Test: Mercedes-AMG G 65 Final Edition

Mercedes-AMG G 65 Final Edition
Motor: 6-liters, V12, bensin, 630 hästkrafter, 1000 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 5,2 sekunder
Toppfart: 230 km/h
Vikt: 2581 kg
Mått (längd/höjd/bredd):
4763/1938/2055 mm
Pris: 2 500 000 SEK
(Testbil ca 3 300 000 SEK)

Mercedes G-Klass såg dagens ljus för nästan 40 år sedan och har sedan dess förändrats lika mycket som Nordpolens glaciärer. Nu som då är den i grund och botten ett militärfordon. Trots det är G-Klassen betydligt vanligare i förmögna områden snarare än i Irak. Nu har det dock äntligen blivit dags för en ny generation och Mercedes har därför beslutat sig för att mjölka den utgående modellen in i det sista – därav ”Final Edition”-varianten av G 65; begränsad till endast 65 stycken. För att ta reda på om det är ett rimligt avsked för en av de mest ikoniska och kontroversiella fordon genom tiderna åkte jag till New York. Låt oss ta reda på vad vi kom fram till genom att lägga i Högsta Växeln och recensera Mercedes-AMG G 65 Final Edition.

G-Klass är ett terrängfordon i ordets sanna bemärkelse men användningsområdet sträcker sig sällan bortom stadens gator. Det som utmärker just G 65 Final Edition från en vanlig G 65 är egentligen bara  tillskottet av bronsfärgade fälgar och speglar, ett streck på sidan, ett ”Final Edition”-emblem på insidan, bronsfärgad tråd och rätten att skryta. G 65 Final Edition inbringar en känsla av överlägsenhet som är svår att undgå; det finns inte mycket som är coolare än ett militärfordon med en V12 under huven.

Komiskt nog finns det knappt något som pekar på bilens astronomiska prislapp på motsvarande 3,3 miljoner kronor om man bortser från den frustande V12:an och bilens exklusivitet. Sätena är ohyggligt obekväma, mugghållaren är en basketkorg, ljudsystemet är halvdant, körupplevelsen är traktorlik och bilen är lika raffinerad som en skördetröska.

För att utvärdera G 65 så rättvist som möjligt valde vi att ta oss an alla tänkbara scenarion och göra allt en potentiell kund skulle (och inte skulle). Vår första anhalt var därför Manhattan som onekligen många G-Klasser kan kalla för hemmaplan. Att glida genom trafiken är inte lika enerverande som man kan tro och den mängd respekt (eller rädsla) som medtrafikanter hyser är påtaglig.

Det hjälper också att bilen är formad som en skolåda – sikten är formidabel och att sitta högt upp hjälper i stadskörning. Dessutom är G 65 ett fordon som faller under radarn: många må vara besatta av G-Klassen men det är inte många som vet att G 65 är lika med herre på täppan, speciellt i Final Edition-utförande. Den är ovanligare än nästan allt på vägarna, inklusive McLaren F1.

Efter att ha irrat omkring i New Yorks olika områden beslutade vi oss att göra det många gör med bilar i flermiljonskronorsklassen – vi styrde skutan mot the Hamptons, där alla som är något har hus. Att köra på motorvägen med G 65 är knappast rogivande. Den tegelstensinspirerade aerodynamiken leder till en hel del vindljud och styrningen kräver konstant input; det finns mer glapp i styrningen än i en burktelefon och det tar minst en sekund innan framhjulen reagerar på det ratten gör. När vi väl kom till the Hamptons  lyckades vi få en mäklare att tro att vi hade täckning nog för ett 200-miljoner-kronors-hus vilket visar på G 65:ans pondus.

När vi var färdiga med att leka ung och bortskämd i the Hamptons var det dags att ta oss an elefanten i rummet: terrängkörning, det är trots en Gälendewagen. Det gör G 65 till något av en paradox. Å ena sidan har den tre låsbara differentialer, permanent fyrhjulsdrift och en lågväxel. Å andra sidan har den en 6-liters V12, 21-tums fälgar och kostar multum.

Resultatet blir ett fordon som tar sig an allt man vågar utsätta den för men som ändå begränsas av kassa däck och relativt låg markfrigång. Om du dock sysslar med körning på sanddynor kommer du att klara dig galant. Den skumpar fram på valfritt underlag likt en get, men med begränsningar  som är konsekvensen av AMG-kostymen samt av min lust att inte vilja riskera min privatekonomi livet ut.

Det är inte rationalitet som köper en oerhört begränsad, 3,3 miljoner-kronors-terrängbil, det är det som irrationalitet är till för. Subjektivt är det svårt att inte förälska sig i G 65, den är bara så satans löjlig. Jag grät inte när jag lämnade tillbaka nycklarna men jag är åtminstone glad att den existerar. Det faktum att det är Mercedes som är hjärnan bakom allt gör det hela än mer speciellt. Det är ett lämpligt avsked och det ultimata sättet att visa att ”para finns” och att man inte har särskilt mycket bakom pannbenet. Mercedes-AMG G 65 Final Edition, bara för att.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 4.0

Sammanfattning

Mercedes-AMG G 65 Final Edition utmärker sig genom att vara extremt ovanlig, ruggigt dyr och löjligt usel. Trots det tilltalar den hjärtat så det bara skriker om det och är redan slutsåld.