Test: Volkswagen Golf R Sportscombi

Volkswagen Golf R Sportscombi 2.0 TSI 4MOTION BlueMotion Technology
Motor:
 2.0-liters 4-cylindrig bensin, 300 hk, 380 newtonmeter, fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 5.1 sek
Toppfart: Begränsad 250 km/h
Längd: 4562 mm
Pris: 405 500 SEK
(Testbil cirka 535 900 SEK)

Volkswagen Golf R har vi redan kört och är en av de högst betygsatta bilarna i Högsta Växelns historia. Denna gång har vi lagt vantarna på Sportscombi-versionen som i stort sett är samma bil men med mer bagageutrymme; även axelavståndet är det samma. Är Volkswagen Golf R Sportscombi det ultimata bilvalet? Symbiosen mellan praktikalitet och prestanda i ett överkomligt format är onekligen något man gärna suktar efter. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera Volkswagen Golf R Sportscombi.

Diskret är det adjektiv som passar Golf R Sportscombi absolut bäst. Bilen vi fick låna var svart vilket gör att man sannerligen måste vara biltokig för att se att det är en best på 300 hästkrafter man har framför sig. De fyra utblåsen, fälgarna och givetvis ljudet är det enda som gör att bilen utmärker sig från mängden. Annars ser den helt enkelt ut som vilken Svensson-Volkswagen som helst – det var även några som trodde att det var en Passat. Det bör tilläggas att de inte längre ingår i min bekantskapskrets. Den ser dock väldigt bra ut – jag föredrar den ’vanliga’ Golf R:en men skulle jag behöva extra utrymme är valet självklart.

Som man börjat förvänta sig när det kommer till Volkswagens är interiören helt fantastisk på Golf. Det faktum att bilen vi fick låna hade sportstolar och nästintill var maxutrustad bidrog bara till perfektionen. Infotainment-systemet är som vanligt oerhört lättanvänt och ser fantastiskt ut. Stolarna går att justera så att man alltid har nog med stöd när man väljer att slunga in bilen i kurvor i obscena hastigheter. Ratten är bra storlek och allt känns högkvalitativt.

Golf R Sportscombi har samma axelavstånd som syskonet Golf R och även om den gör 0 till 100 hela 0,2 sekunder långsammare fallerar den inte det minsta när det kommer till körglädje; de känns identiska när det kommer till upplevelsen bakom ratten. Det innebär alltså att det känns som att man befinner sig i en kanonkula som släpps från termosfären när man trycker plattan i mattan. Växellådan är dubbelkopplad vilket innebär att den aldrig behöver pusta ut på samma sätt som i en BMW M135i – växlingarna sker oerhört mjukt och linjärt.

De fyra utblåsen gör som sagt att man hör explosioner från bakpartiet vid varje uppväxling och 4MOTION-systemet bidrar till att man bokstavligt talat har oändligt med grepp. Man kan ta alla kurvor i så höga hastigheter att man upplever fler G-krafter än en stridspilot. Det är verkligen helt otroligt. Motorn mullrar i alla hastigheter och det gör att man bara vill trycka pelle i botten gång på gång på gång. Det spelar ingen roll om man ska storhandla eller om man åker på landsväg – man kommer alltid att kliva ur bilen med ett leende på läpparna.

På så vis är det en livsfarlig bil eftersom man gång på gång försöker att trotsa fysikens lagar och en dag kommer det att gå lite för långt. Väljer man att ha bilen i ”normal”-läget kan man sätta vem som helst bakom ratten utan att de ens har den blekaste aning om att det lurar 300 hästar under huven. Det är en sån fruktansvärd mängd prestanda som är så lättillgänglig – Golf R tillåter en att köra som en racerförare utan att man straffas. Den uppmanar till det på ett säkert vis och vill att man kliver ut på samma sätt som man klev in i bilen istället för att bli framklippt av brandmän när man gör sig nära bekant med ett träd. En schizofren bil fast som endast har positiva sidor. Ska du köra mormor till sjöhistoriska? Inga problem. Vill du bränna runt Nürburgring på strax över 8 minuter? Det går det med.

En Golf för över en halv miljon kommer alltid att förbli absurt. Om inte Golf R400 kommer till Sverige. Oavsett är det hiskeligt mycket pengar men då ska man inte glömma bort vad man faktiskt får för pengarna. En familjekombi med 300 hästkrafter och fyrhjulsdrift – kapabel till att accelerera från 0 till 100 på 5,1 sekunder och som får 150 kilometer i timmen att framstå som 7.

En toppfart begränsad till 250 och 200 kilometer i timmen lika tillgängligt som kondomer på en ungdomsmottagning. Allt detta samtidigt som man lassa på rejält med gepäck och barn eller köra massa skrot till tippen. En bil som har allt och lite till och som kryddar till den tråkiga vardagen som ”Svensson-livsstilen” präglas av.

Har man bilen i ”normal”-läget är den som vilken Golf som helst. Visserligen är stötdämpningen lite väl hård för motorvägsbruk men samtidigt ska man tänka på att det är en Golf med epiteten R. Den har som sagt schizofrenetiska tendenser och kan antingen vara en helt vanlig bil som är oerhört lättkörd samtidigt som att den kan vara en arg best. Det är lite som en varulv.

Volkswagen Golf R Sportscombi är en briljant sammanjämkning mellan nästintill stollig prestanda som är helt enormt lätt att hantera. Det faktum att den även kan husa en hel del passagerare och packning samtidigt som det fortfarande är en bil som konkurrerar med katapulten på Gröna Lund gör den även rationell i våra ögon. Det är en sanslöst bra bil som gladeligen även är överkomlig. Det är bevis på att man kan inkorporera alla aspekter som en bil behöver i ett och samma bylte. Golf R Sportscombi – gör köpet av en bil till familjen till något enastående.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 4.0

Sammanfattning

Volkswagen Golf R Sportscombi är en briljant sammanjämkning mellan nästintill stollig prestanda som är helt enormt lätt att hantera. Det faktum att den även kan husa en hel del passagerare och packning samtidigt som det fortfarande är en bil som konkurrerar med katapulten på Gröna Lund gör den även rationell i våra ögon.