Test: Volkswagen Touareg
Volkswagen Touareg V6 TDI 262
Motor: V6 turbodiesel, 262 hästkrafter, 550 newtonmeter, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0-100 på 7,3 sekunder
Toppfart: 225 km/h
Längd: 4801 mm
Pris: 529 900 SEK (testbil 786 200 SEK)
Det finns många saker som jag tycker är underskattade. Marshmallows är en av dem. Volkswagen Touareg är en annan. När jag provkörde den för ett tag sedan tyckte jag att det var en mycket kapabel bil med en prislapp som kändes mer ologisk än cigarettreklam för spädbarn. Slutsatsen var därför att jag antagligen hade köpt en BMW X5 för pengarna istället men nu har Touaregen utvärderats mer noggrant så låt oss lägga i Högsta Växeln än en gång och recensera Volkswagen Touareg.
Jag vill börja denna recension med att avslöja direkt att min åsikt om denna bil har förändrats totalt. Touaregen är helt fantastisk av en enkel anledning. Den är det mest förtroendeingivande, möjligen bortsett från en Range Rover, som jag någonsin har kört. Vi har fått lära oss att Touaregen är nästan löjligt kapabel offroad, och tro mig, du kan inte föreställa dig hur mycket den klarar. Vi körde ut i ett offroadspår som var mer av en bit skog utan träd snarare än en stig. Den innehöll lervälling, stockar, flera decimeter höga ojämnheter mellan de olika däcken och inte en enda gång fastnade bilen. Jag var hela tiden alldeles övertygad om att vi skulle behöva ringa dit militären för att dra loss oss, men nej, den klarade allt galant. Helt ofantligt fantastisk är vad Touaregen är och antagligen skulle inte ens Mount Everest kunna stå i dess väg. Det är synd bara att ingen kör sin sprillans nya Volkswagen i sådan utmanande terräng som vi gjorde.
Som i princip alla Volkswagens är Touareg ett praktiskt fordon. Baksätet är högst användbart för människor av alla storlekar och former. Även bagageutrymmet rymmer prylar i samma storleksklass som en grävskopa eller en långtradare. Dock finns där inga extrasäten. Om en Kia Sorento kan få plats med sju säten borde det inte vara något problem att trycka in två extrasäten i bakluckan på Touaregen som ändå är en sann bjässe. Dessutom är bakåtsikten ganska usel och takhöjden känns fortfarande alldeles för låg för en bil i denna klass. Dock kompenserar det enorma panoramasoltaket som vår bil var utrustad med för detta.
Att köra är bilen mycket bekväm. Den känns inte som en typisk Volkswagen då det är ovanligt med en så mjuk fjädring. Mycket trevlig att färdas i är den onekligen men jag måste faktiskt säga att interiören inte känns riktigt så speciell som man förväntar sig att en bil i 800 000-kronorsklassen ska göra. Ja, den är på klassiskt Volkswagen-manér logisk och genomtänkt, men det finns där inget extra som gör att den känns så dyr som den faktiskt är. Dessutom är infotainment-systemet klart utdaterat och känns väldigt gammalt jämfört med konkurrenterna.
På ett sätt är Touaregen lite som en superbil. Många tycker att till exempel en Ferrari är onödig i dagens samhälle eftersom man ändå inte får lov att köra som en dåre. Dock känns det tryggt att veta att kraften finns där trots att man inte behöver använda den hela tiden. På samma sätt är Touaregen fundamentalt onödig för de flestas behov men det känns ändå tryggt att veta att ifall en ny istid skulle lamslå hela världen så finns det några individer som köpte en Touareg, trots dess pris, som alltid kommer att vara rullande. Dessutom vet man att pengarna man betalat för bilen faktiskt gått till att göra den så potent som möjligt och inte för att få ett finare märke på ratten. Jag säger alltid att Range Rover är en av mina absoluta favoritbilar och det faktum att man vet att ingenting kan stoppa den bidrar till den oslagbara känslan man får när man kör den. För några hundra tusen kronor mindre kan du få lite av den känslan i en Touareg.