Peugeot 308 Plug-In Hybrid (2022)
Motor: 1,6-liters bensinare + elmotor, 225 hästkrafter, 360 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 7,5 sekunder
Toppfart: 235 km/h
Elektrisk räckvidd: 59 km
Vikt: 1 553 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4357/1852/1441 mm
Pris: Svenska priser ej satta, men från ca €40 000 i Frankrike

Golf-klassen har som namnet antyder länge dominerats av Volkswagen Golf som generation efter generation har visat sig vara herren på täppan. Men tider förändras och C-segmentet som det mer formellt heter fullständigt osar av kompetenta alternativ. För att lyckas måste man utmärka sig mer än ett fishnet-linne på Nobelmiddagen. Av den anledningen har Peugeot slagit till på stort med helt nya 308. Jag la i Högsta Växeln och begav mig till Cannes i södra Frankrike för en provkörning.

Nya Peugeot 308 är den första modellen med den helt nya Peugeot-logotypen som är tänkt att bana vägen för ett nytt Peugeot. Enligt fransoserna själva handlar det om att ha en logotyp som man ska kunna identifiera direkt. Det handlar dock mer om en ny visuell identitet och nya 308 är tänkt att locka över kunder från andra märken inom segmentet.

Chic som få

Utseendemässigt är Peugeot 308 tveklöst åt det radikalare hållet jämte sina konkurrenter. Både halvkombi- samt kombivarianten ser i mitt tycke lysande ut och designen har tveklöst varit en viktig del av utvecklingen. Det blev än mer tydligt när en holländsk man berättade “jag har en av 27 9-5 Sportcombi som hann tillverkas innan Saab konkade” när jag hade stannat till vid en utsiktsplats med nya Peugeot 308 SW. Hans kompis hade nämligen beställt en och tydligen hade just designen varit en viktig del av det.

En härlig ambiance

Kuriosa
Priser från cirka 300 000 SEK
Kommer till Sverige i januari 2022
En helelektrisk variant kommer 2023
Samma bottenplatta som nya Opel Astra
En snabbare PSE-variant lär dyka upp
1,3 miljoner av förra generationen sålda
70/30 fördelning mellan halvkombi och kombi

Insidan är mer av en vattendelare, särskilt ratten som ser ut att kommit direkt från en radiobil. Fokus har lagts på att göra det modernt, rymligt (särskilt i SW-varianten) och intuitivt. Att det är modernt råder det inga tvivel om – instrumentpanelen är digital med en 3D-funktion och infotainmentsystemet är välintegrerat i interiören. Systemet är för det mesta responsivt och känns genomtänkt men det tar lite tid innan man känner sig helt bekväm med det. Kvalitetskänslan är hög, sätena är bekväma och alla ytor upplevs ändå som lyxbetonade.

Une version électrique

Provkörda varianter
Halvkombi
130 hk – bensin – automat
225 hk – laddhybrid – automat

Kombi
130 hk – diesel – manuell
180 hk – laddhybrid – automat

På plats fick vi provköra ett antal varianter varav laddhybriderna är de väntade storsäljarna i Sverige. Det kommer även en helt eldriven variant år 2023 à la Opel Astra. Jag började med instegsmodellen på 130 hästkrafter och en åttastegad automatlåda (den finns även med manuell). Den trecylindriga motorn låter sportigt men saknar lite krut för att verkligen hänga med i det aggressiva tempot på den franska motorvägen. Motsvarande dieselmotor har en ljudbild som minst sagt var jordbrukskompatibel och den manuella lådan har ganska långa kast men kopplingen är lättarbetad.

När det gäller laddhybriderna är den förväntade storsäljaren i Sverige 225-hästarsvarianten som vi tidigare testat i bland annat Peugeot 508 och DS 9. Övergången mellan el och förbränning sker inte helt obemärkt och gasen i botten resulterar ofta i en del fördröjning. När bilen väl drar i gång känns den ändock snabb även om växellådan velar lite kring vilken växel den ska ha på franska serpentinvägar.

Cannes den imponera på franska bergsvägar?

Konkurrenter
Hyundai i30
Ford Focus
Kia Ceed
Mazda 3
Renault Megane
Škoda Scala
Seat Leon
Volkswagen Golf

Anledningen till detta är att Peugeot har valt att låta körupplevelsen kretsa kring komfort och fransk mjukhet snarare än sportighet. Med den biten har Peugeot lyckats väl. Rent krasst kommer man inte att testa bilens atletiska färdigheter på franska bergsvägar till vardags. När man emellertid gör det möts man av ett välbalanserat chassi och en hög dos körglädje. Fjädringen parerar ojämnheter i vägen väl och är som sagt mer lagd åt att flyta över vägen snarare än att låta en känna varenda gruskorn.

Minst sagt à jour

Nya Peugeot 308 är tillräckligt annorlunda för att det ska vara charmigt, men inte i den grad att man avskräcks. Jämte konkurrenterna erbjuder den en typisk fransk approach med hjälp av sitt komfortfokus, avantgardistiska tänk och hög kvalitetskänsla. Det är inte helt orimligt att vi har att göra med en ny herre på täppan, såvida man låter hjärtat styra lite mer. Det är givetvis för tidigt för att ge ett slutgiltigt utlåtande utan det får en provkörning på hemmaplan visa.

För- och nackdelar

+ Bekväm
+ Genomgående praktisk
+ Körglad
– Lite väl teknologiskt lagd
– Oraffinerat hybridsystem
– Dieselalternativet känns utdaterat

BETYG
Första intryck
Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (344 km/h). Föredrar tygsäten framför läder. Kör en första generationens Fiat Panda köpt i Rom.