Här är nya elektriska G-klass: ”Som att bestiga Mount Everest”

En av bilvärldens sanna ikoner stavas Mercedes-Benz G-klass. Nu har det blivit dags för den tyska terrängbilen att elektrifieras. Vi begav oss till Peking och världspremiären av nya Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology.

Det är i samband med bilmässan i Peking som Mercedes valt att lansera nya elektriska G-klass.

Den kinesiska marknaden är den nästa största för Geländewagen, strax efter USA.

Mercedes G-klass
Helt elektriska Mercedes G-klass är tänkt att kombinera gammalt med nytt. (Foto: Mercedes-Benz)

Fokus på tradition

Elektrifieringen till trots har Mercedes valt att spela på styrkorna förknippat med G-klass-beteckningen.

Bilen heter således inte EQG – vilket många har trott – utan G 580 with EQ Technology, vilket inte är det mest lättsmälta namnet.

Under presentationen hänvisade Mercedes till bilen som ”den elektriska G-klassen”.

Det pekar även på att just EQ-beteckningen möjligtvis är på väg att fasas ut.

Designen förblir den samma, med undantag av en annan form på reservhjulshållaren baktill samt den blåa lacken som är unik för just elektriska G-klass.

Tanken med den nya elbilen är emellertid att kombinera gammalt med nytt och tilltala en ny målgrupp utan att ignorera sin befintliga.

Med det sagt kommer G-klass fortsatt att erbjudas med både bensin- och dieselalternativ.

Mercedes G-klass
Elektriska Geländewagen sägs vara minst lika kompetent som sina mer traditionellt framdrivna syskon. (Foto: Mercedes-Benz)

G-klass har räckvidd även i terrängen

Marcus Schäfer, teknikchef och styrelseledamot på Mercedes-Benz, berättade att nya elektriska G-klass klarade av märkets berämda Shöckl-testbana hela 14 gånger på en laddning. ”Det motsvarar att bestiga Mount Everest” förklarade han på plats i Peking.

På pappret innebär en räckvidd på upp till 473 kilometer enligt WLTP. Den kan laddas upp till 200 kW.

Elektriska G-klass har fyra elmotorer – en per hjul – vilket ger unika fördelar bortom asfaltens trygga barm.

Totalt genererar de 587 hästkrafter och 1 164 newtonmeter. Den sistnämnda siffran är högrelevant vad gäller terrängkörning och tack vare bilens tvåstegade automatlåda är den även försedd med en lågväxel.

Mercedes G-klass
Vi närvarade på världspremiären i Peking. (Foto: Marcus Berggren)

Kompetent som tusan

Vaddjupet är 15 centimeter djupare än ordinarie G-modellerna och elektriska G 580 kan köra genom vatten upp till 85 centimeter djupt.

Elektriska G-klass klarar stigningar på upp till 45 grader och sidolutningar på 35 grader.

De fyra elmotorerna innebär även att den nya elektriska terrängbilen kan göra en så kallad ”tank turn” – det vill säga att den kan svänga på sin egen axel.

De första bilarna kommer till Sverige efter sommaren.