Audi Q7 3.0 TDI quattro tiptronic
Motor: 3.0-liters, turbodiesel, V6, 272 hästkrafter, 630 newtonmeter.
Kraftöverföring: 8-växlad automatlåda, fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 6.3 sekunder.
Toppfart: 234 km/h
Mått (längd/höjd/bredd): 5052/1740/2212 mm
Pris: 614 000 SEK (testbil cirka 900 000 SEK)

Att köpa en stadsjeep har gått från att något man gör av nyttoskäl till något man gör av praktiska skäl. Man sitter helt enkelt högre upp, säkrare, får plats med fler saker och fler passagerare och det är oftast mer bekvämt. Är man på marknaden efter en bil i detta segment – en stor stadsjeep med en diesel – så har man oändligt med val. BMW X5, Mercedes-Benz GLE, Porsche Cayenne, Range Rover Sport, Volkswagen TouaregVolvo XC90 eller Kia Sorento om man vill spara pengar. Vi har testats Audis tillskott till segmentet och det är sannerligen en bil som skiljer sig från föregångaren. Frågan är hur väl Audi har lyckats i detta viktiga segment. Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Audi Q7.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Exteriör: 7/10
Nya Audi Q7 är absolut en attraktiv bil om man totalt bortser från proportionerna. Den må väga upp till 325 kilogram mindre än föregångaren men den ser ut att ha legat i ide och mumsat i sig choklad. Nya Audi Q7 ser helt enkelt ut som en vanlig kombi som har gått upp några pannor. Den har blivit gravid. Den är dock snygg och väldigt kostymlik men avger mer familjevibbar istället för gangster-vibbar som föregångaren gjorde. Det är en helt annan image som förmedlas och jag tror personligen att Audi har gjort det med flit. De har tröttnat på att förknippas med kriminella och vill istället ha en bil som skriker familj.

DSC_0210

Interiör: 10/10
Audi är extremt skickliga på interiörer. Med tanke på att Audi Q7 är Audis flaggskeppsmodell nummer två (nummer ett är Audi A8) så är det viktigt att den gör bra ifrån sig i den här kategorin. Växelspaken känns väldigt flygplansaktig och har faktiskt dubbla funktioner. Den väljer båda växel men agerar också stöd för handleden när man använder sig av styrspaken för GPS:en bland annat. Det var mindre populärt och inte särskilt ergonomiskt. Den Q7:an vi fick låna var även försedd med Audis nya interiörskoncept – Audi Virtual Cockpit – som vi har testat i bland annat nya Audi TTS vilket kortfattat är ett mer förarorienterat system som minimerar tiden man blickar bort från vägen. I instrumentpanelen finns det alltså skärmar som man själv får välja vad de visar.

DSC_0158

Körglädje: 7/10
En Audi Q7 är inte direkt rolig att köra utan den är väldigt behaglig. Bilen vi fick låna hade luftfjädring vilket är ett måste på en bil som denna och man gled över ojämnheter i marken utan problem. Jag åkte på en roadtrip på cirka 100 mil och bilen blev aldrig tråkig att köra – den låg som ett lokomotiv på motorvägen och man trivs något så oerhört i bilen. Samtidigt som man känner sig som en pappa som ska hämta barnen på dagis. Den 3-liters V6 på 272 hästkrafter som bilen har gör att det känns som att bilen drivs av grädde. Det känns aldrig riktigt som den tar i, utan allt sker på ett sådant enkelt vis. Det är en auktoritär bil som försäkrar en om att man kommer från punkt A till B utan några som helst problem. Den stora dieseln är även en juvel på motorvägen – den ligger på strax under en liter milen – och trots att vi körde bilen genom en megastorm (bokstavligt talat) så påverkades inte förbrukningen alldeles för mycket även om bilen krängde en hel del. Det är en typisk bil som tar en fram till sin destination minst lika utvilad som när man gav sig av. Det är en lättsam bil att köra som aldrig känns överarbetad och trots att den är en bit över 5 meter lång gör fyrhjulsstyrningen att den känns betydligt flinkare.

DSC_0146

Valuta för pengarna: 6/10
Det problem som präglar de flesta Audi-bilar är att minsta lika tillägg av extrautrustning resulterar i att priset skjuter i höjden illa kvickt. Även om vår testbil var oerhört välutrustad så var det eftersom Audi hade slagit på nästan 300 000 SEK i diverse tillägg. För att jämföra hamnar en maxutrustad Volvo XC90 D5 på cirka 900 000 SEK totalt. En maxad Audi Q7 å andra sidan landar på 1 400 000 SEK. Det innebär alltså utrustning för 800 000 SEK om man tar Q7:an med samma motor som vår testbil. En BMW X5 saknar dessvärre luftfjädring – något som känns givet i detta segment – och en Range Rover Sport förlitar sig en hel del på image. En Porsche Cayenne lider av liknande syndrom – priset har en förmåga att segla iväg en hel del men en maxad Porsche Cayenne Diesel landar närmare 1 550 00 SEK vilket innebär extrautrustning för 850 000 SEK. Det är inte rimligt på någon planet. Men i slutändan är Audi Q7 en ekonomisk bil om man är sparsam när det kommer till extrautrustning och i grundutförandet är den hyfsat välutrustad ändå. Men ur ett ekonomiskt perspektiv är det bland de minsta rationella valen.

