Test: Volkswagen Passat Alltrack

Volkswagen Passat Alltrack (2016)
Motor:
 2.0-liters 4:a diesel, 190 hästkrafter, 400 newtonmeter.
Kraftöverföring: 6-växlad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 8,0 sekunder.
Toppfart: 220 km/h
Mått (längd/höjd/bredd):
4777/1530/2083 mm
Pris: 333 700 SEK
(testbil cirka 470 000 SEK)

Volvo har XC70, Audi har A6 Allroad, och Volkswagen har Passat Alltrack. Den sistnämnda har nyligen blivit uppdaterad och vi har testat den. Är nya Alltrack skogsmullens våta dröm, eller är den bara en kombi med onödiga plastbitar och en större prislapp?

Låt mig börja denna recension med att svara på frågan jag just ställde. I mina ögon är den inget annat än en vanlig Passat med lite högre fjädring och extra gråplast. En Volkswagen Passat Alltrack är precis lika bra som en vanlig Volkswagen Passat, som är en av de bästa ”vanliga” bilarna enligt oss. Samtidigt kostar Alltrack 15 000 kronor mer än en Passat och jag har svårt att tro att de extra 2,5 cm markfrigång kommer att ta Alltracken längre än originalmodellen. Jag är beredd på att satsa båda mina njurar på att inte en kotte som köper en Alltrack kommer att köra den på vägar som en Passat med 4MOTION inte skulle ha klarat av.

I slutändan köper du inget annat än en design och kanske också en image. Detta är inget problem som är exklusivt för just Alltrack utan för alla plastbitsbilar som låtsas vara något som de inte är. Missta mig inte, en Alltrack är en ruskigt bra bil, men en vanlig Passat är egentligen precis lika bra, för 15 000 kronor mindre. För mig är det därför svårt att rättfärdiga detta såvida man inte råkar vara vansinnigt intresserad av de små designskillnaderna.

En annan aspekt på det hela är det faktum att en Volkswagen Passat, enligt många, är en av de osexigaste bilarna en människa kan äga. Att köra en Passat är lite som att äta en hamburgare eller bära ett par jeans, extremt vardagligt. Detta medför naturligtvis att bilen säljer som smör. I Sverige tilltalar en osexig, praktisk familjebil en stor andel av befolkningen, på samma sätt som många föredrar att äta hamburgare och ha på sig jeans. Naturligtvis är människor som inte vill ha något annat än vardaglighet ungefär lika spännande som en tom soppåse.

Jag menar även att både en Passat och en Alltrack i grund och botten knappast är något som får min puls att höjas men medan en vanlig Passat är en medelstark thaimaträtt är en Alltrack en medelstark thaimaträtt med extra jordnötter. Den kommer att sälja oerhört väl just av denna anledning. Passaten passar den svenska marknaden som Högsta Växeln på Mantorp, och givetvis kommer de flesta att vilja ha maträtten med extra jordnötter. Just därför kommer nya Alltrack att bli den nya supersvenska skogsmullen.

För en komplett recension av Volkswagen Passat, som ni bör ha förstått vid det här laget är i mångt och mycket identisk med Passat Alltrack, föreslår jag att ni klickar på något av de blåmarkerade orden i denna text.

Fotnot: Prisskillnaden på 15 000 kronor avser Passat GTS (240 hk diesel) och Alltrack GTS. En Passat GT (190 hk diesel) med 4MOTION och DSG-lådan kostar lika mycket som en Passat Alltrack GT.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 4.0

Sammanfattning

Jag menar även att både en Passat och en Passat Alltrack i grund och botten knappast är något som får min puls att höjas men medan en vanlig Passat är en medelstark thaimaträtt är en Passat Alltrack en medelstark thaimaträtt med extra jordnötter. Den kommer att sälja oerhört väl just av denna anledning. Passaten passar den svenska marknaden som Högsta Växeln på Mantorp, och givetvis kommer de flesta att vilja ha maträtten med extra jordnötter. Just därför kommer nya Passat Alltrack att bli den nya supersvenska skogsmullen.