Test: Volkswagen Golf Alltrack

Volkswagen Golf Alltrack 2,0 TDI SCR 200 (2021)
Motor: Tvärställd 4-cylindrig 2,0 TDI dieselmotor. 200 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 7,1 sekunder
Toppfart: 229 km/h
Vikt: 1704 kg
Mått (längd/bredd/höjd):
4640/1800/1510 mm
Pris: 357 000 SEK (Testbil cirka 457 000 SEK)

När den senaste och åttonde generationen av Volkswagens historiskt bäst säljande modell får tillägget Alltrack innebär det att receptet som först användes på Golf Country under tidigt 90-tal plockas fram ännu en gång. Det innebär att markfrigången ökats något, fyrhjulsdrift adderats och att stryktåliga plastdetaljer finns lite varstans. Vi begav oss till fjällen och la i Högsta Växeln för att reda ut om receptet fortfarande är framgångsrikt. 

Det första man slås av när man ser Volkswagen Golf Alltrack är den spygröna färgen som gör att den sticker ut bland alla andra bilar i Sälen som mest verkar inspirerats av en svartvit film. Färgen poppar verkligen i kontrast till den vita snön och i kombination med de svarta plastskärmarna runt hjulhusen känns det som att bilen har i sin självklara plats i den svenska fjällmiljön. Alltrack-kostymen medför ett betydligt biffigare uttryck jämfört med den annars ganska timida auran som vanliga Golf förmedlar. Känslan av att inte en enda snödriva kan sätta stopp för fordonet är påtaglig. 


Bortser man från de digitala inslagen i interiören erbjuds komfortabla säten som gör att man klarar av att beta av många mil på vägarna. Alla tänkbara praktiska behov som en familj kan tänka sig ställa tillgodoser Golf Alltrack med bravur. Benutrymmet är tillräckligt för att vilken diktator som helst hade känt sig som hemma, så länge alla ytor draperades i något exklusivt material, förslagsvis från något utrotningshotat djur.

Bagageutrymmet sväljer likt en blåval det mesta som kommer i dess väg och att få med sig både pjäxor och skidkläder till en hel familj kommer inte att vara ett problem eftersom bagageutrymmet rymmer över 600 liter. Om vi sedan kikar in bakom de spygröna dörrarna finner vi den numera typiska inredningen för Volkswagen-koncernens mellansegmentsbilar. Dessvärre är utförandet precis lika dåligt som vi numera är vana vid med kontinuerliga buggar och fler sammanbrott än vad en mentalsjuk presterar.

Den totala rädslan för fysiska knappar medför att jag flera gånger får rikta alltför mycket fokus mot touchknapparna som både saknar belysning och haptisk feedback. Testbilen är dock bestyckad med de konventionella rattknapparna som fungerar alldeles utmärkt vilket förmildrar upplevelsen något. 

Markfrigången är bara marginellt högre än hos den vanliga Golfen men den extra höjden bidrar alltjämt till att bilen upplevs som mer komfortabel. Den fina chassibalansen gjorde att resan upp till Sälen klarades av utan några bekymmer. Golf Alltrack med den stora dieselspisen kommer verkligen till sin rätt på långfärder och snitthastigheten kan hållas hög samtidigt som förbrukningen håller sig på behaglig nivå.

Trots att chassit är något högre är fortfarande styrningen tillräckligt direkt för att bjuda in till en underhållande körupplevelse. Jämför man med diverse SUV:ar i samma prisklass är skillnaden milsvid. I de högbyggda fordonen känns det titt som tätt som att man ska välta av vägen medan Golfen går att pressa med bibehållet förtroende vilket spelar varje bilälskande person i händerna.

Den starka dieselmotorn i kombination med det snabbtänkande fyrhjulsdriftssystemet från Haldex gör att man tar sig den sista biten upp till stugan även under den värsta snöstormen. Dessvärre fick vi inte möjligheten att testa bilen i någon snöstorm men alltjämt tog sig Golfen en bit upp i skidbacken som var täckt i mjuk, nästintill slushliknande snö vilket är imponerande på alla sätt och vis. 

Volkswagen Golf Alltrack bjuder på massvis med fördelar om man bortser från det bristfälligt utformade infotainmentsystemet. Trots detta har jag svårt att se hur modellen kommer att kunna bli en succé. Kombikonceptet och dieselmotor är en kombination som bjuder på utsökta egenskaper ur ett rent funktionellt perspektiv men det går inte att förneka att köparna i allt högre utsträckning väljer SUV:ar och att dieselmotorerna blivit så smutskastade de senaste åren att allt färre väljer att köpa dem.

På sätt och vis kan man se den senaste utgåvan av Golf i Alltrack-kostym som en slags grande finale för det recept som kommit att definiera den optimala familjebilen de senaste decennierna. Nästa version kommer antagligen att bjuda på en betydligt mer elektrifierad och digitaliserad upplevelse på både gott och ont.

Betyg

Helhet:
Total poäng: 4.0

Sammanfattning

Volkswagen Golf Alltrack är en fenomenal bil för varje familj som inte behöver åka runt bland trädtopparna med ett batteripaket under fötterna. Dieselmotorn ligger visserligen inte i linje med Miljöpartiets policy men levererar alltjämt råstyrka mil efter mil utan att kräva frustrerande laddpauser i gengäld. Fyrhjulsdriften levererar utmärkt grepp i alla tänkbara situationer, till och med uppför skidbacken. Bagageutrymmet rymmer alltifrån alpinlandslagets alla pjäxor till handlingskassarna vid veckohandlingen men man får se upp för det, inte helt färdigutvecklade, infotainmentsystemet.