Test: Opel Mokka-e

Opel Mokka-e (2022)
Motor: Elmotor, 136 hästkrafter, 260 newtonmeter
Kraftöverföring: Enstegad växellåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 8,5 sekunder
Toppfart: 150 km/h
Elektrisk räckvidd: 330 km
Vikt: 1 550 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4150/1790/1530 mm
Pris: 409 900 SEK
(testbil cirka 429 900 SEK)

Opels bilar har traditionellt sett varit bland de mest själlösa vagnarna på marknaden, men sedan märket köptes av PSA-koncernen – sedermera del av Stellantis – har man varit på en resa mot att förvandla sin märkesimage från rullande sömnpiller till hipp och trendig modernitet. Ett av märkets vassaste produkter på den punkten är den senaste generationen av den lilla, distinkta SUV:en Mokka. Särskilt el-versionen Mokka-e förefaller ligga helt rätt i tiden, och lockar med ett lågt pris jämfört med konkurrenterna. Låt oss lägga i Högsta Växeln och se om bilen har något mer att erbjuda än ett attraktivt yttre.

Att Opel har lyckats med utseendet av nya Mokka-e råder det inga tvivel om. Designen är distinkt med nätta former och skarpa linjer, samtidigt som detaljer som vecket i mitten av motorhuven knyter an till märkets mest ikoniska modeller från mitten av 70-talet

Bilen är byggd på samma plattform som Citroën ë-C4, och många av den bilens mer beklämmande karaktärsdrag känns således tyvärr igen. Det betyder att sittpositionen är onödigt låg med dålig sikt och komfort som följd, att räckviddsindikatorn verkar vara totalt verklighetsfrånvänd och att man måste hålla in start/stopp-knappen i flera sekunder för att något ska hända.

Däremot känns Opeln betydligt mer logisk och lättanvänd än sina franska släktingar. MMI-systemet talar förvisso samma bisarra svenska som i Cittran – där laddning av batteriet exempelvis benämns “inlastning” – men layouten av knappar och menyer är betydligt mer avskalad och lättsmält. Att man inte har gått i modefällan att ersätta alla fysiska knappar med touch-diton uppskattas också.

Opel Mokka-e

Innerutrymmena är det inte heller något större fel på. Varken baksätet eller skuffen är förvisso särskilt voluminösa, men bilen är inte heller särskilt stor. Samtidigt bjuder den inte på fördelarna av en elbil som har designats som sådan från början – exempelvis den luftiga känslan och det ökade benutrymmet som kommer av ett helt platt golv, eller ett extra bagageutrymme i fronten.

Interiördesignen följer vid första anblick samma rena och moderna formspråk som utsidan, men vid närmare syning ger den ärligt talat ett ganska billigt intryck. Materialen reflekterar snarare Mokkas baspris på drygt 200 tusen kronor än e-versionens pris på runt det dubbla, och utgörs till stor del av blank svart hårdplast som omgående täcks av fingeravtryck och repor. Byggkvaliteten känns inte heller särskilt solid, och toppen av instrumentbrädan – där man gärna vilar handen när man pekar på MMI-skärmen – har en riktigt vass, billig och otrevlig kant. Omgiven av interiörens moderna designspråk framstår den gamla vanliga Opel-ratten också som en synnerligen oinspirerande historia.

Opel Mokka-e

Oinspirerande är tyvärr också ett ord som kan användas för att beskriva körupplevelsen. Bilen funkar i grund och botten fint vid vanlig körning, och är trots den något begränsade sikten smidig med sin responsiva drivlina och lätta styrning. Däremot är styrkänslan snudd på obefintlig samtidigt som bromspedalen är svårmodulerad och chassiet varken är särskilt flinkt eller lekfullt. Vid hårdare acceleration rycker det också en del i ratten, och då chassit inte är utrustat med ë-C4:ans hydrauliska fjädringsstopp upplevs bilen dessutom ofta som ganska stötig.

Nya Opel Mokka-e må skilja sig från sina förfäder på designfronten med sitt hippa utseende, men under skalet känns den alltjämt som en naturlig förlängning av sin stamtavla. Bilen presterar egentligen inte dåligt på någon punkt som är relevant för dess målgrupp, och även om den har vissa egenheter vänjer man sig nog med dem med tiden. Förutom ett tufft utseende bjuder den dock inte heller några riktiga höjdpunkter. En helt okej elbil för sin prisklass med andra ord. Inget mer, inget mindre.

För- och nackdelar

+ Snygg
+ Lågt pris
Fysiska knappar

– Plastig inredning
– Oinspirerande att köra
Knepig körställning

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 2.5

Sammanfattning

Nya Opel Mokka-e sticker ut med sitt hippa utseende, men lämnar mig i övrigt kall. Bilen presterar egentligen inte dåligt på någon punkt som är relevant för dess målgrupp, och även om den har vissa egenheter vänjer man sig nog med dem med tiden. Förutom ett tufft utseende bjuder den dock inte heller några riktiga höjdpunkter. En helt okej elbil för sin prisklass med andra ord. Inget mer, inget mindre.