DS 9 (2021)
Motor: 1,6-liters, 4-cylindrig bensinmotor (180 hästkrafter), laddhyrbid, totalt 225 hästkrafter, 320 Nm
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 8,3 sekunder
Toppfart: 240 km/h
Elektrisk räckvidd: 50 km
Vikt: 1839 kg
Mått (längd/bredd/höjd):
4934/1932/1460mm
Pris: från 500 000 SEK

DS som märke tar inspiration av den historiskt signifikanta modellen DS och kom till världen 2009 som en premiumavkomma till Citroën. Fem år senare beslutade Citroën sig för att knipsa av DS-knoppen från det franska familjeträdet. Det är fransosernas försök till att erbjuda en annorlunda tolkning av lyx. Den första fullfjädrade DS-modellen kom i form av DS 7 Crossback som vi provkörde i Paris för knappt fyra år sedan. Nu har det blivit dags för fransmännen att än en gång erbjuda något mer än bara en omarbetad Cittra. Låt oss lägga i Högsta Växeln och provköra nya DS 9.

En design som heter duga

Utseendet på DS 9 är i min värld ett av dess största köpargument. Utseendet är elegant och definitivt i paritet med en mer premiumorienterad modell. Den franska andan fortsätter även på insidan som mer eller mindre direkt är hämtad från syskonet DS 7 Crossback. Interiören känns för det mesta genomarbetad med undantag av vissa exponerade plastytor som vid både en okulär samt fysisk besiktning upplevs som billiga. Instrumentpanelen har lite udda vinklar och klockan i mittkonsolen ser ut att ha köpts på en klockmarknad i Thailand som riktar in sig på östeuropéer.

Une vie de luxe

Fakta

– Aktiv fjädring som scannar av vägen och anpassar sig

– Toppfart på ren el: 135 km/h

– Lanseras till hösten i Sverige

Infotainmentsystemet är snyggt men tämligen svåranvänt och touchfunktionaliteten fungerar halvdant. Responsen är lite seg och för många funktioner har lagts över på infotainmentsystemets axlar. Om man fortsätter på funktionsspåret har samtliga säten inbyggd massage och fransoserna har lagt mycket krut på just teknikbiten men i många fall räcker det inte riktigt hela vägen. Baksätet är kolossalt rymligt och även självaste Gérard Depardieu hade fått plats utan några som helst bekymmer.

Ett obskyrt men tilltalande paket

Konkurrenter
Audi A6
BMW 5-serie
Jaguar XF
Lexus ES
Mercedes E-Klass
Volvo S90

Rent segmentmässigt ställer sig DS 9 mot titaner som BMW 5-serie och Mercedes E-Klass och lite mer obskyra alternativ i form av Lexus ES och Jaguar XF. Tanken är att locka köpare med dess franska excentricitet. DS fokus är på service och en annorlunda upplevelse jämte konkurrenterna. Rent dynamiskt kommer den inte att ro hem några priser, åtminstone inte i det 225-hästars laddhybridsutförande som jag testade den i. En 360-hästars fyrhjulsdriven variant väntar men den har vi ännu inte fått möjlighet att lägga vantarna på. DS 9 erbjuder en skyhög komfortnivå och känns mer kalibrerad för att ta sig an kullerstensgatorna i Paris snarare än Circuit de la Sarthe. Den är ungefär lika sportig som en permobil men det gör den egentligen bara trevligare.

För dig som uttalar det ”Pari”

Att välja en DS 9 framför alla dess konkurrenter som inte bara är flera i antalet utan även i många fall helt briljanta är lite som att välja att semestra i Franska Guyana i stället för Maldiverna. Det betyder inte att det är sämre, utan bara att det är annorlunda – både till det bättre och sämre. DS 9 banar sin egen väg och fransmännen har tveklöst jobbat på att bilen ska kännas à jour i havet av sanslöst kompetenta konkurrenter. Den må inte besitta de egenskaper som krävs för att den ska ha samma genomslagskraft som dess urfader DS men för dig som vill ha något annorlunda utan att nödvändigtvis tumma för mycket på prestige och lyx framstår DS 9 som en mycket tilltalande proposition.

För- och nackdelar

+ Följer sina egna väg
+ Oerhört bekväm
+ Känns tillräckligt obskyr

– Inte särskilt genomtänkt interiör
– Halvdant infotainmentsystem
– Kommer ingen kombi

BETYG
Första intryck
Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (344 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.