Test: BMW i8

BMW i8
Motor:
 1.5-liters 3-cylindrig bensin, 231 hk, 320 nm + elektrosynkronmotor, 131 hk, 250 nm. Totalt: 362 hästkrafter, 570 newtonmeter, fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 4,4 sek
Toppfart: Begränsad till 250 km/h
Längd: 4689 mm
Pris: 1 359 000 SEK
(Testbil cirka 1 400 000 SEK)

Framtidens sportbil. Den benämningen ger BMW själva i8:an. Ett laddhybridmonster som omdefinierar sportbilar och ger en inblick på vad som komma skall från ”den ledande biltillverkaren på hållbarhet” – Tesla kan slänga sig i väggen. För oss motorfantaster ser det tveklöst ljust ut. Är i8:an bevis på att man inte behöver oroa sig för att strängare förordningar tar död på prestandamaskinen i bilformat? Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera BMW i8.

Att kalla BMW i8 för snygg nyttjar samma logik som när man säger att en gaffel är söt. Givetvis finns det snygga drag men det adjektiv som klär i8:an bäst är häftig. Den har en design som genuint är förstummande vilket man påminns om varenda gång man tittar i  ytterbackspeglarna då man ser de magnifika höfterna. En BMW i8 agerar kameramagnet och väcker intresse precis överallt.

Glider man runt i stan vänder sig bokstavligt talat alla om förutom medelålders män i fina bilar – man ser verkligen hur de tvingar sig själv att titta rakt fram. Uppskattningsvis togs det tiotusentals bilder på i8:an under vår vecka med den. Det är förståeligt varför – måsvingedörrar och ett utseende som skriker framtidsvision. Den är lika futuristisk som tanken bakom tidsmaskiner.

Varenda gång som man stannar till någonstans – vare sig det är på en mack eller en parkeringsplats – kommer det en armé av individer som vill titta, känna och klämma och ställa oändligt med frågor om bilen. Det är tveklöst den häftigaste bilen som för närvarande finns tillgänglig på marknaden och trots det konceptliknande utseendet som kan anses vara ”för mycket” tyckte majoriteten av personer man samtalade med att bilen var oerhört smakfull och ”cool” istället för ”skrytig”. Det är en pojkdrömsbil som är som byggd till att finnas på affischer och det är nog därför den mottages så positivt. Den är minst sagt unik.

BMW är experter på interiörer. i8:an är givetvis inget undantag men saknar det där lilla extra som resten av bilen erbjuder. Sätena är snygga och med fullutrustningspaketet Pure Impulse var säkerhetsbältena blåa – exakt i samma nyans som bilens lack – och en rad detaljer välkomnade en när man satte sig i bilen som exempelvis stolsprägling med i8-emblemet. Man sitter oerhört långt ner och ibland får man för sig att man sitter i ett rymdskepp.

De som följer oss på Instagram vet att vi begav oss till Trollstigen i de norska fjordarna med i8:an. En drömresa utan dess like och att vi valde i8:an som kompanjon på denna magiska resa var ett av vårt livs bästa beslut. När ingenjörerna på BMW diskuterade acceleration var det någon som visade upp en mattebok och slog upp kapitlet med linjära ekvationer – ”såhär ska det kännas” och vips så blev det så. Den är flyhänt både i stadstrafik och på landsväg och är en typisk bil som man bara kör och kör och kör. Man tar mer än gärna den långa vägen hem om man säger så.

Köper man en i8:a köper man mer än en sportbil. Man köper en bit av framtiden. Hur fånigt det än må låta är det sanningen. För de spekulanter som tittar på en i8 är det onekligen så att en Porsche 911, en Jaguar F-Type eller en Mercedes-AMG GT också väcker intresse. Den fundamentala skillnaden är givetvis drivlinan – laddhybrid möter klassiska förbränningsmotorer – men utöver det finner man också ett helt nytt koncept. BMW har gjort med i8:an det som Ferrari, Mclaren och Porsche gjort med LaFerrari, P1 och 918 och omvandlat miljöaspekten av bilindustrin till något galet och eftertraktat.

Nej, man köper inte en BMW i8 för att man ska hjälpa faster att flytta. Men faktum kvarstår att en BMW i8 har en bagagelucka som bokstavligt talat rymmer laddningskabeln och en mindre weekend-väska. Utöver det utsätts allt i bagageluckan för brandfara eftersom förbränningsmotorn är placerad baktill. Dessutom smälte limmet som fäster listen i själva luckan.

Det positiva är att man kan använda utrymmet som torktumlare – bokstavligt talat. Baksätena är inte till för att slussa människor utan för att husa väskor och dylikt. På en 25-mils resa med en fullvuxen man i baksätet tvingades han amputera benet efter det utvecklat narkolepsi. Sedan kommer man till dörrarna – ska man parkera bilen på en parkering måste man se till så att man ställer sig längst ut med förardörren utåt.

Ställer man sig mellan några bilar eller på en plats där risken finns att människor parkerar – med andra ord alla p-platser bortsett från de på kanterna – kommer man varken in eller ut ur bilen. Med dörrarna öppna blir bilen ungefär 15 meter bred. Bilen kan förresten inte köras med dörrarna öppna – vi testade utan att lyckas. För två personer med packning går det absolut att framföra bilen komfortabelt men man får tyvärr vara oerhört selektiv om man beslutar sig för att storhandla.

BMW i8 omdefinierar begreppet ”miljöbil” och ”eco-driving”. När jag stannade vid en mack kom en man med en Porsche 911 Turbo från 1986 – en sann ”widowmaker” – och sa att om han hade köpt en ny sportbil hade han gjort som jag och köpt en i8 för att ”om 10 år får jag nog inte köra min pärla” – allt innan jag hann förklara att det var en pressbil. Det han säger att tyvärr kanske sant.

Med den stundande implementeringen av miljökrav efter miljökrav tvingas biltillverkarna att ta till sig drastiska åtgärder för att vi som har en passion för bilar och bilkörning inte ska ge upp hoppet. BMW i8 är ett försök att visa vad framtiden har att erbjuda och det lär inte dröja länge förrän alla BMW:s bilar kommer att nyttja samma teknologi. Vi kan inte göra annat än att gilla läget och säga hejdå till mullrande V8:or och säga hej till trecylindriga motorer med turbo som har en elmotor som bästa vän.

BMW i8 är en bil som förvandlar miljömedvetenhet från något för obskyra bohemer till något som är spännande och sätter fart på endorfinerna. Vi har sagt det förr och vi säger det igen – framtiden ser ljus ut och vi längtar redan. BMW i8 – den perfekta paradoxen.

Betyg

Exteriör:
Interiör:
Körglädje:
Valuta för pengarna:
Relativ praktikalitet:
Ha-begär:
Relativ prestanda:
Teknik:
Motorljud:
Komfort:
Total poäng: 4.5

Sammanfattning

MW i8 är en bil som förvandlar miljömedvetenhet från något för obskyra bohemer till något som är spännande och sätter fart på endorfinerna. Vi har sagt det förr och vi säger det igen - framtiden ser ljus ut och vi längtar redan. BMW i8 - den perfekta paradoxen.