Mercedes-Benz GLE500e 4MATIC
Motor:
 3.0-liters V6 bensin, 333 hästkrafter, 480 newtonmeter + litiumjonbatteri på 116 hästkrafter, 360 newtonmeter. Systemeffekt på 449 hästkrafter, 820 newtonmeter.
Kraftöverföring: 7-växlad automatväxellåda, fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 5.3 sekunder.
Toppfart: 245 km/h (120 km/h på el).
Mått (längd/höjd/bredd): 4819/1796/1935 mm
Pris: 794 000 SEK (testbil cirka 950 000 SEK)

Laddhybrider är ingen nyhet för oss på Högsta Växeln. Från Mercedes har vi kört både Mercedes-Benz C350e samt Mercedes-Benz S500e. Tanken är att man har en vanlig förbränningsmotor – oftast bensin – och sedan en elmotor som man egentligen ska nyttja i stadsmiljö. Därav räckvidden på cirka 3 mil i GLE500es fall. GLE är ML-ersättaren som på pricken ser ut som den så kallade “föregångaren”. Meningen är att om man bor i exempelvis Djursholm – en villaförort norr om Stockholm – ska kunna pendla in till jobbet i stan och hem igen på endast el vilket i längden sparar en hel del omkostnader. I vanliga fall är laddhybrider dyrare än sina bensindrivna motparter – i detta fall GLE500 som har bensin-V8:a på 435 hästkrafter. Laddhybridteknologin är ett vettigt sätt att komma förbi alla megatråkiga miljökrav som ställs. Men med tanke på att GLE500e kostar lika mycket kanske det är en vettigare kostymdroska? Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Mercedes-Benz GLE500e.

Exteriör: 7/10
Man skulle kunna argumentera för att Mercedes-Benz GLE500e har ett väldigt karismatiskt utseende. Till en början anser man att det är oerhört udda och bilens proportioner har bestämts när designern varit hög på LSD. Efter ett tag blir det dock en successiv övergång till att man uppskattar bilens yttre mer. Tyvärr blir det aldrig så att man tycker att det är en snygg bil på så vis men det den lyckas göra är åtminstone utstråla exklusivitet och det är verkligen en bil som lämpar sig för en affärsmän rent exteriörmässigt. En väldigt diskret men underliggande framtoning av makt kan man kalla det.

DSC03662

Interiör: 6/10
Det som välkomnar en i en GLE500e är en gammal interiör med inslag av nya bitar tagna ur andra bilar i Mercedes oerhört breda sortiment. Det känns dock absolut inte som att man sätter sig i en ny bil om man bortser från lukten. Hade jag betalat närmare 800 000 SEK för en ny bil hade jag förväntar mig att den faktiskt var ny. Det bör poängteras att en GLE är en faceliftad ML och om jag ska vara ärlig är det den mest diskreta faceliften genom alla tider och jag kan knappt se skillnad på de två vilket förresten kräver ett mikroskop. De försöker att få till nybilskänsla i en gammal bil men har nöjt sig med “det duger”.

DSC03796

Körglädje: 8/10
En Mercedes-Benz GLE500e väger hissnande 2.5 ton. Men på något vis har Mercedes lyckats med att få denna bjässe att accelerera från stillastående till 100 kilometer i timmen på 5.3 sekunder. Det är nästan lika snabbt som en Volkswagen Golf R Sportscombi. Symbiosen mellan gamla hederliga bensinhästkrafter och moderna elhästar är gudomlig och effektkurvan blir oerhört jämn och fin – som i en BMW i8. Det är inte en bil som är landsvägsanpassad och om man tror annat borde man genast börja om från ruta ett i sin kunskap om bilar. På motorväg är den ett ånglok och vid rödljusen överraskar den de flesta som inte inser att beteckningen GLE500e betyder något speciellt. Jag skulle också bli förvånad om jag plötsligt såg Dramaten dra ifrån mig vid ett rödljus. Att köra på el inne i stan är en sann fröjd, dels för att det är en trevlig sensation men också för att plånboken går orörd. Speciellt med tanke på att jag sluppit betala för bilen. Det som är tilldragelsen är hur snabb den är men samtidigt hur sansad den lyckas genomföra en såpass kraftig acceleration. Upp till 100 går det väldigt fort och upp till 150 är det absolut inte fy skam. När man kommer över 200 försvinner nästan allt krut och resan upp till 245 antar jag är väldigt lång. Det är en häftig bil att köra och den sensation som accelerationen inbringar är väl bilens triumfkort. Den är givetvis oerhört bekväm också vilket tillsammans med ren eldrift tillhör de trevligare av ting. Det går inte att stänga av stabilitetskontrollen helt och hållet vilket grundar sig i vad för typ av bil detta är.

DSC03886

Valuta för pengarna: 7/10
Med tanke på att laddhybrider vanligtvis brukar vara 18 gånger dyrare än sina motparter med endast förbränningsmotor kan man inte förneka att en GLE500e tillhör den vettigare skaran av laddhybrider. Precis som GLE500 kostar GLE500e från 794 000 SEK. Som exempel kostar en Volkswagen Golf GTE cirka 70 000 SEK mer än en Volkswagen Golf GTD. Att man å andra sidan betalar för en bil som enligt mig har passerat sitt bäst-före datum men som marknadsförs som ny är inte särskilt rationellt. Jag skulle egentligen förespråka att man köper GLE500 med V8:an då den i själva verket är mer praktisk och för att om man köper en bil för närmare miljonen så är inte bensinförbrukning superviktigt.

