Test: Peugeot 508 SW PHEV
Peugeot 508 SW Plug-In Hybrid
Motor: 1,6-liters bensinare + elmotor, 225 hästkrafter, 360 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 8,7 sekunder
Toppfart: 240 km/h
Vikt: 1 905 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4778/1859/1420mm
Pris: 509 900 SEK (testbil cirka 550 000 SEK)
Peugeots historia kan liknas vid en berg- och dalbana. Historiskt har deras modellutbud erbjudit mer av ett spann än Jysks produktutbud. Notera pinsamheter som 1007 men även guldklimpar som 205 GTI. Efter drygt ett årtionde av gräsligheter vände vinden runt 2011 med lanseringen av då nya 508. Sedan dess har fransmännen pumpat ut en hel del orimligt bra bruksbilar- både nya 208 och 2008 har imponerat på oss. Fokus på design har varit Peugeots mantra, något nya 508 SW sannerligen understryker. Men man ska inte döma hunden efter håren. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Peugeot 508 SW Plug-In Hybrid.
Utseendemässigt påstår sig Peugeot ha inspirerats av designen hos shooting brakes. Det är lite som att låta ett porträtt inspireras av Mona Lisa – en riktigt bra idé. Peugeot 508 SW ser tillräckligt fashionabel ut att jag kan föreställa mig självaste Coco Chanel bakom ratten. På insidan möts man av en avantgardism som heter duga. Ratten är av samma storlek som en CD-skiva, instrumentpanelen är upphöjd vilket inger känslan av att man sitter i en kokong nära marken. På sätt och vis stämmer det då Peugeot 508 SW är en väldigt låg bil. Även om tanken är god är utförandet inte det. Det är inte alltid tanken som räknas. Det känns som att Peugeot gått snäppet för långt för att modernisera kupén med sitt potpurri av franska inslag. Infotainmentsystemet är snyggt men ack så komplicerat och knapparna känns billiga – hårdplasten likaså.
Bakom den minimala ratten som är mer hemmahörande i en radiobil snarare än i en riktig bil är körupplevelsen en blandad historia. I laddhybridutförande pumpar den ut 225 hästkrafter och elmotorns räckvidd på drygt 45 kilometer är snäppet under vad som anses vara acceptabelt i denna epok av hybridisering. Peugeots paradgren är hur mjuk 508 är – på typiskt franskt manér verkar fjädringen inspirerats av nybakade croissanter. Styrningen är dock lika artificiell som Tyra Banks näsa. Rent dynamiskt vantrivs Peugeot när man kör den på gränsen – likt Obelix är dess starka sida inte dess flinkhet.
På motorväg förblir kupén tyst och bekväm. I staden är bilens uppenbara döda vinklar ett problem och bakåtsikten är lika sympatisk som ett brevinkast. Den låga taklinjen gör att baksätet saknar den rymd som man gärna vill ha i en kombi. Bagageutrymmet på 530 liter är åt det mindre hållet men ändock rymligt, mycket på grund av bilens tendens att prioritera form före funktion. Varför kunde inte Peugeot erbjuda 508 med de 300 hästkrafterna som stallkamraterna erbjuder i respektive laddhybridsutförande? Prismässigt landar 508 SW PHEV i samma liga som BMW 330e Touring, som dessutom erbjuder 292 hästkrafter.
Peugeot 508 SW är en bil vars främsta fokus har legat på det designmässiga. Utsidan är i en klass för sig och medan tanken med insidan må vara god är resultatet istället tvetydigt. Att köra är 508 SW lite som kaffe med mjölk – mesig. Komfort är dess ledord och i laddhybridsutförande är den egentligen mer riktad mot tjänstebilsföraren som även råkar vara frankofil. Peugeot 508 SW är ett av många val i det myller av kombiladdhybrider som nu existerar. Om du känner dig lite vågad och kan förbise dess franska tillkortakommanden kan du eventuellt frälsas, men för guds skull, titta inte på prislappen.
Betyg
Sammanfattning
Peugeot 508 SW PHEV är en udda fågel och dess charm ligger i sin franska utstrålning och fantastiska utseende. Insidan är en studie i avantgardism, både på gott och ont. Det största problemet ligger i prissättningen – dyr är bara förnamnet.