Renault Megane Electric provkörd i Spanien
Renault Megane E-TECH Electric (2022)
Motor: Elmotor, 220 hästkrafter, 300 newtonmeter
Kraftöverföring: Växellåda med reduktionsväxel, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 7,4 sekunder
Toppfart: 160 km/h
Elektrisk räckvidd: 470 km
Vikt: 1 636 kg
Mått (längd/bredd/höjd):
4200/1768/1505 mm
Pris: från 453 900 SEK
I fyra generationer har Megane varit Renaults svar på det otroligt viktiga C-segmentet. Modellen har fokuserat på att vara ett vettigt familjeval med fokus på design, teknologi och säkerhet. Den har aldrig varit särskilt utsvävande men i sin senaste tappning har fransoserna beslutat sig för att vända på steken. Den femte generationen har blivit en uteslutande elektrisk historia. I september var vi i Paris för en förhandsvisning men nu har det alltså blivit dags att stifta oss en ännu närmare bekantskap. Låt oss lägga i Högsta Växeln och provköra nya, helt elektriska, Renault Megane i soliga Marbella.
El eller el?
Privatleasing från 3 290 SEK/månad för instegsmodellen
Drivlinor
130 hk, 40 kWh-batteri
220 hk, 60 kWh-batteri
Renault Megane E-TECH Electric som är dess hela namn är inte fransosernas första intåg på elbilsmarknaden. Redan 1959 lanserade de Henney Kilowatt, baserad på Renault Dauphine för den amerikanska marknaden. 2012 kom den omåttligt populära Zoe och sedan dess har hela 400 000 elbilar rullat av produktionsbandet. Med andra ord har de redan erfarenhet av just elbilar. I Meganes fall erbjuds två drivlinor, varav det var toppversionen vi fick ratta i Spanien.
Kuriosa
26 ADAS-system
OTA-uppdateringar
Stort fokus på att folk ska känna sig trygga med bytet till elbil
Tillgång till Ionity-laddare, samt 4000 laddare hos ÅF
Utseendemässigt är Megane inte särskilt Megane-ig – en stor anledning till att den heter just Megane är för att VD:n ville det. Renault var emellertid måna om att poängtera att det de facto är en regelrätt Megane det rör sig om. Hjulen sitter långt ut i varje hörn vilket ger ett minst sagt sportigt intryck och bilen går även att fås med 20-tums fälgar, vilket känns helt onödigt. Megane är högre än vad man tror och har en viss crossover-känsla rent designmässigt.
Google visar vägen
Konkurrenter
Citroën ë-C4
Cupra Born
Volkswagen ID.3
Enligt mig är det dock på insidan som det största lyftet har skett. Man möts av två 12-tums-skärmar – en som agerar instrumentpanel och en som agerar infotainment, det sistnämnda är en Google-historia. Med andra ord betyder det att systemet fungerar – det är responsivt och man har tillgång till Play Store och applikationer som exempelvis Google Maps och Spotify. I termer av utrymme är dock baksätet knappast det rymligaste på marknaden.
Kvalitetskänslan är för det mesta hög – i toppversionen får man både äkta läder och trä (som dock känns plastigt) och alla ytor man tar på är ändock högkvalitativa. Bakom ratten är det första man lägger märke till de tre stakarna på rattstången. Alla tre sitter på samma sida – högst upp är växelväljaren, i mitten är det blinkers, och längst ner är det volymkontrollen för infotainmentsystemet. Det tar ett litet tag innan man vänjer sig och ser plottrigt ut men syftet är att öppna upp utrymme i mittkonsolen.
Franska långfärdsambitioner
På motorväg är bilen förhållandevis tyst men vindbruset från backspeglarna är påtagligt i hastigheter över 110 knyck. Enligt Renault har den 30 mils räckvidd i 130 kilometer i timmen och med hänsyn till snabbladdningsmöjligheten ska den enligt deras utsago lämpa sig väl på längre turer. Frågan är vad vårt nordiska klimat säger om det. Man kan köpa till en digital inre backspegel, något jag tveklöst rekommenderar då sikten genom bakrutan kan liknas med ett nyckelhål.
Nya Megane är stötig – åtminstone i vår testbils utförande med de stora fälgarna. Fjädringen hänger inte alltid med i svängarna när man möts av ojämnheter, något får bilen att kännas lite orolig samtidigt som däcken inte alltid har kontakt med vägen. Trots det är man ständigt medveten om var gränsen går. Samtidigt är den rolig att köra och uppträder lekfullt. Känslan i bromsarna är bra, styrningen är direkt och kvick och bilen svarar omedelbart på alla ens inputs.
Summan av kardemumman
Nya Renault Megane Electric stoltserar med att vara en renodlad elbil från botten upp, något som tveklöst är till dess fördel. Den upplevs inte bara som en vettig elbil, utan även som en vettig bil. Jämte konkurrenterna erbjuder den ett överlägset infotainmentsystem, en hög dos körglädje och en approach som känns genomgående vettig. Renault har inte bara gjort sin läxa, de har nästan fått alla rätt med hänsyn till målgruppen.
Första leveranserna av nya Megane förväntas bli i april 2022.
För- och nackdelar
+ Rolig att köra
+ Genomtänkt
– Bra infotainment
– Stötig
– Trångt baksäte
– Lite CUV-känsla över det hela
Betyg
Sammanfattning
Nya Renault Megane tar vara på allt fransoserna lärt sig under sina många år inom elbilsvärlden och satsar för fullt. Den är rolig att ratta, har ett bra infotainment och trevlig interiör. Samtidigt är baksätet trångt och Megane känns stötig.