BMW X5 xDrive30d
Motor:
3-liters, 6-cylindrig turbodiesel, 258 hästkrafter, 560 newtonmeter, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0-100 på 6,8 sekunder
Toppfart: 230 km/h
Längd: 4886 mm
Pris: 601 700 SEK (testbil cirka 780 000 SEK)

Ah, BMW X5, hockeymorsornas våta dröm och skrytmånsarnas förstahandsval. Tack vare sin storlek och till synes oemotståndliga image är den omåttligt populär men är den verkligen något som är värt att skryta om? Är dess popularitet berättigad? Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera BMW X5.

IMG_20150611_135341Det första jag letar efter i en stor, lyxinriktad stadsjeep är en viss nivå av komfort och förfining. Jag vill bli helt insluten i min egna lilla värld av tystnad och mjukhet. Här faller inte riktigt BMW X5 mig i smaken. Den är inte obekväm i någon dimension men bilen känns helt klart konfigurerad åt det sportigare, mer förarinriktade hållet. Detta är bra för köregenskaper, och X5ans är tveklöst mycket goda (särskilt för en hög stadsjeep), men jag vill glida fram på vägarna, något som man vanligtvis inte gör i en BMW och denna modell är inget undantag. Sätena är dock mycket bekväma och har fler justeringsmöjligheter än det finns vattenmolekyler i Stilla Havet, körpositionen är felfri men det känns som att onödigt mycket rattutslag krävs för att göra en sväng. Audi är bättre på den fronten.

IMG_20150611_135428Att köra är X5an lite av en illusion. Tittar man på den utifrån ser den stor ut och man får därför uppfattningen att den kommer att vara lika stabil som en 15-åring som deltagit på ett föräldrafritt valborgsfirande men det stämmer inte alls. Bilen har riktigt bra väghållning och BMWs tekniker har gjort ett formidabelt arbete med att få bilen att känns mindre och mer dynamisk än den bör vara om dess storlek tas i åtanke. Motorn vi hade var en rak sexa med 258 hästkrafter, en standardsiffra i den tyska bilvärlden. Prestandan är fullt tillräcklig och om du är intresserad av en X5a bör denna motor vara den minsta du överväger. Bilen är tung så kraft behövs och mindre än 258 hk är inte tillräckligt.

IMG_20150611_135514Invändigt känns BMWn som en stor, dyr och tysk bil. Detta bör inte komma som någon överraskning då den är en stor, dyr och tysk bil. Kvalitetskänslan är oklanderlig och BMWs infotainmentsystem iDrive förblir min favorit tack vare sin enkla, logiska och snygga layout. Interiören känns även oerhört rymlig. Baksätet rymmer tre bastanta basketkillar och även bagageutrymmet kan svälja antingen ett berg av prylar eller två (små) passagerare i den tredje sätesraden som dock är ett tillval á 18 000. BMWs ingenjörer har även sneglat på Range Rover och valt att kopiera den tvådelade bakluckan. Jag hurrar då den tillför ytterligare praktiska egenskaper.

X5an trivs alldeles utmärkt på vägarna men några saker skvallrar om att denna stadsjeep egentligen bara låtsas vara en “jeep”. Den enda knappen i kabinen som har med offroad att göra den som aktiverar hill descent control vilken är till för att hjälpa föraren att ta sig ner för branta backar i en kontrollerad hastighet. Det finns inga kontroller för olika underlag, inga difflås och ingen extra hög markfrigång. X5an går till och med att fås med bakhjulsdrift. Detta är det största problemet som jag upplever med den; att den låtsas för mycket. Ingenstans får jag den trygga känslan som exempelvis en Touareg eller en Range Rover inger. Dock kommer ingen någonsin att ägna sig åt terrängkörning med sin BMW X5, men jag vill veta att jag alltid kommer att kunna transportera mig och mina nära genom istider och jordbävningar. Dock bryr sig ingen om detta förutom jag. BMW X5 är en bil med sportiga köregenskaper som är till för att köras, inte bli körd i. Är det du är ute efter har du med högsta sannolikhet redan en X5. Annars står det antagligen en Range Rover på din garageuppfart och jag vet att det kommer att göra det även på min i framtiden.

Högsta Växeln-betyg: 74/100
Betyg (av 10)
Exteriör: 8
Interiör: 9
Körglädje: 8
Valuta för pengarna: 7
Praktikalitet: 9
Ha-begär: 7
Relativ prestanda: 7
Personlighet: 6
Motorljud: 7
Komfort: 6

Andreas Bergman
andreas.bergman@hogstavaxeln.com

Chefredaktör och medgrundare. Bosatt i Miami och har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.