BMW i8
Motor:
 1.5-liters 3-cylindrig bensin, 231 hk, 320 nm + elektrosynkronmotor, 131 hk, 250 nm. Totalt: 362 hästkrafter, 570 newtonmeter, fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 4,4 sek
Toppfart: Begränsad till 250 km/h
Längd: 4689 mm
Pris: 1 359 000 SEK (Testbil cirka 1 400 000 SEK)

Framtidens sportbil. Den benämningen ger BMW själva i8:an. Ett laddhybridmonster som omdefinierar sportbilar och ger en inblick på vad som komma skall från “den ledande biltillverkaren på hållbarhet” – Tesla kan slänga sig i väggen. För oss motorfantaster ser det tveklöst ljust ut. Är i8:an bevis på att man inte behöver oroa sig för att strängare förordningar tar död på prestandamaskinen i bilformat? Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera BMW i8.

Exteriör: 10/10
Att kalla BMW i8 för snygg nyttjar samma logik som när man säger att en gaffel är söt. Givetvis finns det snygga drag men det adjektiv som klär i8:an bäst är häftig. Den har en design som genuint är förstummande vilket man påminns om varenda gång man tittar i  ytterbackspeglarna då man ser de magnifika höfterna. En BMW i8 agerar kameramagnet och väcker intresse precis överallt. Glider man runt i stan vänder sig bokstavligt talat alla om förutom medelålders män i fina bilar – man ser verkligen hur de tvingar sig själv att titta rakt fram. Uppskattningsvis togs det tiotusentals bilder på i8:an under vår vecka med den. Det är förståeligt varför – måsvingedörrar och ett utseende som skriker framtidsvision. Den är lika futuristisk som tanken bakom tidsmaskiner. Varenda gång som man stannar till någonstans – vare sig det är
på en mack eller en parkeringsplats – kommer det en armé av individer som vill titta, känna och klämma och ställa oändligt med frågor om bilen. Det är tveklöst den häftigaste bilen som för närvarande finns tillgänglig på marknaden DSC01999och trots det konceptliknande utseendet som kan anses vara “för mycket” tyckte majoriteten av personer man samtalade med att bilen var oerhört smakfull och “cool” istället för “skrytig”. Det är en pojkdrömsbil som är som byggd till att finnas på affischer och det är nog därför den mottages så positivt. Den är minst sagt unik.

Interiör: 8/10
BMW är experter på interiörer. i8:an är givetvis inget undantag men saknar det BMW-i8_2015_1024x768_wallpaper_a6där lilla extra som resten av bilen erbjuder. Sätena är snygga och med fullutrustningspaketet Pure Impulse var säkerhetsbältena blåa – exakt i samma nyans som bilens lack – och en rad detaljer välkomnade en när man satte sig i bilen som exempelvis stolsprägling med i8-emblemet. Man sitter oerhört långt ner och ibland får man för sig att man sitter i ett rymdskepp.

Körglädje: 10/10
De som följer oss på Instagram vet att vi begav oss till Trollstigen i de norska fjordarna med i8:an. En drömresa utan dess like och att vi valde i8:an som kompanjon på denna magiska resa var ett av vårt livs bästa beslut. När ingenjörerna på BMW diskuterade acceleration var det någon som visade upp en mattebok och slog upp kapitlet med linjära ekvationer – “såhär ska det kännas” och vips så blev det så. Den är flyhänt både i stadstrafik och på landsväg och är en typisk bil som man bara kör och kör och kör. Man tar mer än gärna den långa vägen hem om man säger så.

