Test: MG ZS EV

MG ZS EV Comfort (2022)
Motor: Elmotor fram, 156 hästkrafter, 280 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös växellåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h:
8,6 sek
Toppfart: 175 km/h
Elektrisk räckvidd: 440 km
Vikt: 1 566 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4323/1809/1649 mm
Pris: Från 399 900 SEK
(Testbil ca. 399 900 SEK)

Privatleasing från 2850 SEK/månad

Om du läser detta är sannolikheten stor att du går i bilköpartankar. Du har troligtvis aldrig haft en helt ny bil förut men nu är det äntligen dags! Du överväger något elektriskt och många likasinnade i din omgivning har pratat gott om MG och du tycker det är lite kul att du kommer kunna närvara på MG-klubbens bilträffar.

Men hur ser verkligheten egentligen ut? Är allt det positiva du hört verklighetsförankrat och är populariteten befogad? Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera uppdaterade MG ZS EV.

Samma vecka som MG ZS EV uppdaterades hade vi den utgående modellen inne på test. De första intrycken var inte särskilt positiva – utseendemässigt påminde den om en rullskridsko, kvalitetskänslan var i paritet med en Playmobil-figur köpt på en marknad i Thailand och infotainmentsystemet såg ut att ha kommit från en Nintendo 64.

Konkurrenter
Citroën ë-C4
Opel Mokka-e
Hyundai Kona Electric
Kia e-Niro
Peugeot e-2008
Renault Megane Electric
Volkswagen ID.3

Räckvidden dög för den tänkta målgruppen och priset var helt oslagbart – privatleasingen låg på endast 1990 SEK i månaden – och ZS EV blev snabbt en vanlig syn på våra vägar, något de tveklöst gjorde bra.

Uppdaterade MG ZS EV råder bot på flera av de tillkortakommanden som den utgående modellen tampades med. Med det sagt är uppdaterade varianten fortfarande lagd åt det billigare hållet men priset för privatleasing har ökat med nästan en tusenlapp, men vem vet, kanske prisökningen reflekteras i den slutgiltiga produkten?

De kosmetiska uppdateringarna rör främst fronten som nu är karossfärgad. Under huven möts man av fler hästkrafter och längre räckvidd medan interiören bjuder på ett uppdaterat infotainmentsystem.

Vad mynnar då allt detta ut i? När jag slår mig ner i bilen och trycker på startknappen möts jag av ett surrande, fläkten låter som om den tror sig vara en mixerstav. Just sådana akustiska petitesser genomsyrar hela min vecka med uppdaterade MG ZS EV. Det kvittrar från högtalarna, det knarrar från dörrarna och mittkonsolen, det skramlar från gud vet var och den lilla elmotorn i vindrutetorkaren bak låter som bilbana.

Det känns som att MG har skickat spioner till bilvärldens alla hörn men att spionerna har gått vilse på olika tillverkares bilmuseum snarare än i fabrikerna vars uppgift är att pumpa ut nya bilar.

Infotainmentsystemet har en fördröjning på ungefär en sekund vid varje tryck och att lista ut var man hittar exempelvis sätesvärmen hade tagit vem som helst över 40 lika lång tid som att komma fram till Skatteverkets kundtjänst i samband med att deklarationen ska in. Upplösningen på kameran bak är som tagen från ett MMS skickat 1997.

Körupplevelsen lämnar å andra sidan inte samma intryck. MG ZS är mjuk och förhållandevis bekväm – om man ignorerar alla oljud – och bjuder ändå på en del sting vid fullt gaspådrag. Att den främre differentialen är tagen från en lådbil innebär dock att den inte alltid får ner kraften i backen.

Hur mycket kraft man använder sig av visas även i instrumentpanelen. Informativt! Styrningen är något gummiaktig men direkt och tack vare att ZS EV är en elbil svarar den snabbt på alla ens input. Dessvärre finns ingen möjlighet till enpedalskörning, något som inkräktar en del på det som gör en elbil så trevlig i stadsmiljö.

Dessutom möts man av en filhållningsassistent som är lika aggressiv som en kinesisk körskollärare och bilens diverse säkerhetssystem plingar för minsta lilla. Det för mig vidare till en positiv aspekt av MG ZS EV – den har fem stjärnor i EuroNCAP, och hur man än vänder och vrider på det är säkerhet väldigt viktigt.

MG ZS EV är bra i ett isolerat sammanhang vilket är anledningen till att många slår till på den. Många av de som går över till MG kommer från gamla bilar varför ZS i sammanhanget framstår som en riktig drömbil. Men det bör även tilläggas att precis allt är bra i ett isolerat sammanhang, exempelvis ”gamla kläder” som de åt i Sällskapsresan.

Jämte konkurrenterna finns det ingenting som utmärker MG ZS EV med undantag av räckvidden som helt klart är den mest imponerande sett till pris. Den är inte så billig som den måste vara, kvalitetskänslan är katastrofal, infotainmentsystemet är ett skämt, och hela bilen bara osar lågprisflyg. Ha det så kul på MG-träffen.

För- och nackdelar

+ Mjuk och bekväm
+ 5 stjärnor i EuroNCAP
+ Bra räckvidd sett till pris

– Usel kvalitetskänsla
– Dåligt infotainment
– Störande oljud

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 1.5

Sammanfattning

Det som gjort MG ZS EV till en sådan succé är dels det astronomiskt låga privatleasingpriset och att många av kunderna kommit från äldre begagnade bilar. Den är åtminstone säker och mjuk men det kompenserar inte för den misär som bilen inbringar. Samtliga konkurrenter slår den på fingrarna.