Relativ praktikalitet: 5/10
Eftersom en GLE500e är en laddhybrid så har den batterier. De batterierna måste placeras någonstans i bilen och i detta fall är det bagageutrymmet som gäller vilket innebär att lastkapaciteten kan jämföras med en vespa. Utöver det är det knappt någon plats i baksätet och behöver man en praktisk bil är man helt fel ute. En GLE500e rymmer 480 liter jämfört med GLE500 som rymmer 690 liter.

DSC03791

Ha-begär: 6/10
Laddhybrider är väldigt häftiga tycker vi – så länge man håller sig inom en stadskärnas gränser. Kruxet är att man måste ha en väldigt specifik livsstil för att en laddhybrid ska lämpa sig för vardagligt bruk och löna sig. Man läser ofta historier om individer som inte tankat sina bilar på över ett år för att de har en laddhybrid. Det bör poängteras att sådana individer gör absolut ingenting på sin fritid. En GLE500e är en företagsbil av rang då den möjliggör körning av ett monstruöst fordon utan företagets image förstörs. Pendlar man till kontoret som är några enstaka mil bort och sedan hem igen och lyckas köra GLE500e endast på el är det absolut en vettig bil. Men om man gör annat än att pendlar dagarna i ända så är den inget att ha.

DSC03903

Relativ prestanda: 7/10
0 till 100 kilometer i timmen avverkas i samma hast som hos en GLE500. Det vill säga 5.3 sekunder. För att vara en såpass stor bil är det oerhört snabbt och bilen känns även väldigt pang på. Symbiosen mellan el och bensin gör att acceleration känns oerhört linjär och det är inte förrän man verkligen kommer upp i hastighet som bilen tröttnar. Att köra på landsväg är väldigt svajigt – dels på grund av luftfjädringen men också eftersom det är en väldigt hög bil. Enligt Mercedes kommer man cirka 3 mil på endast elkraft men i verkliga livet är det snarare runt 2 mil man kommer innan elen är slut. 2.5 om man kör väldigt skonsamt. Toppfarten är 245 jämfört med GLE500 som är begränsad till 250 men man kan köra upp till 120 endast på el i GLE500e. Gör man det lär räckvidden visserligen endast vara ett antal kilometer. Det finns olika lägen att välja mellan på en GLE500e. Hybrid där bilen väljer själv vad som lämpar sig för just den typen av körning man bedriver, el om man vill låsa den i elläget förutsatt att batterierna är laddade, charge där man med hjälp av förbränningsmotorn laddar batterierna som i sin tur höjer förbrukningen och sedan kan man även spara på batterierna som man redan har och endast köra på bensin. Elläget erbjuder all effekt ögonblickligen vilket gör att bilen känns rappare än vad en förbränningsmotor med samma prestanda skulle göra. Jämför man med konkurrenter från andra märken kan det konstateras att Porsche Cayenne S E-Hybrid gör 0 till 100 på söliga 5.9 sekunder och endast toppar 243 kilometer i timmen om det är av intresse.

DSC03917

Personlighet: 5/10
En Mercedes-Benz GLE500e är en kostym på fyra hjul. Det är en väldigt klinisk bil som känns oerhört byråkratisk av sig. Det är sannerligen en bil som lämpar sig för att pendla och som när situationen kräver kan åka på längre turer. Utöver att det är en oerhört maffig bil väcker den inga känslor och den har heller inte några mänskliga attribut. Att ha en GLE i någon annan färg än svart eller grå känns oerhört opassande.

Motorljud: 10/10
Det råder ingen tvekan om att en GLE500e är en lyxbil. En lyxbil ska egentligen vara så tyst som möjligt och låta på ett mer anständigt vis än exempelvis en Mazda MX-5. Med en V6 på 333 hästkrafter låter förbränningsmotorn oerhört bra samtidigt som den är väldigt diskret av sig. Det är inte ett ljud som gör något intrång över huvud taget och som egentligen bara hörs vid fullt gaspådrag. När det är eldrift som gäller är det som magi mer eller mindre – elilandet hörs om man har radion avstängd men minsta lilla musik så dränks det helt. Ett område där Mercedes sannerligen vet hur de ska gå till väga.

DSC03915

Komfort: 9/10
Det går sannerligen inte att förneka att en GLE500e är en bekväm bil. Framsätena är oerhört ergonomiska och att sitta i kö är absolut inga problem. Något bilen har i åtanke. Luftfjädringen gör att bilen glider över marken och det enda sättet att märka att underlaget ändras är genom att se det med blotta ögat för det är absolut ingenting man känner. Baksäteskomforten duger för barn men för vuxna är det under all kritik. Sedan så saknar bilen det där lilla extra för att den ska vara så bekväm som möjligt. En oerhört komfortabel bil men jämför man med exempelvis S-Klassen är det ingen som helst match.

DSC03794

Totalt: 70/100
En Mercedes-Benz GLE500e är inget annat än ett oerhört bekvämt och rationellt sätt att pendla på. Bor du mindre än 3 mil från jobbet och har möjlighet att ladda bilen på plats så är just en laddhybrid väldigt rationell. Behöver du åka till landet på helgen så har du trots allt en bensinare till ditt förfogande. Man slipper räckviddsångesten som förknippas med traditionella elbilar och man får egentligen det bästa av båda världar. Utöver det får man en bjässe till bil med oerhört mycket prestanda som hamnar under definitionen ‘supermiljöbil’ vilket är lika ironiskt som att en BMW i8 gör det likaså. I slutet av dagen är en GLE500e en ultimat pendlingsmaskin. Den är ett tvetydigt uttryck på fyra hjul.

Marcus Berggren
marcus.berggren@hogstavaxeln.com

Chefredaktör och medgrundare. Bosatt i Melbourne, Australien och har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.