Valuta för pengarna: 10/10
Köper man en i8:a köper man mer än en sportbil. Man köper en bit av framtiden. Hur fånigt det än må låta är det sanningen. För de spekulanter som tittar på en i8 är det onekligen så att en Porsche 911, en Jaguar F-Type eller en Mercedes-AMG GT också väcker intresse. Den fundamentala skillnaden är givetvis drivlinan – laddhybrid möter klassiska förbränningsmotorer – men
utöver det finner man också ett helt nytt koncept. BMW har gjort med i8:an det som Ferrari, Mclaren och Porsche gjort med LaFerrari, P1 och 918 och omvandlat miljöaspekten av bilindustrin till något galet och eftertraktat.DSC01986

Relativ praktikalitet: 6/10
Nej, man köper inte en BMW i8 för att man ska hjälpa faster att flytta. Men faktum kvarstår att en BMW i8 har en bagagelucka som bokstavligt talat rymmer laddningskabeln och en mindre weekend-väska. Utöver det utsätts allt i bagageluckan för brandfara eftersom förbränningsmotorn är placerad baktill. Dessutom smälte limmet som fäster listen i själva luckan. Det positiva är att man kan använda utrymmet som torktumlare – bokstavligt talat. Baksätena är inte till för att slussa människor utan för att husa väskor och dylikt. På en 25-mils resa med en fullvuxen man i baksätet tvingades han amputera benet efter det utvecklat narkolepsi. Sedan kommer man till dörrarna – ska man parkera BMW-i8_2015_1024x768_wallpaper_aebilen på en parkering måste man se till så att man ställer sig längst ut med förardörren utåt. Ställer man sig mellan några bilar eller på en plats där risken finns att människor parkerar – med andra ord alla p-platser bortsett från de på kanterna – kommer man varken in eller ut ur bilen. Med dörrarna öppna blir bilen ungefär 15 meter bred. Bilen kan förresten inte köras med dörrarna öppna – vi testade utan att lyckas. För två personer med packning går det absolut att framföra bilen komfortabelt men man får tyvärr vara oerhört selektiv om man beslutar sig för att storhandla.

Ha-begär: 10/10
Varje vecka kör vi på Högsta Växeln ett flertal nya bilar. Det finns även många bilar som man absolut inte skulle tveka på att slå till på om man hade nog med kapital men ingen bil har väckt mitt intresse mer. Sakta men säkert har BMW lyckats förtrolla mig bil efter bil – M135i och M4 Cabriolet är två praktexempel – och jag skulle ljuga om jag inte erkände att BMW är väldigt högt upp på min lista över favoritbilmärken. Men med BMW i8 har mitt tvättäkta intresse övergått från normalt till oroväckande. Jag drömde om i8:an strax efter DSC01820vilämnade tillbaka den och när jag vaknade och insåg att den inte var i min ägo rann det en tår ner för min kind. Det finns inte en bil jag mer gärna skulle vilja ha av de bilar jag suttit bakom ratten på. Det är en mer överkomlig version av hyperbilarna jag tidigare nämnde från Ferrari, Mclaren och Porsche.

Relativ prestanda: 10/10
Det finns inga direkta konkurrenter till BMW i8. Givetvis finns det bilar med liknande prestanda och niche men faktum kvarstår att de andra bilarna med laddhybrid-drivlinor kostar cirka tio gånger mer. Det är verkligen som BMW säger framtidens sportbil. Det är fascinerande hur man i ena sekunden kan glida runt ljudlöst i stan utan en gråtande plånbok och i andra kan man omdefiniera eco-driving. För i en BMW i8 är det miljövänliga sättet att köra på med plattan i mattan. När man har bilen i sportläget och nyttjar alla 362 hästkrafter laddar man även batteriet så att man kan köra helt på el när man exempelvis sitter fast i kö. Det lönar sig alltså att köra som en reinkarnation av Ayrton Senna. Bromsarna fungerar – tack och lov – helt förträffligt och med en acceleration som bokstavligt talat inspirerades av en linjal behöver bilen aldrig andrum. En 8-hästkrafters elmotor finns på plats för att förinta det glapp som finns hos förbränningsmotorer – att vid varje växel behöva andas – vilket i sin tur resulterar i att man oavsett hastighet och varvtal får en spark i baken. Det är som ett flygplan precis när det ska lämna marken. Även om dubbelkopplingslådor också har en nästintill linjär acceleration har jag fortfarande inte mött något som liknar i8:ans helt enastående prestanda. Det är beroendeframkallande och helt magnifikt. Med tanke på fyrhjulsdriften är det svårt att få sladd på bilen och det känns inte riktigt som att det är bilens kopp te. Fördröjningen mellan att man trycker gasen i botten och att bilen far till en annan dimension är verkligen icke-existerande.DSC01957

