Test: Mercedes-Benz EQS 580

Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC (2022)
Motor: Dubbla elmotorer, 523 hästkrafter, 855 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös växellåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,3 sekunder
Toppfart: 210 km/h
Elektrisk räckvidd: 671 km
Vikt: 2 620 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 5216/2125/1512 mm
Pris: Från 1 645 000 SEK
(Testbil ca. 1 900 000 SEK)

När en Mercedes har ett S i beteckningen rör det sig om en flaggskeppsmodell. När en Mercedes har EQ i beteckningen rör det sig om en eldriven modell. När man kombinerar de två får man alltså ett eldrivet flaggskepp, i det här fallet den eldrivna versionen av mycket ikoniska S-klass. Låt oss ta reda på om den är värdig sin status genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Mercedes-Benz EQS 580.

Att råka förväxla en EQS med en ordinarie S-klass är bestämt omöjligt. Nya Mercedes-Benz EQS är marknadens mest strömlinjeformade bil.

Det har med andra ord varit just vinden som dikterat bilens design varför den i profil påminner om en flygplansvinge. Det resulterande utseendet blir en polariserande historia, formen styrs onekligen av funktionen. Dessutom är EQS helt enorm.

Foto: Andreas Bergman

När man förflyttar sig in i bilen förväntar man sig därför att mötas av en högteknologisk interiör med lika mycket rymdkänsla som i operahuset i Sydney. Resultatet är dock en blandad historia.

Skärmar
Framför föraren: 12,3 tum
I mitten: 17,7 tum
Framför passageraren: 12,3 tum

Interiörens paradgren var i vår testbils fall det Mercedes kallar för Hyperscreen som i själva verket är tre skärmar– en framför föraren, en i mitten, och en framför den främre passageraren; totalt rör det sig om 56 tum. Det ser riktigt futuristiskt ut men är inte särskilt intuitivt.

Konkurrenter
BMW i7
Genesis Electrified G80

Även om skärmarna tveklöst är interiörens paradgren och ser riktigt bra ut är de sanslöst komplicerade. Jag bad min käre far som är i den åldern där en EQS är ett rimligt köp att försöka ställa in navigationen mot ett mål.

Foto: Andreas Bergman

Han försökte men gav snabbt upp. Med andra ord är informationen man möts av överväldigande. Det samma gäller head-up displayen som innehåller lika mycket information som Wikipedia.

Kvalitetskänslan är å andra sidan inte i linje med vad man förväntar sig när man tar hänsyn till prislappen och EQS plats i hierarkin. Det är många plastiga ytor som knarrar och många materialval där man starkt funderar över hur de kommer att se ut om bara några år. Tidlös är inte ett adjektiv som någonsin yttrats på ett enda möte, den saken är biff. Hur svårt kan det vara att inte bomba interiören med billig plast?

Solskydden känns dessutom som att de är tagna direkt från en Dacia Sandero. Det må låta som en petitess men när en bil närmar sig två miljoner kronor är det inte orimligt att vara kräsen. Dessutom känns interiören på tok för konservativ jämfört med bilen rent konceptuellt. Varför inte våga göra lite mer utsvävningar interiört när man ändå varit i farten?

Om man fortsätter längre bak i bilen möts man av ett baksäte som skulle kunna dubblera som kyrkbänk. Sittdynan är för kort vilket gör att det hela tiden känns som att man sitter på kanten, golvet som är fyllt med batterier är för högt så man har knäna vid öronen.

Vid längre turer i baksätet får man ont i kroppen. Dessutom är huvudutrymmet en katastrof. Hur kan en bil som är över 5,2 meter lång ha ett baksäte som är mindre tilltalande än i en Fiat 500 från 1971?

Hur är det då att ratta Mercedes nya elektrifierade flaggskepp? Svaret är magiskt. EQS 580 bjuder på hela 523 hästkrafter och hisnande 855 newtonmeter i vridmoment (!).

Förvisso må bilen väga över 2,6 ton men den vikten är ändå bra på att hålla sig i det fördolda. Fyrhjulsstyrningen gör dessutom att EQS har en vändradie i paritet med en London-taxi.

Gasen i botten är inte så nackbrytande som man har kommit att förvänta sig av elbilar men det är endast positivt – vem vill bryta nacken i en lyxbil? Där EQS emellertid briljerar är på komfortfronten, med undantag av baksätet.

Vår testbil var försedd med vinterdäck men trots det var ljudnivån i kupén i paritet med någon som kör tysta leken och såvida man håller sig till framstolarna kan man njuta av total komfort.

Att elektrifiera en lyxbil är riktigt logiskt för man kan garantera tystnad, något som tveklöst är en grundpelare hos en bil av denna kaliber. I övrigt känns EQS blytung och den är utomordentligt bra på att sluka motorvägsmil. ”Men det är en elbil ju, hur ska man då köra långt?” kanske ni tänker.

Kuriosa
Batteristorlek: 107,8 kWh
Maxladdning: 207 kW
Bagageutrymme: 610 liter
750 kg dragvikt

Jo, för att EQS 580 har ett helt enormt batteri. Resultatet är en officiell räckvidd på 67 mil vilket blir runt 50 mil i verkligheten. Det finns även en variant med längre räckvidd – EQS 450+ som kan köra hela 73 mil på en laddning.

Det placerar EQS väldigt högt upp på listan över elbilar med längst räckvidd och den strömlinjeformade karossen innebär även att man kan köra den som en vanlig bil utan att inkräkta för mycket på hur långt man kommer på en laddning.

Nya Mercedes-Benz EQS 580 är en minst sagt blandad historia. Komforten är för det mesta fenomenal medan räckvidden också är väldigt imponerande. Att ratta är den riktigt trevlig och som förare finner man ett inre lugn i bilen. Kvalitetskänslan är dock under all kritik och plasten i kupén knarrar om man trycker på den.

EQS har även överdoserat på teknologi vilket som flaggskepp är toppen men för den tänkta målgruppen är det en katastrof. Baksätet är även det helt sanslöst dåligt och jag förundras genuint hur det kunde ha godkänts av alla instanser som Mercedes använder sig av. 

För- och nackdelar

+ Tyst och mjuk
+ Härlig att ratta
+ Bra och realistisk räckvidd

– Uruselt baksäte
– Halvdan kvalitet
– Avancerat infotainment

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 3.5

Sammanfattning

Mercedes-Benz EQS 580 lyckas på många punkter men fallerar på självklarheter. Räckvidden är god och framsäteskomforten är formidabel samtidigt som den är ruskigt trevlig att köra. Dessvärre fallerar den på ett baksäte i klass med Benz Patent Motorwagen, ett infotainmentsystem som är på tok för komplicerat och en kvalitetskänsla som inte alltid är top-notch.