LEVC TX provkörd i Sverige

LEVC TX (2021)
Motor: Elmotor, 150 hk, 250 Nm
+ räckviddsförlängare (1,5-liters 3:a, 91 hk, 160 Nm)
Kraftöverföring: Automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 13,2 sekunder
Toppfart: 128 km/h
Elektrisk räckvidd: 101 km
Vikt: 2300 kg
Mått (längd/höjd/bredd):
4855/1880/1945 mm
Pris: Från motsvarande 770 000 SEK ink. 25% moms

Det är inte särskilt ofta som vi på Högsta Växeln testar taxibilar (läs aldrig), särskilt med tanke på att vi oftast förknippar modeller som Volvo V90 och Mercedes E-klass med dem. Men ser vi utanför landets gränser finns det väl ingen taxi som är mer ikonisk än den klassiska London-taxin? Den senaste generationen heter LEVC TX, är helt eldriven och härstammar från Kina. Trots modellens starka koppling till London lyckades vi lägga vantarna på en i Stockholm för ett kort test.

Funktionsbyggd fraktare

LEVC TX är byggd från grunden upp för att vara en taxibil. Här snackar vi inte blott en vanlig Volvo eller Merca-kombi som bestyckats med en taxameter. Nej, här får du benutrymme som i en limousine, och sex sittplatser i passagerarutrymmet. Hälften av dessa når inte samma nivå av komfort som de resterande stolarna eftersom de är menade att vara extrastolar men LEVC kan knappast beskyllas för att vara oflexibel.

Villa, vovve, LEVC?

Ensam åker du med enorm komfort där bak. Som förare erbjuds man dock inte riktigt samma nivå av komfort. Åtminstone inte om du är lång. Förarstolen går nämligen inte att skjuta tillräckligt bak på grund av den fasta plastavdelaren mellan förare och passagerare. I förarmiljön hittar man knappar, infotainmentsystem och ratt från Volvo. Båda bolagen ägs ju trots allt av kinesiska Geely.

Vända på en femöring

Andra kul fördelar med LEVC TX framför en vanlig svensk taxibil är den löjligt tighta vändradien (ursprungligen designad för att kunna vända vid The Savoy Hotel i London), den mjuka och för passageraren komfortabla eldriften (som kompletteras med en bensindriven räckviddsförlängare), och framför allt den oerhört charmiga designen. Testbilen var lackad i en snygg klarröd färg och hade plåtfälgar i sann retroanda.

Summan av kardemumman

LEVC TX må vara designad för en specifik storstad som nu inte råkar vara Stockholm men vore det ändå inte trevligt att den inte bara förknippas med just London framöver? Den är ju inte bara trevlig att titta på och knäpptyst på vägen, utan även ytterst rymlig att åka i. Så om du är ansvarig för de stora taxibolagens bilval, varför inte kika på LEVC som ett alternativ till Volvo och Mercedes?

Betyg

Första intryck:
Total poäng: 4.0

Sammanfattning

LEVC är en renodlad taxibil och det är därför inte särskilt förvånande att den briljerar på det. Dålig elektrisk räckvidd och ett högt pris i kombination med att körkomforten är låg drar dock ner betyget. Att den dessutom är funktionsbyggd för just London och inte Stockholm märks i många fall. Men om jag hade varit taxichaufför vet jag vad jag hade valt.