Test: Mazda MX-5

Mazda MX-5 2.0 Sport
Motor: 2.0-liters I4:a bensin, 160 hästkrafter, 200 newtonmeter, bakhjulsdrift.
Kraftöverföring: 6-växlad manuell växellåda.
Acceleration: 0-100 på 7.3 sekunder.
Toppfart: 214 km/h.
Mått (längd/höjd/bredd): 3915/1230/1735mm
Pris: 269 900 SEK (testbil cirka 275 500 SEK).

Mazda MX-5, också kallad Miata, har alltid ansetts vara bland de bästa bilarna att köra. Den första generationen kom 1989 och år 2015, med lanseringen av den fjärde generationen är det den mest sålda roadstern genom tiderna; nästan 1 000 000 MX-5:or har sålts. Med den senaste generationen har Mazda tillämpat en gram-filosofi som går ut på att skala bort så mycket vikt som möjligt från alla komponenter, även om det handlar om gram, för att i slutändan uppnå en så låg vikt som möjligt. Sannerligen ett exempel på många bäckar små. Detta har resulterat i att nya Mazda MX-5 väger 100 kilogram mindre än föregångaren. Det innebär alltså en tjänstevikt på strax över 1000 kilo. Att skicka en Mazda MX-5 på bantning är som att säga till Leif GW Persson att gå upp i vikt – det känns nästan lite orimligt. Men Mazda har byggt en bil som är lättare än en fjäder och frågan är om den lyckas leva upp till den gudalika statusen som tidigare generationer har etablerat. Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Mazda MX-5.

Exteriör: 9/10
Med nya Mazda MX-5 har Mazda försökt att gå ifrån de mjukare linjerna som föregångarna har präglats av som i sin tur klassat bilarna som så kallade frisörbilar. De känns som att de vill få till en mer aggressiv exteriör men samtidigt behålla de eleganta linjerna. Slutresultatet är en söt bil som surar över någonting. Det är lite som en upprörd hundvalp eller en blängande bebis. Det är utan tvekan en mycket attraktiv bil men den saknar det lilla extra som utseendet skulle behöva för att leva upp till vad bilen är kapabel till.

Interiör: 8/10
Det är minimalism som gäller i nya Mazda MX-5: allt för att hålla nere vikten. Ett exempel på denna mani är att man kan ta bort mugghållarna, något som förvisso är väldigt rimligt eftersom man ändå inte har tid med att förtära något att dricka bakom ratten på bilen. En Mazda MX-5 ska man köra med taket nere, året runt och det är egentligen kläder efter väder som gäller. Med värmen på fullt ös kan man faktiskt köra bilen även om det är istid utomhus. Det är möjligtvis när det är någon form av nederbörd som taket rimligtvis bör fällas upp. Det är då man stöter på ett problem. Det är nämligen så att under utvecklingsprocessen av nya MX-5 så frågade Mazda Gröna Lund: ”Vad är minimilängden för att få åka med alla era attraktioner?” och när svaret ”140 centimeter” kom så tänkte Mazda ”det låter rimligt” och vips så blev det så. Kör man med taket uppfällt på en Mazda MX-5 och är längre än en dvärg så måste man sitta som Quasimodo alternativt amputera skallen. Att bilen är japansk kan ha något att göra med det hela. Trotts denna detalj är det en oerhört förarorienterad kupé man befinner sig i och det är just taket nere som gäller.

Körglädje: 10/10
När man läser vad nya Mazda MX-5 har för specifikationer är det inte direkt siffror man går igång på. Egentligen ganska svaga. En Mazda MX-5 handlar lika mycket som fartresurser som inlandsisen. Att bilen endast har 160 hästkrafter är irrelevant då den väger mindre än ett sandkorn. En Mazda MX-5 handlar helt och hållet om hur den får en att må, hur den kan ta kurvor och om bilkörning som passion. Den dynamik som man som bilfantast egentligen suktar efter. Att det är en sugmotor på 160 hästkrafter innebär att den svarar ögonblickligen när man ens kommer i närheten av gasen – en turbo eller en kompressor saknar den direkta gasresponsen som en sugmotor erbjuder.

