min tid med Octavia RS började alltså med en melankolisk ton, men oj vilken ögonöppnare den snabbt visade sig vara. Låt mig berätta varför genom att lägga i Högsta Växeln och recensera Skoda Octavia RS.

wpid-wp-1430845405902.jpgDet första man måste känna till om Skoda är att det nuförtiden är en Volkswagen med lite hårdare plast i interiören och ett annat märke på ratten. Där tar skillnaderna slut. Alla system i bilen är därför identiska. Mittskärmen är precis lika lättanvänd, grafiken och knapparna är likadana, och all förarassistans fungerar på precis samma sätt.

Körmässigt är Skoda Octavia RS helt klart inställd åt det sportigare hållet. Stötdämparna är något hårda men ändå välbalanserade. Detta gör att bilen lämpar sig betydligt bättre på välhållna landsvägar än innerstadsgator som inte reparerats på 113 år. Motorn utvecklar 184 hästkrafter vilket bör få dig att gäspa. Varken kraften eller accelerationen är pulshöjande, men motorn utvecklar så mycket vridmoment att däcken tappar grepp så fort man nuddar gaspedalen, trots att ESP:n är aktiverad. Detta innebär alltså att du som älskar att införskaffa nya däck utan tvekan bör välja dieselversionen av Octavia RS snarare än bensinaren. Dessutom passar dieseln bilens karaktär lika väl som en ensam miljöaktivist på ett privatflygplan.

Antagligen större än min första lägenhet.
Antagligen större än min första lägenhet.

Octavia har förbluffande mycket utrymme invändigt. Bilen klarar Andreas-testet, jag får alltså plats i baksätet bakom mig själv och jag skulle kunna hålla en födelsedagsfest i bakluckan. Dessutom skulle ett stall med getter kunna mingla vid gästernas fötter utan att det skulle märkas särskilt mycket. Mängden utrymme är alltså häpnadsväckande. Något annat som är häpnadsväckande är bilens pris. En helt standardutrustad Octavia RS med bensinmotorn kostar 273 200. Om man proppar den full med all utrustning man kan tänka sig, inklusive lane assist, adaptiv farthållare, den uppgraderade GPS:en, och en elektriskt manövrerad baklucka, landar man på dryga 330 000 kronor. Det motsvarar en trerätters middag på Birger Jarlsgatan för 79 kronor. Octavia RS erbjuder alltså så mycket bil för pengarna att man får fjärilar i magen.

wpid-wp-1430846982612.jpgInteriören må ha några billigare plastsorter här och var, men med tanke på bilens nästan löjligt låga pris kan jag verkligen leva med det. Det enda jag inte tycker om med bilen är dieselmotorn som dessutom kostar 4000 kronor mer än bensinvarianten men har 36 hästkrafter mindre. Kanske tror man att man inte kan leva med driftkostnaden för en bensinmotor? Det är en 2-liters, fyrcylindrig motor, inte en V8:a på 13 liter, den kommer inte att dricka mycket soppa. För mig är köpet av dieseln obegripligt och rent ut sagt irrationellt. Man betalar mer för mindre. Detta faktum drar ner betyget rejält på just denna bil, men jag är fullständigt övertygad om att en välutrustad Skoda Octavia RS med bensinmotorn och den utmärkta DSG-växellådan är århundradets köp och allt annat än tråkig. Ut och handla ny bil!

Högsta Växeln-betyg: 73/100
Betyg (av 10)
Exteriör: 8
Interiör: 7
Körglädje: 8
Valuta för pengarna: 10
Praktikalitet: 9
Ha-begär: 5
Relativ prestanda: 7
Personlighet: 6
Motorljud: 5
Komfort: 8