Test: Audi A8 L

Audi A8 L 4.2 TDI Quattro (2016)
Motor: 4.2-liters V8:a diesel, 385hk, 850 newtonmeter, fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 4.9 sek
Toppfart: 250 km/h
Längd: 5267mm
Pris: 1 026 000
(Testbil cirka 1.4 miljoner)

När man tänker på stora tyska sedaner designade för att slussa potentater mellan Stuttgart och Ingolstadt brukar tre bilar hamna högst upp på listan: Mercedes-Benz S-Klass, BMW 7-serie och sist men absolut inte minst: Audi A8 L. Vi har kört Mercedes flaggskepp i två utföranden – S350 L och S500 L och det är onekligen den sistnämnda som är närmast konkurrent till A8 L med sin 4.2-liters V8-turbodiesel. Frågan är dock om Audin håller måttet och vilket är egentligen det ultimata bilköpet? Låt oss lägga i högsta växeln och recensera Audi A8 L.

 

Som man förväntar sig av en baksätesbil ser A8 L väldigt diskret ut. Dock bör det konstateras att bilen vi fick låna var försedd med fantomsvart pärllack samt fälgar som kostar en industriarbetarlön. Den var inte skrikig på något sätt men jag har då aldrig kört en bil där jag fått så mycket uppmärksamhet. Delvis för att bilen har mer förefintlighet än en elefant i Kungsträdgården och delvis för att jag ser ut som första klassens snorunge bakom ratten på det många hänvisar till som ”kokainsläde.”

I långt utförande är bilen 13 centimeter längre och allt det utrymmet är till för att de som sitter bak i bilen ska ha mer utrymme för benen. Tydligen är A8 i ”kort” utförande alldeles för kompakt. Den ser fenomenal ut och givetvis säger den till omgivningen att: ”jag tjänar mer än vad du gör, punkt slut.” – respekten man bemöts med i trafiken är obefintlig. Förutom när det kommer till självaste farbror blå. När det vankas studenttider är det en vanlig företeelse att ägna sig åt ligistfasoner som att åka lastbilsflak genom stadens gator och besudla allas tillvaro.

Detta innebär att man som förare av en Audi A8 L måste vara extra försiktig då det tveklöst bör anses ovärdigt att överösa bilen med öl. Därför la jag mig i bussfilen bakom länsman istället för att köra om flaket. Detta resulterade i – som väntat – att jag blev framvinkad av polisen. Mer oväntat var dock att det hela slutade med att jag fick poliseskort; pluspoäng till Audin.

Men hur känns egentligen 385 hästkrafter och mer vridmoment än ett diesellokomotiv? Som att bli sparkad i ryggen av en galopphäst är svaret. Gasen i botten resulterar i en nästintill våldsam acceleration men på något vis lyckas det ändå bibehålla sin värdighet – Audi A8 L är inte explosiv på samma sätt som en BMW M135i men känns ändå vassare än en Mercedes-Benz S500.

Till skillnad från exempelvis S-Klassen är Audin en bil man kör, inte bara åker i. Den känns oerhört dynamisk trots att den har samma mått som regalskeppet Vasa och med tanke på den hisnande accelerationen upplevs bilen som nättare än vad den till synes framstår. Den kraftiga accelerationen fortsätter växel efter växel och det verkar nästan som att kraftkällan är ett svart hål. Styrningen är dock något glappig ibland vilket man inte väntar sig på en bil som kostar en lägenhet.

Som baksätesbil fungerar bilen utmärkt om man är 185 centimeter som jag är men inte alls om man är 196 centimeter som Andreas är. Det har att göra med att huvudutrymmet inte riktigt räcker till i Andreas fall som man kan se i videorecensionen. Gasen i botten känns mjukare från baksätet och hastigheten kan endast avgöras baserat på hur fort utsidan passerar. En genuint formidabel plats att tillbringa sin tid.

Om man istället känner lusten att testa på Quattro-systemet till fullo samt förvrida asfalten kan man även köra Audi A8 L på landsväg. Den helt befängda mängden vridmoment gör att bilen – trots sina Pentagon-liknande proportioner – känns smidigare än exempelvis en smart fortwo så länge man inte befinner sig i ett parkeringshus.

 

Som väntat genomsyrar känslan av kvalitet bilens interiör och allt ifrån pianolacken till kylskåpet känns fantastiskt. Där Audin fallerar är på infotainment-fronten – systemet ser ut att vara från tidigt 80-tal – plottrigt med dålig upplösning – och jämför man med COMAND-systemet i S-Klassen är det som att jämföra Zlatan med en 5-åring. Dock är Audins system 17 gånger enklare att använda.

Den A8 L vi fick låna var försedd med en ljudsystem för 80 tusen kronor men det var ärligt talat svårt att begripa varför. Det som bidrog till baksäteskonceptet var borden man kunde fälla upp samt det faktum att sätena kan justeras så att man kan ta sig en tupplur. Att käka en 7-rätters middag är inget som anses orimligt i baksätet på en Audi A8 L.

 

Om en Audi A8 L ingick i ens bekantskapskrets hade den varit ens kompis, kompis mäklares assistent. Man har inte direkt en intim relation men till det man behöver den gör den jobbet på alla plan – den kan båda agera som en bil som kan köras ”på riktigt” samtidigt som möjligheten finns till att glida runt i baksätet och se ner på proletärerna. En Jaguar XJ lutar mer åt det förarorienterade hållet medan S-Klassen är den sanna baksätesbilen. Är man ute efter en stor lyxsedan är S-Klass tveklöst det ultimata valet. Men om man är velig av sig är Audi A8 L hållet ögonen bör svaja åt. Audi A8 L – inget mindre än en helt briljant kompromiss.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 4.0

Sammanfattning

Är man ute efter en stor lyxsedan är S-Klass tveklöst det ultimata valet. Men om man är velig av sig är Audi A8 L hållet ögonen bör svaja åt. Audi A8 L - inget mindre än en helt briljant kompromiss.