Test: Hyundai i30

Hyundai i30 N-Line 1.5T-GDi 48V (2021)
Motor: 1,5-liters, 4-cylindrig, bensin, 48V mildhybrid, 159 hästkrafter, 253 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 8,6 sekunder
Toppfart: 210 km/h
Vikt: 1300 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4340/1795/1450mm
Pris: 189 900 SEK (testbil cirka 275 000 SEK)

”Vilken bil ska jag köpa?” är en fråga jag får ställd till mig oftare än Anders Tegnell får frågor om Covid-19. I de flesta fall är de som frågar människor med ett lika stort bilintresse som jag har för trädgårdsarbete och således är de endast ute efter ett pålitligt färdmedel. Svaret är därför ofta något i stil med Volkswagen Golf”, i många fall kommer svaret nästan som en reflex. Men är det verkligen fortfarande så glasklart? Hyundai har på senare år utvecklats något enormt. De har gått från att tillverka billiga skitbilar till att tillverka, öh, billiga premiumbilar. Prislappen förblir förhållandevis låg men nu är det snarare en fråga om att man får mycket för pengarna snarare än att man får lite för att man har betalat lite. Låt oss ta reda på om Hyundai kan vara svaret på den eviga bilfrågan genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Hyundai i30.

Första gången vi la vantarna på nya i30 var i Spanien för ganska exakt fyra år sedan. Vi imponerades av dess kompetens men tyckte att den var lite karaktärslös. Senare samma år åkte min kära kollega Joel på en Europa-roadtrip med nya i30 kombi. Slutsatsen var densamma – kompetent men karaktärslös. Och prisvärd. Uppdaterade Hyundai i30 stoltserar med uppdaterad design och tillägget av mildhybriddrivlinor. I vår testbils fall var den en i30 försedd med N-Line-paket, ett kosmetiskt exteriörpaket som får bilen att se ut som en pojkracer. Under huven fann man emellertid en mildhybrid på 160 koreanska kusar.

Designmässigt ser nya i30 atletisk ut och dess hårdare linjer jämte exempelvis Volkswagen Golf ger den en distinktare siluett, till dess fördel. På insidan möts man av en väldigt BMW:ig interiör med en tydlig layout, ett lättanvänt infotainmentsystem och en kvalitetskänsla som helt klart är godkänd. Stolarna är bekväma även om de är sportiga och baksätet är rymligt. Det finns dessutom en hel del fysiska knappar kvar i kupén och i30 har inte fallit för de hopplösa haptiska knapparna som nya Hyundai Tucson dessvärre har.

Som tidigare konstaterat var vår testbil utrustad med N-line-paketet. Det fick ”vår” i30 att se ut som en direkt utmanare till Volkswagen Golf GTI. Den ser kaxig ut men drivlinan lever inte upp till det sportiga yttret. Jag är en stark förespråkare av att om en bil ska se sportig ut så ska den också vara det. Men det är givetvis en smakfråga. Med det sagt är chassit bra och styrningen likaså och nya i30 erbjuder ändå en del körglädje. Komfortnivån är dock inte enormt hög och det finns en del vägljud.

Det så kallade Golf-segmentet, länge definierat av just Volkswagen Golf, erbjuder ett större urval än det finns soffor på Ikea. För gemene man blir det lite som att traska genom Amazonas utan kompass. ”Vad ska jag köpa för bil?” kommer att förbli en fråga jag får en miljon gånger i veckan och nya Hyundai i30 har gjort svaret mindre glasklart. Bilen är bra mycket billigare än sina konkurrenter utan att på något sätt kännas billigare. Den ser bra ut, är praktisk och ekonomisk men saknar det där lilla extra i termer av körglädje och personlighet. Om Hyundai fortsätter i denna takt lär det bli ännu svettigare för konkurrenterna.

Bygg din Hyundai i30 här!

Betyg

Helhet:
Total poäng: 3.5

Sammanfattning

Hyundai har gått från att vara det självklara valet för de som handlar på Lidl – de vill maximera valutan för varje spenderad krona – till någon som kanske till och med handlar på Ica men med stammiskort. Med andra ord tillverkar Hyundai numera genuint premiumorienterade bilar och även om nya Hyundai i30 må vara lite småtråkig, uppfyller den alla krav man rimligtvis kan ha till ett pris som känns fruktansvärt rimligt.