DSC_0135

Relativ praktikalitet: 10/10
Med sju säten, ett bagageutrymme större än en container och många praktiska fack och lösningar är nya Audi Q7 en oerhört praktisk bil. Man fäller upp och ner den tredje sätesraden med ett knapptryck och med alla säten uppe rymmer bagageluckan lika mycket som en bil i golfklassen och fäller man sätena längst bak landar man på 770 liter vilket är större än konkurrenterna från både BMW och Mercedes. Fortsättningsvis får man tillgång till 1955 liter om man fäller resterande säten. Det är 100 liter mer än Volvo XC90. Med andra ord är nya Audi Q7 extremt praktiskt och man skulle med lätthet kunna starta en flyttfirma med en sådan bil.

DSC_0186

Ha-begär: 7/10
Skulle jag själv haft en familj hade jag slagit till på nya Volvo XC90 eftersom den ser bättre ut, är mer hemtrevlig och mer signifikant ur en historisk synpunkt och så får man dessutom enormt mycket för pengarna om man jämför.

DSC_0145

Relativ prestanda: 9/10
Jämfört med konkurrenterna med motsvarande motor så ligger nya Audi Q7 i framkant. Den är snäppet från 0 till 100 som en Volkswagen Golf GTI. Jämför man konkurrenterna tillhör nya Audi Q7 den mindre sportiga delen av stadsjeepar. Är det körglädje man vill ha bör man ta sig en titt på BMW X5, Porsche Cayenne Diesel eller Range Rover Sport. Är man dock ute efter körning som kräver lite engagemang och som är helt fokuserad på att vara så bekväm som möjligt är det nya Volvo XC90 eller Volkswagen Touareg man bör ta sig en titt på. Det är de mer rationella bilvalen inom detta segment då de fokuserar på uppdraget i fråga – en mer funktionell inställning kan man säga. Audi Q7 är extremt raffinerad, känns flinkare än vad exteriören må antyda och på landsväg klarar den sig hyfsat men det är å andra sidan inte en sportbil.

DSC_0202

Personlighet: 5/10
En Audi Q7 har samma personliga attribut som en tysk VD. Inte särskilt personlig och oerhört proper av sig. Man känner att bilen alltid har koll på läget och man är tacksam över att bilen vakar över en så att man kommer fram utan problem.

DSC_0142

Motorljud: 10/10
Det man förväntar sig av nya Audi Q7 är att den ska vara oerhört tyst – och det är exakt det den är. Man hör knappt motorn och sättet den lyckas med få ner kraften i marken är oerhört imponerande – den gör precis det man ber den om utan att föra en massa oväsen. Precis som det ska vara.

DSC_0213

Komfort: 9/10
Med luftfjädring kommer komfort naturligt. Jag kan dock erkänna att luftfjädringen i till exempel Volvo XC90 känns mjukare även om skillnaden är ytterst liten. Man sitter bekvämt både fram och bak och i baksätet har man enormt med benutrymme. Sitter man dock längst bak gäller det att man inte är på en långfärdstur för då kommer man troligtvis få krupp.

DSC_0154

Totalt: 80/100
Nya Audi Q7 tillhör det översta skiktet av familjebilar – det är en bil som gör exakt allt man vill om man nu är ute efter en bil i segmentet den tillhör. Det är en väldigt bekväm, sansad och egenmäktig bil. Man trivs i bilen timme in och timme ut och även om den är fullastad men både passagerare och bagage så klagar den inte. Den känns minsta lika flink – mycket tack vare att vridmomentet är tillgängligt tidigt. Det är vettigt alternativ till den ocean av konkurrenter som finns så länge man tar det lugnt på utrustningslistan. Den tillhör samma familjekära kategori av bilar som Volvo XC90 eller Volkswagen Touareg. Men något tveksam styling verkar det trots allt ha gått bra – jag har sett hur många Q7:or som helst inne i Stockholms stad. Audi Q7 – en behaglig best.

Marcus Berggren
marcus.berggren@hogstavaxeln.com

Chefredaktör och medgrundare. Bosatt i Miami och har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.