Den gram-filosofin som jag tidigare nämnde handlar inte enbart om att få ner vikten utan också om viktfördelningen som är helt perfekt: 50/50. Det vill säga att den främre halvan av bilen består av 50 procent av vikten och den bakre halvan likaså. Det är en bil som är byggd för att sprida glädje och som gör att man mer än gärna tar en omväg som sträcker sig till Rom när man i själva verket ska till Göteborg. Bilen är en så kallad momentbil, man kör den på landsväg och håller ett jämnt tempo istället för att trycka plattan i mattan för att sedan tvärnita när det kommer en kurva. Nya Mazda MX-5 förespråkar att man ska köra som en flod rinner, på ett väldigt flytande vis. 

Växellådan är den bästa jag någonsin varit med om och man klickar i växel efter växel och sensationen är lika ljuvlig gång på gång på gång. Den briljanta växellådan i symbios med ett motorljud som kan liknas vid en gammal brittisk roadster förvandlar varje dag till en enastående dag. Trots att styrningen är elektrisk istället för hydraulisk är feedbacken enorm och man kan verkligen precisera var någonstans framhjulen befinner sig. Varenda liten detalj på denna bil är till för att optimera upplevelsen bakom ratten. Att bilen har bakhjulsdrift gör det till en leksak av rang. Till skillnad från framhjulsdrivna bilar som exempelvis en Volkswagen Polo GTI eller en Seat Leon Cupra så kan man inte köra in i valfri kurva i valfri hastighet oavsett om man är är en professionell racerförare eller en fartkåt slyngel. Det är nämligen så att en Mazda MX-5 kräver att man som förare är väldigt kompetent om man ska köra bilen till dess fulla potential.

Det är absolut en tillåtande bil men den är samtidigt väldigt villig av sig. Man kan få sladd hur lätt som helst och det är en perfekt bil att öva på eftersom den är så lättmanövrerad till skillnad från en Mercedes-AMG GT S. Det är med andra ord en bil som har förmågan att sladda och köras lite mer dynamiskt men den kräver samtidigt att föraren är pigg och fräsch och kan hantverketDet är i vilket fall som helst en bil som lyder ens minsta vink så länge man är bestämd av sig. och att den är så liten och lätt gör att den kan byta riktning snabbare än vad en kolibri flaxar med sina vingar. Det spelar ingen roll om man kör den på landsväg eller inne i stan, man kan ändå utnyttja varenda hästkraft och egentligen är det väl bara på motorvägen där den upplevs som mindre trevlig men eftersom resan är målet i en bil som denna lär man ändå ta landsvägen dit man ska.

Valuta för pengarna: 10/10
En Mazda MX-5 är ren körglädje och är ett tillskott till marknaden för de som har en kärlek till bilkörning. För det man betalar finns det inget som slår en bil som denna och även om man rör sig upp i prisklasser är en Mazda MX-5 en betydligt roligare bil än en BMW i8 eller en Audi TT. Älskar man bilkörning och inte har en Mazda MX-5 i garaget är man egentligen helt ute och cyklar.

Relativ praktikalitet: 7/10
Det råder ingen tvekan om att en Mazda MX-5 är lika praktisk som ett genomskinligt tält i det stora hela. Tar man dock hänsyn till det faktum att det är en weekend-bil duger den mer än väl – den får plats med minst två weekendväskor i bagageluckan, den har ett litet fack för värdesaker bakom bilens ockupanter och är lättare att parkera än en moped. Taket fäller man upp och ner manuellt vilket man kan göra inom loppet av en sekund sittandes i bilen. Det är minst lika lätt som att sätta på en mössa. För att vara en leksak är den oerhört praktiskt faktiskt.

Ha-begär: 10/10
Är denna bil högst upp på min shoppinglista över bilar? Svaret på den frågan är ja och faktum är att om man älskar bilar och bilkörning så finns det inget vettigare att göra än att köpa en sprillans ny Mazda MX-5 med passande utstyrsel som på bilden nedan.

