Test: Mercedes-Benz S 400 d L
Mercedes-Benz S 400 d L 4MATIC (2021)
Motor: 2,9-liters, 6-cylindrig, diesel, 330 hästkrafter, 700 newtonmeter
Kraftöverföring: 9-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,2 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 2 150 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5179/2109/1503 mm
Pris: 1 167 000 SEK
(testbil cirka 1 600 000 SEK)
Mercedes-Benz S-klass har varit riktmärket för lyxsedaner i hela 49 år. Modellen har generation efter generation introducerat en rad innovationer som sedermera funnit sin väg till folkligare modeller. Det har därför blivit kutym att varje ny generation ska debutera med något storslaget. S-klass är en av bilvärldens mest ikoniska modeller varför en sprillans ny generation inte är något som går obemärkt förbi. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på om den sjunde i ledet lyckas leva upp till ett familjeträd som heter duga och recensera helt nya Mercedes-Benz S 400 d L.
S-klass innovationer
ABS
Adaptiv farthållare
Deformationszoner
ESP
Soft-close-dörrar
Mercedes S 400 d L ser bättre ut i det verkliga livet än på bild men prioriteten förblir att osa elegans och lyx utan att bli för skrikig, åtminstone i rätt utförande. Det långa utförandet klär bilen väl. Vår testbil var konfigurerad åt det diskretare hållet även om den hade ett AMG-exteriörpaket och 20-tumsfälgar. Något som är tråkigt är att nya S-klass är identisk med nya E-klass-sedan, något som gör att bilen upplevs som mindre exklusiv. Även om exteriören är åt det mer nedtonade hållet har interiören fått sig en rejäl genomkörare, särskilt i teknikväg.
I testbilens långa utförande blir S-klass 11 centimeter längre än ordinarie S-klass – vilket gör den till en baksätesbil; man sitter hellre bak än fram. Lyckligtvis hade den det jag skulle kalla för marknadens bästa fyrhjulstyrningssystem och hade därför inga som helst problem med att navigera sig genom Gamla stans gränder. Systemet gör bilen flinkare i stan medan den ökar stabiliteten vid höghastighetskörning.
Urval från Business Class-paketet (181 900 SEK)
4D-ljudsystem
TV
Trådlösa hörlurar
Komfortstolar bak
Baksätespaket
Chaufförspaket
Massage
Bilen var utrustad med det lämpligt kallade ”Business Class-paketet” där bland annat ett chaufförspaket, skärmar i baksätet, ett 4D-ljudsystem, multikonturstolar med massage, bord och fotstöd ingår. 4D-ljudsystemet har hela 31 högtalare och skulle kunna byta ut ljudanläggningen på en festival. Man möts av ett potpurri av prål och teknik som hör hemma i en flaggskeppsmodell.
Komfortnivån är som väntat hög och det är tveklöst baksätet som man ville sitta i. Även kvalitetskänslan är för det mesta imponerande, även om vissa knappar och reglage känns som tagna ur ett Lego-set. Nya S-klass är dock inte lika bekväm som föregångaren och inte heller som Audi A8 L eller BMW 7-serie. S 400 d L är snäppet styvare i sin fjädring men kan aldrig anses vara obekväm för den sakens skull men saknar den molnliknande känsla som konkurrenterna eller föregångarna erbjuder. Det känns nästan som att Mercedes har beslutat sig för att göra bilen sportigare.
Konkurrenter
Audi A8 L
BMW 7-serie L
Lexus LS
När man väl sliter sig från det fenomenala baksätet lär man sig att testbilen var utrustad med en rak dieselsexa på 330 hästkrafter som är tyst som en mus och har mer vrid än ett godståg. Gasen i botten resulterar i en tämligen odramatisk upplevelse även om S 400d L sannerligen känns rapp. Det är – föga förvånande – komfort som är nya S-klass paradgren. Kupén är tyst som ett bibliotek och om man väljer något annat än komfortläget har man valt fel.
Det genomgående temat för nya S-klass är teknologi en masse och bilen har fler skärmar än en hemelektronikbutik. Infotainmentsystemet består av en 12,8-tums skärm och instrumentpanelen är en 3D-skärm som är ytterst distraherande. Det ser minst sagt “spejsat” ut men det är inte något som borde förknippas med bilar som S-klass. Systemet är inte århundradets mest intuitiva och jag kan inte ens föreställa mig den panik som en typisk S-klass-kund kommer att känna när de ska bekanta sig med systemet. Antalet menyer och undermenyer är överväldigande.
Ratten har touchknappar och det är fullkomligt omöjligt att byta låt. Besattheten av teknologi är egentligen dess akilleshäl. I mångt och mycket känns det som att de har proppat den full med teknik bara för sakens skull. Det ser riktigt bra och futuristiskt ut men frågan är hur det kommer vara om några år – den tidlösa anda som S-klass under historiens gång har utstrålat känns på väg bort. Frågan är om det kommer ännu en generation eller om EQS helt tar över rodret.
Nya Mercedes-Benz S-klass är ett värdigt tillskott till det mäktiga familjeträdet som modellen är del av. Den klassiska definitionen av lyx består medan utrymme för nytolkningar har tillåtits. Den sjunde generationen S-klass fokuserar helhjärtat på teknik och det är omöjligt att inte undra hur eftertraktad den approachen kommer att vara om 49 år, den känns på så vis inte lika tidlös eller framtidssäkrad som sina förfäder. Resultatet är en bil som pendlar mellan att vara smakfullt konservativ och radikalt innovationsbenägen men som ändå förblir elegant. Den har inte samma genomslagskraft som tidigare S-klasser och känns inte lika polerad som sina äldre släktingar.
För- och nackdelar
+ Lyxig
+ Trevlig att ratta
+ Fantastisk motor
– För mycket teknologi
– Plastig
– Känns inte tillräckligt märkvärdig
Betyg
Sammanfattning
Mercedes S-klass är på många sätt och vis värdig flaggskeppsstatusen och är oerhört imponerande. Den är komfortabel, trevlig att ratta, har ett baksäte som heter duga och har en rejäl känsla av lyx. Nya S-klass upplevs dock inte som lika speciell som föregångarna och saknar det där lilla extra för att det ska bli full pott.