Redaktionen har klämt på nya BMW i7
Det har florerat en hel del spionbilder på nya BMW i7, som alltså ska bli den eldrivna versionen av BMW:s flaggskeppsmodell 7-serie. Vi har varit på Gotland för att uppleva den på riktigt.
När täcket drogs av, blottades en uppsättning smala strålkastare och för tiden typiskt stora njurar. Jämfört med den nuvarande BMW 7-serie framstår grillen som en aning nedtonad, inte minst tack vare mjukare linjer och att den inte sträcker sig längre upp än strålkastarna.
Överlag påminner designen om ett slipat stenblock, särskilt i den kulör vi såg bilen i. En upplyst grill och strålkastare med kristallglitter – ett tema som känns igen från BMW iX – gör att man omöjligt kan ta fel på bilen. Bakifrån ser i7 nästan ut som en enorm Alfa Romeo 159, och det kan ju ingen med förståndet i behåll komma på att kritisera.
Eftersom i7 blott är en 7-serie med batteridrift har den ett ordentligt baksäte – inte minst i och med att alternativet kort hjulbas slopas för denna generation. Det är annat än i Mercedes-Benz EQS (som inte är en riktig S-klass) där baksätespassagerarna närmast kläms mellan batterierna i golvet och den aerodynamiska taklinjen.
Inom kategorin lullull visade i7:an upp sina automatiskt öppnande och stängande dörrar, som vi känner igen från koncernkollegan Rolls-Royce. För underhållningstörstande baksätesockupanter hade visningsexemplaret också en bioskärm som tillval. Den detaljen stjäl nog lite för mycket rymd och ljus för de flesta kunders smak.
Andra nyheter från Gotland
BMW iX1
BMW XM
En annan detalj som verkligen utmärker interiört är att miljön inte uteslutande är klädd i skinn. För den som vill erbjuds också inslag av kashmir, vilket känns oerhört lyxigt och modernt, samtidigt som det lirar väl med det exteriört avantgardistiska formspråket.
Vi ser fram emot att uppleva BMW i7 på vägen.
Tryck här för att läsa mer om kommande modellvarianter och här för att bygga era egna batteridrivna 7-serie!