Relativ prestanda: 10/10
Prestanda handlar inte enbart om siffror utan också om kördynamik samt liknande egenskaper. Med en tjänstevikt på strax över 1000 kilogram och bakhjulsdrift samt 160 hästkrafter är Mazda MX-5 absolut inte potatissäck på prestandafronten. Det är dock inte det som är det viktiga utan det viktiga är bilens förmåga att ta sig igenom kurva efter kurva. Den perfekta viktfördelningen gör att bilen är lika förutsägbar som tiden och den låga vikten gör att bilen är mer snabbfotad än en steppdansare. Det är en sportbil för gemene man och den möjliggör definitionen av körglädje för alla.

Personlighet: 10/10
Det som gör en bil briljant är dess förmåga att omvandla en maskin som tar en från punkt A till punkt B till att ha samma innebörd i ens liv som en människa. Det är när man ser en bil som en människa och börjar älska den som den är perfekt trots att den har smärre defekter – precis som en människa Det är anledningen till att det finns folk som kör runt i amerikanska bilar från 50-talet: det är inte för att de är perfekta bilar utan för att de är perfekta i deras ögon och för att de älskar bilarna. En Mazda MX-5 faller under min definitionen av en perfekt bil. Det är en bil som man saknar, som får en att må bra och som man i slutet av varje dag tar sig en titt på och konstaterar att man verkligen älskar den bilen. Vissa bilar är som hundvalpar men en Mazda MX-5 är snarare som ett barn.

Motorljud: 10/10
Utan varken turbo eller kompressor är ljudet som en Mazda MX-5 avger ”au natural” som man kan kalla det. Som jag redan konstaterat är det som en gammal brittisk roadster och ljudet är oerhört behagligt. Det är ett motorljud som heter duga och som är pricken över i:et när det kommer till körupplevelsen. Mazda har sannerligen begripit att ett bra motorljud är extremt viktigt och upplevelsen förgylls med det de lyckats skaka fram.

Komfort: 7/10
Skulle man rabbla upp bilar som man anser vara bekväma skulle inte Mazda MX-5 hamna högst upp på den listan. Ur en förarsynvinkel är bilen oklanderlig – det är ett ergonomiskt mästerverk. Man kan dock inte bortse från det faktum att bilen inte kan köras med taket uppfällt om man inte vill gå på en livslång morfinkur för att dämpa smärtorna i skulderpartiet. Utöver det är det egentligen inga problem, man sitter skönt – även som passagerare – och att köra bilen en hel dag på landsväg skulle absolut inte leda till några problem komfortmässigt. Det är en extremt låg bil så om man är gammal och skröplig kommer man tveklöst ha problem med att ta sig både in och ut men man kan lugnt konstatera att det är värt mödan.

Totalt: 91/100
 Alla bilar som tillverkas fyller en viss funktion. En Volvo XC90 byggs för att visa Volvos nya väg framåt, en BMW X5 M för att kunna slussa en familj så snabbt som möjligt och en Audi A8 L för att man inte vet om man vill köra en bil eller bli körd. En Mazda MX-5 är helt inriktad på att vara så felfri som möjligt ur en förarsynpunkt. Det är en bil som byggs för alla de som älskar bilkörning och bilar mer än allt annat. Det är en bil som visar aktning för de som är mer intresserade av att faktiskt köra en bil än att färdas från ena punkten till den andra. Mazda ska ha en eloge för att de bevärdigar oss bilfantaster med en sådan exceptionellt bra bil. Jag kan inte nog understryka hur extremt perfekt nya Mazda MX-5 är. Efter varje tur satt jag med hakan i knät och med glädjetårar nedströmmande på kinderna. Man får rysningar över hur ruggigt bra den är att köra. Mazda MX-5 visar att man inte behöver lägga multum på en bil för att den ska vara helt fulländad. Hästkrafter är inte svaret på allt och de med en större själsförmögenhet än andra har redan insett det. Mazda MX-5 – ett exempel på helig perfektion.

Betyg

Exteriör:
Interiör:
Körglädje:
Valuta för pengarna:
Relativ praktikalitet:
Ha-begär:
Relativ prestanda:
Teknik:
Motorljud:
Komfort:
Total poäng: 4.4

Sammanfattning

Jag kan inte nog understryka hur extremt perfekt nya Mazda MX-5 är. Efter varje tur satt jag med hakan i knät och med glädjetårar nedströmmande på kinderna.