Personlighet: 9/10
“Har de rökt på?” kanske ni tänker när ni ser att i8:an fått ett sådant högt betyg i personlighet. Svaret är absolut inte då det inte går att kombinera med bilkörning. BMW i8 är som välartad hund som ibland får för sig att bete sig spralligare än en sprattelgubbe. Det är en bil som tar hand om en och som man saknar. Varje gång man lägger ögonen på den och akrobatiskt tar sig in i bilen infinner sig renodlad glädje. Man hamnar i symbios med bilen och den blir som en förlängning av en själv. Framtiden erbjuder tydligen en rejäl dos personlighet.

Motorljud: 9/10
Det är svårt att betygsätta en laddhybrid. Mer därtill är det motorljud man hör i kupén artificiellt och kommer direkt från högtalarna. Det är inte något som stör mig för det låter helt förträffligt och även utifrån låter den trecylindriga motorn inte alls särskilt pjåkig. BMW har förmodligen anlitat akustikavdelningen på Münchenuniversitetet för att lyckas med det. Att bilen är tystare än en stum gädda när man kör den på el är en sinnesförnimmelse som resolut höjer betyget. Gasen i botten i sportläget resulterar i en samlevnad mellan elljudsilandet samt förbränningsmotorvrålet. Ett sanslöst sensationellt sorl.

Komfort: 7/10
BMW i8 är inte vad man skulle kalla en bekväm bil. Sätena är hårda och efter en sträckkörning på 15 timmar kan man säga att det märktes. Att ta sig in och ut kräver akrobatiska färdigheter och ett diplom från Cirkus Cirkör och att ha kjol eller tighta byxor rekommenderas inte. Den kommer även in en hel del ljud i kupén i motorvägshastigheter. Det som ger plus i kanten är BMW ConnectedDrive och närmare bestämt Concierge Service som sannerligen lämpar sig för en bil i denna prisklass. Vi har testat detta system i BMW i3 DSC01914samt i en bil vi har denna vecka – BMW X5 M. Det är som en personlig assistent – man ringer och så svarar något med den standardiserade hälsningsfrasen och tjänsten har som främsta syfte att hjälpa till med navigation. Man kan dock även boka hotell, kolla filmtider på bio eller fråga om vädret. Eller så gör man det vi på Högsta Växeln gjorde – pladdrade på om allt mellan himmel och jord vilket man också kan göra. Det underlättar sannerligen och är egentligen något alla med en BMW borde införskaffa. Hälsa till Lilli, Priscilla eller Sophia från Högsta Växeln så får ni pluspoäng. “Svar på allt” enligt BMW och en oerhört trevlig touch som förtjänar mer uppmärksamhet.


Totalt: 89/100
BMW i8 omdefinierar begreppet “miljöbil” och “eco-driving”. När jag stannade vid en mack kom en man med en Porsche 911 Turbo från 1986 – en sann “widowmaker” – och sa att om han hade köpt en ny sportbil hade han gjort som jag och köpt en i8 för att “om 10 år får jag nog inte köra min pärla” – allt innan jag hann förklara att det var en pressbil. Det han säger att tyvärr kanske sant. Med den stundande implementeringen av miljökrav efter miljökrav tvingas biltillverkarna att ta till sig drastiska åtgärder för att vi som har en passion för bilar och bilkörning inte ska ge upp hoppet. BMW i8 är ett försök att visa vad framtiden har att erbjuda och det lär inte dröja länge förrän alla BMW:s bilar kommer att nyttja samma teknologi. Vi kan inte göra annat än att gilla läget och säga hejdå till mullrande V8:or och säga hej till trecylindriga motorer med turbo som har en elmotor som bästa vän. BMW i8 är en bil som förvandlar miljömedvetenhet från något för obskyra bohemer till något som är spännande och sätter fart på endorfinerna. Vi har sagt det förr och vi säger det igen – framtiden ser ljus ut och vi längtar redan. BMW i8 – den perfekta paradoxen.

Marcus Berggren
marcus.berggren@hogstavaxeln.com

Chefredaktör och medgrundare. Bosatt i Miami och har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.